Nintendo 3DS – Trei jocuri, trei impresii

de: Cătălin Nițu
30 05. 2011

Dupa cum spuneam in review-ul lui LEGO Star Wars III [review], sunt un maniac al jocurilor si vreau mereu sa am cele mai noi gadget-uri (iPad 2 [review], here I come!). Din pacate, in lumea jocurilor, cele mai noi console nu au intotdeauna si cele mai bune titluri in perioada imediata lansarii. Avand in vedere ca lansarea oficiala a consolei Nintendo 3DS [review] a fost abia la sfarsitul lunii martie, de atunci si pana acum a aparut o mana de jocuri, dintre care foarte putine sunt demne de luat in seama.

Tot din pacate, stiti, Romania nu este o tara prioritara cand vine vorba de industria jocurilor, de cele mai multe ori noutatile intarziind sa apara. Astfel, uitandu-ma prin magazine dupa jocuri de 3DS, am realizat ca am de ales dintr-o librarie foarte limitata, o mare parte din titlurile disponibile in acest moment fiind neatragatoare pentru mine. Momentan, am ales sa ma limitez la numai trei jocuri, pe care vi le prezint si voua. In paranteza fie spus, in ultima vreme am din ce in ce mai putin timp pentru gaming (se apropie un examen de licenta  pe la sfarsitul lui iunie) si am ales sa nu fac review-uri separate pentru acestea. Le voi prezenta insa din perspectiva unei persoane care abia a pus mana pe ele. Titlurile alese sunt trei jocuri Ubisoft (o pura coincidenta), fiecare alegere fiind justificata intr-un mod sau altul.

Primul de pe lista este Tom Clancy’s Splinter Cell 3D. Acesta este un remake al clasicului Splinter Cell: Chaos Theory, care reuseste chiar si in ziua de azi sa fie unul dintre cele mai bune jocuri din serie. Amintirile placute despre grafica, atmosfera si gameplay-ul din Chaos Theory m-au facut sa aleg Splinter Cell 3D, acesta fiind de altfel unul dintre putinele jocuri de actiune din libraria disponibila in acest moment pentru Nintendo 3DS.

Al doilea joc asupra caruia m-am oprit a fost Ghost Recon: Shadow Wars, un titlu care face parte tot din seria Tom Clancy. Desi oricine ar putea cataloga la prima vedere Shadow Wars ca fiind un alt joc de actiune, va anunt ca aparentele insala. Ghost Recon pentru 3DS este un joc de strategie turn-based, ale carui lupte sunt foarte asemanatoare cu cele din seria Heroes sau clasicele Fallout 1 si 2. Alegerea titlului de fata a fost bazata pe faptul ca acest gen de jocuri ofera de obicei multe ore de gameplay, iar premiza unei strategii bazate pe licenta Ghost Recon era cel putin interesanta.

Ultimul, dar nu cel din urma joc ales, a fost Rabbids 3D. Marturisesc ca am o afinitate ascunsa pentru aceasta serie, iepurii celor de la Ubisoft fiind de nerefuzat ori de cate ori se lanseaza un joc in care acestia apar. Fie ca este vorba de titlurile Raving Rabbids de pe Wii sau de clipurile amuzante care parodiaza diverse jocuri sau filme, pur si simplu nu ma pot abtine. Am intrat si in posesia noului joc din seria Rabbids, care abordeaza un gameplay clasic de platformer.

Fara sa mai bat campii, voi incepe sa prezint jocurile exact in ordinea in care le-am insiruit mai sus, incepand cu…

Splinter Cell 3D

Este probabil jocul de la care aveam cele mai mari asteptari, avand in vedere faptul ca este un remake al unuia dintre cele mai bune jocuri din aceasta serie. Ubisoft a reusit sa pastreze acelasi fir epic prezent si in Chaos Theory, insa primul contact cu editia de 3DS nu a fost pe deplin pozitiv.

Problema numarul unu pe care am avut-o inca din primele momente a fost controlul. Nintendo 3DS este o consola care nu duce lipsa de butoane, insa dispune de un singur stick analogic, ceea ce face executia shooterelor la persoana intai sau a treia destul de complicata. Desi consola dispune de un touchscreen, camera din joc nu poate fi manipulata folosind aceasta metoda de control. Sunt folosite butoanele normale ABXY, asemeni sagetilor de pe tastatura. Acest lucru transforma doua actiuni simple precum tintitul si orientarea in procese foarte greoaie.

Din fericire, dupa ce m-am obisnuit cat de cat cu aceasta metoda (stupida) de control, am realizat ca jocul este in mare parte neschimbat fata de Chaos Theory, insa simplificat. Povestea este exact aceeasi, iar vocile au fost importate direct din versiunea originala a jocului. Astfel, Michael Ironside revine in rolul lui Sam Fisher, lucru demn de lauda.  Am apreciat acest lucru in mod special deoarece m-am saturat  de tratamentul pe care portarile pentru mobile il primesc la acest capitol.

Structura misiunilor este similara cu cea a jocului original, insa nu identica. Nivelurile au fost remodelate pentru versiunea portabila, dar au aceeasi structura generala. Evident, grafica a suferit un downgrade semnificativ pentru a putea rula pe un device atat de mic, insa este suportabila. Acest aspect al jocului poate fi catalogat drept “functional”, iar efectul 3D neinteresant. Includerea acestei tehnologii nu adauga nimic semnificativ, fiind oferita pur si simplu o metoda de afisare in 3D fara pretentii, care nu imbunatateste nici gameplay-ul, nici calitatea grafica in vreun fel.

Spuneam mai sus ca touchscreen-ul nu este folosit pentru manipularea camerei, insa nu am dezvaluit functia pe care acesta o are.  Ei bine, este utilizat pe post de inventar, selectarea armelor, atasamentelor pentru acestea si efectuarea de actiuni facandu-se prin atingeri ale iconitelor afisate. Nu pot spune ca ma dau in vant dupa selectarea actiunilor de genul “deschide usa” sau “cara cadavrul” din interfata touch, insa acest gen de interfata functioneaza, desi nu intr-un mod foarte satisfacator.

Splinter Cell 3D este la prima vedere exemplul perfect al unui titlu functional. Toate elementele sale sunt acolo, insa nimic nu straluceste cu adevarat. Jocul nu profita de pe urma avantajelor consolei 3DS, preferand sa scoata in evidenta limitarile acesteia. Din fericire insa, Splinter Cell: Chaos Theory ramane un joc bun, care chiar si in format mobil poate fi  demn de atentia unui gamer dispus sa treaca peste micile si marile sale inconveniente (controlul).

Ghost Recon: Shadow Wars

Avand in vedere istoria de shooter tactic al seriei Ghost Recon, dar si natura strategica pe care noul Shadow Wars o promitea, am crezut ca voi avea parte de cele mai bune elemente pe care le au de oferit aceste genuri. EI bine, se pare ca am avut dreptate, noul joc de pe 3DS imbinand aceste elemente cu succes.

Spre diferenta de Splinter Cell, noul Ghost Recon: Shadow Wars reuseste sa se rupa de conventiile seriei din care face parte si renunta la camera first si/sau third person in favoarea unei perspective top-down. Astfel, jucatorul poate vedea tot timpul campul de lupta si poate sa isi planuiasca in detaliu urmatoarele miscari, asemenea unui sahist.

De altfel, comparatia cu acest clasic joc tactic nu este tocmai deplasata. Gameplay-ul se desfasoara exclusiv  in lupta, echipa jucatorului si cea a AI-ului participand la confruntari succesive intr-un razboi turn-based. Fiecare membru al echipei se poate misca un anumit numar de patratele si poate ataca, in functie de clasa din care face parte. Un sniper, de exemplu, va avea mobilitatea si rezistenta la focul inamic scazute, insa va putea sa atace de la o distanta mult mai mare, evitand astfel plasarea in raza de actiune a inamicilor.

Pe de alta parte, un soldat de infanterie poate sa se miste mai mult si poate ataca de la o distanta mult mai mica, fiind mai rezistent la atacuri si capabil sa replice la focurile inamicului, daca este asaltat.Acest lucru m-a facut sa ma gandesc de doua ori inainte sa iau o hotarare in Shadow Wars, mai ales daca pun la socoteala si faptul ca fiecare luptator are cate o abilitate speciala, care, folosita inteligent, poate decide soarta unei batalii.

Fiind un joc de strategie mobil, natura turn-based a acestuia este perfecta pentru cei (ca mine) care au numai cate cinci minute la dispozitie din cand in cand, putand oricand sa las consola in cazul in care sunt distras de alte actiuni. Este important de mentionat ca jocul dispune si de o poveste, care din pacate este prezentata numai sub forma de text, jocul fiind privat de includerea unor voci. Stilul artistic folosit pentru fetele personajelor este destul de apropiat de cel al RPG-urilor japoneze, care poate fi un lucru bun sau rau, in functie de preferintele fiecaruia. Pe mine unul nu m-a deranjat absolut deloc.

In concluzie, Shadow Wars este probabil cel mai bun din cele patru jocuri pe care le detin pe 3DS si probabil cel pe care l-as recomanda fara nici o ezitare, insa numai celor care se pot bucura de un Turn Based Strategy RPG cu influente japoneze.

Rabbids 3D

Astfel am ajuns la impresiile despre ultimul joc pentru 3DS din colectia mea, care nu este la fel de solicitant in comparatie cu titlurile precedente. Rabbids 3D imprumuta cliseul calatoriei in timp din “Rabbids Travel in Time”, oferind o serie de niveluri de platforming bazate pe momente importante din istorie.

Cu totii stim ca Mario va ajunge pe 3DS in viitorul mai mult sau mai putin apropiat (sper eu in versiunea 2D de genul New Super Mario Bros.), insa pana la revenirea instalatorului italian, iepurii ar trebui sa ofere o experienta satisfacatoare, desi lipsita de farmecul Nintendo.

Rabbids 3D simte nevoia sa ofere o scuza pentru evenimentele din joc, prezentand in filmul de introducere modul in care iepurii intra in posesia unei masini de spalat (don’t ask) care ii poate transporta in mai multe perioade din trecut. Acestea fiind spuse, este clar ca nu povestea este punctul forte al acestui joc.

Oricine este la curent cu personajul Mario amintit anterior stie cum sa joace Rabbirds 3D din prima secunda. Stick-ul analogic controleaza miscarea iepurelui pe ecran (stanga sau dreapta), iar butonul A il face sa sara. Cam acestea sunt mecanicile de baza. Intr-adevar, avem de a face si cu un buton de atac, insa nu putem vorbi despre un sistem de lupta, ci mai degraba despre o metoda de aparare impotriva altor iepuri meniti sa te impiedice.

Scopul fiecarui nivel este parcurgerea distantei de la punctul A la punctul B, in timp ce, de-a lungul drumului, sunt adunati tot felul de banuti si obiecte colectionabile. Din cand in cand se pot intalni si checkpoint-uri, insa dificultatea scazuta a jocului nu justifica existenta lor.

Nivelurile nu sunt deloc lungi, completarea lor putand sa dureze de la doua la cinci minute. Acestea au fost perfecte pentru momentele in care am asteptat metroul in statie sau am stat la vreo coada interminabila.

Pentru a motiva jucatorul sa investeasca mai mult timp in Rabbids 3D, Ubisoft a pus la punct un sistem de deblocare a unor figurine si a unor haine pentru iepurele controlat, insa implementarea acestuia este cam dezamagitore.  Nici tehnologia 3D nu este foarte bine folosita, insa avand in vedere ca gameplay-ul din acest joc se desfasoara pe un plan bidimensional, nu voi lua in seama acest aspect.

Rabbids 3D este momentan singurul platformer de pe 3DS, insa daca preferati sa asteptati lansarea unui joc Mario, va inteleg. Jocul de fata nu se ridica la nivelul celebrei serii de la Nintendo, insa este perfect pentru sesiuni rare si scurte de platforming clasic.

Si asa am ajuns la sfarsitul acestui articol, care nu ar trebui considerat un review al celor trei jocuri testate. Acesta constituie, dupa cum am mentionat si la inceput, doar o serie de  impresii la prima mana, dupa cateva ore de gameplay petrecute in compania fiecarui joc in parte. Sper ca, prin intermediul acestui material, voi, cititorii, sa puteti face o alegere ceva mai buna in momentul in care pasiti in magazine cu intentia de a cumpara unul din aceste jocuri pentru Nintendo 3DS. Acestea fiind spuse, a venit momentul sa ma intorc la Shadow Wars. It gets addictive!