Battlefield 3 Beta – Impresii de pe front

de: Cătălin Nițu
10 10. 2011

Electronic Arts si DICE au investit mult in Battlefield 3. Acesta a reusit sa castige multe premii la conferintele la care a fost prezent, fiind numit “Best of Show” atat la E3, cat si la Gamescom si TGS de diverse publicatii din toata lumea. Cu ocazia sesiunii de beta lansata in pe 29 septembrie pentru publicul larg, am avut primele contacte cu modul multiplayer al acestui joc si am reusit sa joc toate versiunile sale (PC, Xbox 360 si PlayStation 3).

Voi incepe cu procesul de instalare, care nu a fost tocmai fericit in cazul versiunii de PC. Dupa cum probabil stiti deja, Battlefield 3 necesita Origin, noul serviciu de distributie digitala de la EA Games. Am folosit Origin in trecut, asa ca eram pe teren cunoscut, am pornit download-ul si am asteptat. In paralel am pus la download si versiunea pentru PlayStation 3. Am sesizat din start o diferenta majora intre cele doua editii ale jocului. In timp ce pe PC beta-ul de Battlefield ocupa aproximativ 4,5 GB, pe PlayStation 3, pachetul de download avea putin peste 1 GB.

Este oarecum normal, avand in vedere ca PC-urile primesc grafica mai detaliata, insa nu ma asteptam la o diferenta atat de mare. Din pacate, de la download si pana la jocul propriu-zis a fost cale lunga. Pana cand s-a downloadat, instalat si pornit jocul pe PC, eram deja in primul meci de multiplayer pentru PlayStation 3. Din pacate, cei care au avut contacte cu beta-ul de fata pentru PC, stiu ca nu este atat de usor dupa instalare de a porni un meci de multiplayer.

Interfata Battlelog serveste drept meniu principal si retea socială pentru joc, iar aceasta este disponibila exclusiv din browser. Pentru a intra in joc, exista inca doua plugin-uri pentru browser ce necesita instalare separata. Dupa terminarea tuturor instalarilor avem pe mana un joc pentru PC care necesita inainte de pornire Origin, un browser (in cazul meu Chrome) si plugin-urile aferente. Uimitor a fost momentul in care am incercat sa pornesc un meci de multiplayer si primeam numai mesaje de genul “Server is full”.

Sfat prietenesc: nu incercati niciodata sa va conectati la vreun joc foarte asteptat in prima zi de la lansare. Abia a doua zi am reusit sa ma conectez la meciuri multiplayer fara probleme si am putut sa vad cum sta treaba cu versiunea de PC a lui Battlefield 3.

Trebuie sa marturisesc doua lucruri inainte de a trece la gameplay, ambele legate de grafica. In primul rand, PC-ul meu nu este capabil sa ruleze acest joc pe setari inalte. Acest lucru a dus la anumite elemente grafice mai slabe, insa nu urate. In al doilea rand, am jucat acest beta si pe un PC care il poate duce in detalii maxime si pot spune ca nu am observat diferente majore, sau ceva care cu adevarat sa ma uimeasca. Poate nici harta Operation Metro nu este tocmai cel mai bun exemplu de fidelitate grafica pe motorul Frostbite 2, insa pot spune in continuare ca am ramas neimpresionat.

O mare dezamagire am simtit in momentul in care am realizat ca setarile video, audio sau de control sunt accesibile exclusiv din joc, iar lipsa unui meniu principal se face simtita imediat. Pentru a modifica detaliile video, jocul necesita ocuparea unui slot pe un server si in acelasi timp obliga jucatorul sa fie pe harta. Numai atunci ai acces la meniul de setari. Daca esti eliminat in timp ce modifici lucruri prin meniu, acesta dispare si nici nu salveaza modificarile.

Cea mai mare parte a beta-ului a fost constituit de harta  mai sus amintita si de modul Rush, in care doua echipe se lupta pentru suprematie. Cei care au jucat Battlefield: Bad Company 2 stiu despre ce vorbesc: pe de-o parte avem echipa americana, care servesc drept fortele de asalt, iar pe cealalta parte avem echipa rusa, care trebuie sa protejeze succesiv o serie de obiective strategice. Americanii trebuie sa planteze bombe pe fiecare serie a cate doua obiective, in timp ce rusii incearca sa respinga atacul.

Sfarsitul jocului are loc in doua situatii: In cazul in care americanii raman fara “bilete de respawn” care se gasesc in numar de 100 pentru fiecare serie de obiective, sau in situatia in care acestia reusesc sa distruga toate cele opt puncte. La sfarsitul unei runde, cele doua echipe fac schimb de locuri, americanii fiind transferati la echipa rusa si vice-versa.

Pentru a participa la aceasta lupta, jucatorii au la dispozitie patru clase foarte diferite intre ele. In primul rand avem la dispozitie Assault, o profesie utilizata de majoritatea jucatorilor de Battlefield 3, care pe langa faptul ca foloseste arme cu raza de efect medie, serveste si drept medic, intrucat aceasta clasa a fost eliminata din joc. Astfel, acesta poate sa arunce cutii medicale, al caror efect poate vindeca aliatii pe o raza restransa din jurul acesteia. De asemenea, acesta poate sa se echipeze cu un defibrilator pentru a invia inamicii cazuti la datorie.

Engineer este dupa cum prbabil sugereaza si numele, omul bun la toate. Nu numai ca are la dispozitie arme de asalt asemanatoare cu cele ale soldatului mai sus amintit, insa acesta dispune de echipament explozibil serios. Functiile sale principale sunt de a repara vehiculele echipei (ajungem imediat si la acestea) si de a avaria serios vehiculele inamice. Din fericire, explozibilul face daune mari atat in cazul masinariilor de razboi, cat si in cazul soldatilor.

Support este clasa mai “heavy” din Battlefield 3, fiind echipata cu arme de calibru mare si multa munitie. Asemeni clasei Assault, soldatul de suport aduce propria cutie cu bunatati, care ofera munitie tuturor celor care stau in zona lui de actiune. Mai mult, acesta poate sa isi sprijine armele pe orice suprafata nu foarte inalta, pentru o acuratete ridicata.

In cele din urma, clasa Recon este cea care ramane intotdeauna in urma. Aceasta este specializata pe utilizarea armelor cu luneta si poate elimina inamicii de la distanta, fara prea mari probleme. Abilitatea speciala a clasei Recon este amplasarea de puncte in care orice membru al echipei sau al squad-ului se poate intoarce dupa ce a fost eliminat.

Diferentele de joc intre cele patru clase sunt evidente, insa in Battlefield 3 totul depinde de echipa si cat de bine stiu membrii sai sa joace. Nu este atat de important sa ai fiecare clasa de jucator intr-un squad, cat este ca membri sai sa se cordoneze pentru a duce la bun sfarsit obiectivele.  Din cate am observat, un soldat Assault este esential in orice lupta armata, intrucat pachetele care refac bara de viata a echipei sunt de nepretuit. A se observa faptul ca acest joc ARE o bara de viata, spre diferenta de shooterele din ultimii ani care renunta complet la acest concept.

Nu se renunta insa la avansarea in nivel, care asemeni Battlefield: Bad Company 2 se face pe mai multe planuri. Toata experienta acumulata se duce in rangul jucatorului, insa daca aceasta a fost adunata folosind mai multe clase in acelasi meci,  fiecare dintre acestea va evolua pe cont propriu, oferind acces la echipament specific. La sfarsitul meciului sunt acordate si medalii, care pot aduce experienta in plus.

Foarte frustrant pentru cei obisnuiti cu jocuri ceva mai “arcade”, va fi momentul in care realizeaza ca unul sau doua gloante bine plasate sunt de ajuns pentru a necesita un respawn. Inamicii nu apar pe harta automat in momentul in care trag cu arma, asemeni Call of Duty, insa trebuie marcati manual folosind un buton special. In momentul in care un inamic a fost marcat, toata echipa il poate vedea timp de cateva secunde atat pe mini-map, cat si pe ecranul principal. Pentru a face gasirea lunetistilor ascunsi mai usoara, DICE a adaugat o reflexie a luminii din luneta lor, care se poate vedea de la distanta. Din pacate, cei care campeaza in boscheti sunt foarte greu de observat.

Pentru o perioada scurta, harta Caspian Border si modul de joc Conquest au fost disponibile, insa nu am avut foarte mult timp sa le experimentez. In Conquest obiectivul este ceva mai simplu: prima echipa care ramane fara “bilete de respawn” pierde. De asemenea, prima echipa care controleaza toate punctele strategice de pe harta castiga. Pentru a duce la bun sfarsit aceste obiective, fiecare echipa are la dispozitie vehicule precum tancuri, jeep-uri si avioane, plus calitatile fiecarei clase.

Vorbeam mai sus de vehicule, iar aici intra in discutie una din functiile cele mai importante ale clasei Engineer. Acesta poate repara tancurile, jeep-urile si alte vehicule pe care le avem la dispozitie, utilizand unealta speciala. Din fericire, jucatorii nu sunt dependenti de un inginer. In cazul in care vehiculul in care jucatorii se afla este avariat, acestia se pot ascunde undeva pana cand tancul sau jeep-ul se repara singur,

Caspian Border suporta pana la 64 de jucatori simultan pe PC. Pentru a profita de acest spatiu imens, DICE a inclus si avioane de vanatoare in selectia de vehicule controlabile, iar senzatia este de nedescris. Ca si in cazul celorlalte masinarii de razboi, controlul este foarte placut si accesibil, iar senzatia de viteza foarte bine prezentata. Din pacate, ca si in cazul altor jocuri cu avioane, si in Battlefield 3 am o problema cu tintirea.

Spre final, vreau sa vorbesc putin despre editiile de console ale jocului care m-au impresionat in mod pozitiv. In primul rand, acestea functioneaza fara probleme, experienta fiind clar mai finisata fata de cea de PC. In timp ce pe PC am avut parte de nenumarate crash-uri catre desktop si probleme de conectare, multiplayerul pe PlayStation 3 si Xbox 360 a fost mai stabil. Ambele versiuni arata in mare parte identic din cate imi pot da seama, iar controlul este la fel in ambele situatii. Evident, precizia este mai mare cu un mouse, insa pe aceste platforme te poti consola cu faptul ca toti joaca folosind acelasi gen de gamepad. Modul Conquest este limitat insa pe console, oferind suport pentru maxim 32 de jucatori si harti ceva mai mici, insa spatiul de zbor ramane acelasi pentru avioane.

Pe langa micile bug-uri nelipsite din orice versiune beta a unui joc, Battlefield 3 ofera o experienta de joc solida si destul de diferita pentru a avea loc pe aceeasi piata cu urmatorul Call of Duty. Se vede deja ca fiecare are publicul sau tinta, in functie de gameplay-ul dorit. In Battlefield munca in echipa si specializarea joaca un rol important, in timp ce in Call of Duty totul sta in Killstreaks. Vom vedea cum evolueaza ambele jocuri dupa lansarile acestor doua titluri din aceasta toamna.