Batman: Arkham City – Cavalerul Intunecat si orasul-inchisoare [REVIEW]
Dupa succesul rasunator din 2009 al lui Batman: Arkham Asylum, britanicii de la Rocksteady au pornit la drum cu un nou proiect mult mai ambitios. Acesta s-a materializat sub forma lui Arkham City, un titlu care promite sa isi depaseasca predecesorul din toate punctele de vedere. Daca a reusit sau nu, vom afla in continuare.
La un an dupa evenimentele din Arkham Asylum, orasul natal al lui Batman a suferit o schimbare majora. Quincy Sharp, fostul director al azilului, si actual primar al orasului a reprofilat o portiune din Gotham in titularul Arkham City, un nou fel de penitenciar, in care sa fie incarcerati toti raufacatorii din vechiul azil, cat si din inchisoarea Black Gate. Acestia au insa o oarecare libertate in interiorul acestui mic oras al crimei, iar vechii antagonisti ai lui Batman precum Pinguinul, Two Face si Jokerul fac legea.
Hugo Strange, cel care conduce Arkham City este unul din antagonistii principali ai lui Batman in noul joc, iar conflictul incepe cand acesta il informeaza pe eroul nostru ca ii cunoaste adevarata identitate. Nu vreau sa dezvalui foarte multe despre cum a ajuns Batman in noua inchisoare, insa de la o serie de evenimente aparent simple, povestea ajunge sa se complice destul de mult, iar fiecare dintre personajele intalnite in joc detine cate o bucata din puzzle-ul final. Cert este ca in interiorul penitenciarului, eroul nostru are de a face cu vechii sai rivali, dar si cu un conflict intre acestia, fiecare luptandu-se pentru suprematie. Razboiul este insa dus de catre diversele gasti ale orasului, ai caror membri sunt numai buni pentru a fi folositi drept saci de box de catre Batman. O surpriza neasteptata, dar foarte placuta este introducerea anti-eroinei Catwoman si numaratoarea inversa de zece ore pana la pornirea unui eveniment important numit “Protocol 10”.
Cei care au jucat Arkham Asylum pe console, sau pe PC folosind un gamepad nu vor fi straini de schema de control din noul joc. Butoanele nu au fost schimbate, iar abilitatile lui Batman din primul joc se intorc aproape in totalitate. Evident, faptul ca mediul este acum deschis a adus cateva modificari echipamentului disponibil, cea mai mare diferenta fiind simtita in cadrul clasicului carlig al lui Batman. Acesta poate fi acum atasat de orice cladire, iar combinat cu functia de planare a mantiei, clasicul dispozitiv devine cea mai utila metoda de navigare a orasului. Evident, avem de a face si cu echipament nou precum bombele cu fum si grenadele cu gheata, utile in momentele mai tensionate ale jocului. Toate acestea pot fi insa folosite atat in lupta, cat si pentru a rezolva diverse puzzle-uri. Notabila aici este posibilitatea de a crea platforme de gheata pe apa.
Multe dintre dispozitivele lui Batman nu sunt disponibile inca de la inceputul jocului, unele dintre ele fiind introduse in momente cheie ale povestii. De asemenea, altele sunt complet optionale, iar nu toate pot primi upgrade-uri. Mecanica de level up a jocului este folosita in mare parte pentru a extinde repertoriul de miscari al eroului, foarte putine dispozitive avand la dispozitie imbunatatiri.
Luptele corp la corp sunt in continuare principalul mod de a interactiona cu personajele din joc, iar sistemul Freeflow a fost imbunatatit semnificativ pentru noul titlu. Animatiile lui Batman s-au dublat, oferind acum un spectacol vizual mult mai intens, iar noile miscari de aparare impotriva armelor inamicilor sunt cu siguranta atractia principala a acestora. Fie ca vorbim despre inamici inarmati cu lame taioase, sau care arunca dupa Batman cu mobila din niveluri, avem acum cel putin o animatie unica pentru dezarmare si trimiterea lor la somn.
Modul “Predator”, in care Batman isi pandeste inamicii din intuneric se intoarce, insa nu este atat de diferit precum probabil se asteptau fanii. Avem la dispozitie aceleasi miscari de incapacitare ca si pana acum, insa inamicii dispun de noi dispozitive ati-Batman. Fie ca vorbim despre ochelari cu senzori termali, sau mine de proximitate, rezolvarea situatiilor critice din aceste secvente se vor rezolva tot folosind modul de vedere “detective”.
Spuneam mai sus ca Riddler a impanzit orasul cu tot felul de ghicitori si puzzle-uri, insa acesta joaca un rol mult mai direct in Arkham City. Acesta a primit propriul sau lacas in meniul principal al jocului, de unde putem accesa celebrele Challange Maps. Din pacate, acestea pot fi deblocate doar prin colectarea trofeelor raspandite de Riddler prin tot orasul. Evident, nimic nu este atat de simplu pe cat pare, iar fiecare trofeu necesita rezolvarea unui mic puzzle, mai greu sau mai usor, in functie de importanta lui. Tot aceste trofee ofera accesul la Campanii, formate din inlantuirea mai multor Challange Maps.
Partea sonora este la fel de importanta si de bine lucrata, muzica fiind excelent aleasa. Aceasta este realizata in stilul celei din filmele cu Batman, iar vocile sunt un deliciu auditiv. Evident, Batman si Joker sunt atractia principala a jocului, vocile lor fiind interpretate de legendarii Kevin Conroy si Mark Hamill, iar deja celebrul Nolan North isi imprumuta vocea pentru a-i da viata Pinguinului. Acestia sunt actorii notabili, cu nume sonore, insa si restul personajelor au parte de voci alese pe spranceana.
Batman: Arkham City nu este in niciun caz o revolutie in materie de gaming. Este insa un exemplu perfect al unui joc realizat la cele mai inalte standarde, fiecare element al jocului fiind finisat pana aparoape de perfectiune. Din fericire, titlul de fata nu este un joc destinat numai fanilor benzilor desenate, ci orice gamer poate sa se simta bine in compania sa. Ar trebui sa va mirati daca nu veti gasi acest joc pe listele de canditati la Game of the Year 2011.