Deus Ex: Human Revolution – Un RPG augmentat [REVIEW]

de: Cătălin Nițu
12 09. 2011

Dupa mai multi ani de absenta, seria Deus Ex se scutura de praf si revine in prim-planul industriei de jocuri. Avand in vedere ca originalul este considerat in continuare unul din cele mai bune jocuri create vreodata, noul Human Revolution are multe de dovedit, mai ales cand punem la socoteala ca al doilea joc din serie, Invisible War, nu a reusit sa se ridice la asteptarile fanilor.

Noul titlu incepe in 2027, cu 25 de ani inainte de evenimentele primului joc. Adam Jensen, protagonistul jocului, este un fost membru al trupelor SWAT din Detroit si proaspat angajat la Sarif Industries (una din cele mai mari companii producatoare de proteze mecanice din lume) ca sef al securitatii. Fiind o companie atat de importanta, Sarif devine tinta unui atac foarte violent, in urma caruia Jensen este ranit foarte grav.

Singura sansa a sa de supravietuire este sa primeasca augmentari mecanice, devenind astfel mai mult o masinarie decat om. Din fericire pentru noi, jucatorii, aceste imbunatatiri artificiale vor constitui baza pe care il vom modifica pe Jensen in orice fel ni se pare mai interesant, avand acces la „augmentari” pentru majoritatea functiilor importante ale corpului. Avem nevoie de brate mai puternice? Adaugam Praxis Points si putem cara obiecte foarte grele. Avem nevoie sa alergam mai mult? Imbunatatim plamanii. Vrem sa stim ce e in spatele unui perete? Exista un upgrade pentru ochi. Tot ce ne-am dori de la Jensen sa faca, este acum posibil gratie acestor mecanisme de augmentare.

Desi am intrat putin in discutia despre gameplay, trebuie sa specific faptul ca povestea este probabil unul din cele mai importante aspecte ale lui Human Revolution. Aceasta poate parea initial o simpla cautare a atacatorilor care au intrat in laboratoarele Sarif Industries, insa pe drum vom da peste o serie de conspiratii si rasturnari de situatie care pun la indoiala moralitatea fiecarui jucator. Acesta este un alt aspect care adauga multe puncte in plus pe partea de poveste si adauga rejucabilitate, intrucat fiecare este liber sa decida cum va evolua fiecare situatie. Interactiunea cu alte personaje se face printr-un meniu de dialog foarte asemanator cu cel din alte jocuri precum Mass Effect, fiecare dintre alegeri oferind o alta continuare.

Exista situatii critice, in care Jensen trebuie sa isi aleaga cuvintele cu atentie pentru a putea sa calmeze spiritele, insa acestea pot sfarsi prin lupte sangeroase, in cazul in care jucatorul nu a ales replicile potrivite. In orice caz, jocul nu se termina daca o alegere a fost “gresita”. De fapt, nu exista alegeri gresite. In Deus Ex: Human Revolution tu esti personajul, iar actiunile tale au un impact vizibil asupra lumii din joc.

Exploratorii care vor cotrobai prin toate colturile hartilor se vor simti mai impliniti la sfarsitul zilei, intrucat exista sute de computere care pot fi „sparte” pentru a accesa casutele de e-mail ale proprietarilor. Astfel, primim o privire ceva mai detaliata asupra lumii jocului, asupra desfasurarii evenimentelor, si nu numai. Cei care au amintiri placute din primul Deus Ex, vor gasi pe ici pe colo cateva legaturi intre evenimentele care se petrec in titlul de fata si vechiul titlu din 2000.

Desi initial jocul trebuia sa ne plimbe pe tot globul, versiunea finala a lui Human Revolution include numai doua hub-uri, Detroit si Heng Sha, care insa reusesc sa ne introduca atat de bine in viitorul fictiv din joc, incat nici nu se simte lipsa celorlalte zone care au fost eliminate. Cele doua hub-uri sunt 100% deschise, oferind jucatorului libertate deplina de explorare. Nu numai ca acest lucru ofera posibilitatea de alegere a modului de abordare a misiunilor principale, putand opta pentru infiltrarea pe una din mai multe cai, dar ofera si posibilitatea de a indeplini misiuni secundare.

Obiectivele misiunilor reusesc sa fie foarte diverse si sa nu se repete aproape niciodata, iar ducerea la bun sfarsit a acestora tine doar de deciziile jucatorilor. Cei care prefera sa se furiseze pot sa isi imbunatateasca modulul de invizibilitate si pot sa opteze pentru pasi mai “usori”, in timp ce altii pot sa isi imbunatateasca abilitatile de “oratori” si sa manipuleze prin dialog personajele din joc. Altii se pot folosi de cunostintele de hacking pentru a face rost de parole sau de coduri pentru a trece de usi incuiate, sau pot intra oriunde cu armele la vedere impuscand toti inamicii in stanga si in dreapta. Partea cea mai buna este ca nu trebuie sa te specializezi intr-o singura directie, avand libertatea de a combina toate aceste stiluri de joc.

Pentru a putea imbunatati aceste abilitati spuneam pe la inceput ca trebuie investite asa numitele “Praxis Points”, castigate prin avansarea in nivel, sau prin metode alternative. Orice actiune din Deus Ex: Human Revolution aduce de la sine experienta, fie ca vorbim despe eliminarea inamicilor, spargerea unei parole sau furisarea pe cai ascunse. Experienta se transforma astfel in Praxis Points odata cu avansarea in nivel, insa cei care strang bani seriosi in cont pot cumpara mai multe astfel de puncte de upgrade de la clinicile Limb care se gasesc in cele doua Hub-uri. De asemenea, jucatorii care rezolva anumite misiuni secundare, pot fi rasplatiti cu asemenea “bunatati”, dar si explorarea poate aduce de la sine puncte in plus ascunse prin cine-stie-ce colt laturalnic al hartii.

Fiind un RPG, Deus Ex: Human Revolution nu dispune numai de un sistem de imbunatatire al personajului, ci si de un inventar, care la randul sau poate fi extins. Aici se va gasi tot echipamentul lui Jensen, care poate varia de la diverse arme si munitia aferenta pentru acestea, pana la obiecte care pot ajuta la imbunatatirea fizica a lui Jensen. Desi avem o bara de viata bine definita pe ecran, aceasta se umple ori de cate ori personajul se ascunde dupa vreun perete. Exista insa si diverse feluri de pastile care pot sa mareasca bara de viata peste limita initiala de 100. De asemenea, puterile speciale pe care Jensen le dobandeste odata cu imbunatatirea augmentarilor consuma o energie secundara, care la randul sau se poate incarca automat, sau poate fi incarcata mai rapid cu ajutorul unor consumabile.

Desi o mare parte a jocului se desfasoara la persoana intai, de fiecare data cand Jensen se furiseaza prin spatele unor pereti, birouri sau alte obiecte care il pot ascunde, camera se repozitioneaza la persoana a treia. Astfel, jucatorii pot sa evalueze mai bine situatia si pot sa invete rutele de partula ale inamicilor fara a risca sa fie vazuti de acestia. Mai mult, animatiile pentru puterile speciale precum atacurile corp la corp (foarte spectaculoase de altfel) si puternicul Tyhoon (o abilitate care arunca cu zeci de bile explozive pe o raza de 360 de grade) se petrec tot din perspectiva persoanei a treia, multe miscari fiind prezentate cu incetinitorul, pentru un impact mai puternic.

Cei care prefera sa joace Human Revolution ca pe un shooter normal nu vor avea foarte mari sanse de reusita. Pe langa faptul ca Jensen nu poate sa reziste la prea multe atacuri din partea inamicilor, nici modul de tintire nu este prea precis fara cateva upgrade-uri. De asemenea, munitia se gaseste in cantitati limitate prin niveluri, iar anumiti inamici sunt foarte rezistenti. Desigur, un headshot este echivalent cu uciderea inamicului, insa numai in cazul celor care nu au armura. Producatorii au pus la dispozitia jucatorilor arme de toate felurile, care pot varia de la o puca cu tranchilizant sau un pistol cu socuri electrice, pana la arme de asalt, carabine si arme laser. Toate aceste arme pot fi upgradate, gratie unor dispozitive de modificare care se gasesc prin niveluri sau pot fi cumparate, fiecare jucator putand sa isi personalizeze armele dupa bunul plac.

Un aspect mai greu al jocului pentru cei care prefera sa se strecoare prin niveluri vor fi confruntarile cu bosii de nivel, care trebuie musai invinsi. Acest lucru se poate face in mai multe feluri, in functie de echipamentul pe care il are fiecare la dispozitie si de munitia sau obiectele care se gasesc prin camera in care are loc lupta, insa fiecare dintre ei trebuie avariat la modul cel mai serios. Luptele pot deveni frustrante pentru cei care nu sunt pregatiti, insa nici una din aceste confruntari nu este imposibil de dus la bun sfarsit.

Cand vine vorba despre sunetul lui Deus Ex: Human Revolution, trebuie sa recunosc: am fost impresionat. Nu numai ca vocile personajelor secundare au fost alese foarte bine, dar vocea lui Jensen se potriveste perfect cu infatisarea si atitudinea sa. Avand in vedere ca cea mai des auzita voce este a personajului principal, iar dupa cele douazeci si ceva de ore de joc aceasta nu devine enervanta, Eidos Montreal au ales cu siguranta un actor potrivit. Nici muzica nu este de lepadat, fiind o combinatie intre sunetele electrice caracterisice stilului Cyber Punk al jocului combinate cu sunetele instrumentelor clasice. Rezultatul este o coloana sonora potrivita acestui univers, care reuseste sa fie chiar mai buna decat cea a tilului original.

Din pacate toate acestea sunt putin trase in jos de aspectul grafic al jocului. Echipa de la Eidos a preferat sa foloseasca o versiune modificata a motorului grafic folosit in titlurile din seria Tomb Raider pentru Deus Ex: Human Revolution, iar limitarile acestuia sunt vizibile. Modelele personajelor nu sunt atat de detaliate precum cele din alte jocuri asemanatoare, iar texturile acestora pot fi uneori hidoase. Din fericire, stilul artistic ales compenseaza pentru tehnologia depasita, facand acest titlu mai mult decat suportabil. Paleta de culori folosita ofera un look aparte acestui titlu, iar alegerea temei renascentiste pentru vestimentatia personajelor adauga o doza de  personalitate pe care rareori o intalnim in jocurile din prezent. Din fericire, nivelurile sunt realizate in mare detaliu, iar arsenalul lui Jensen este modelat foarte bine, fiecare arma fiind realizata in cel mai mare detaliu.

Si asa am ajuns la sfarsitul acestui review, placut impresionat de primul joc al Eidos Montreal. Desi presiunea realizarii unui nou titlu Deus Ex era mare, angajatii acestui studio au reusit sa intreaca asteptarile tuturor si au oferit un titlu demn de acest nume. Desi este semnificativ mai scurt decat predecesorii sai, Human Revolution reuseste sa exceleze din aproape toate punctele de vedere. Singurul inconvenient este probabil grafica, intr-o oarecare masura, insa dupa cateva ore te obisnuiesti atat de mult cu stilul artistic al jocului incat nu iti mai dai seama ca personajele nu sunt foarte detaliate. Chiar si asa, noul Deus Ex reuseste sa fie unul din cele mai bune jocuri ale acestui an, oferind ore de gameplay nenumarate, gratie posibilitatilor multiple pe care le include.

In cazul in care tot nu v-ati lamurit despre ce fel de joc este Deus Ex: Human Revolution, iata si un trailer care explica cele mai importante aspecte ale sale:

//www.youtube.com/v/w6rcFnwYKIg?version=3&hl=ro_RO&rel=0