HTML vs. Flash: Cine câştigă războiul?
Ce este mai indicat: utilizarea tehnologiei Flash a celor de la Adobe Systems sau a noilor tehnologii Web? Deși printre programatori acest aspect controversat se află în dezbatere de câțiva ani, odată cu lansarea tablet PC-ului iPad problema a fost readusă în atenția publicului, deoarece noul dispozitiv prezentat la sfârșitul lunii ianuarie nu suportă aplicațiile realizate în Flash (ca și iPhone-ul, de altfel). Asta în condițiile în care Adobe își arătase intenția de a „aduce” Flash-ul pe telefonul mobil al celor de la Apple, atunci când aceștia din urmă ar fi luat o decizie în acest sens.
„Suntem pe punctul de a pune Flash Player 10.1 pe toate smartphone-urile de pe piață, cu excepția celor produse de un jucător de top în domeniu”, a spus Lynch, menționând prezența soft-ului Adobe atât pe noul Nexus One, cât și compatibilitatea cu tablet PC-uri și netbook-uri. „Prezența Flash în browserul de Internet aduce un real avantaj acestor dispozitive, deoarece vor permite utilizatorilor să vizualizeze toate paginile Web. Noi suntem pregătiți să activăm Flash și pe dispozitivele Apple, dacă șefii companiei vor alege să permită clienților lor această facilitate.”
Potrivit Adobe, statisticile arată că peste 98% dintre calculatoare au instalat Flash-ul sau suportă aplicațiile lucrate în Flash. Deși rădăcinile soft-ului se află în animații grafice, succesul a fost cimentat prin punerea la dispoziție a unui mecanism de video streaming pe Web, fapt ce a înlăturat inconvenientele produse de tehnologii incompatibile ale Microsoft, Apple și Real.
Totuși, o nouă serie de tehnologii – printre care și noul HTML (Hypertext Markup Language) folosit pentru crearea de pagini Web standard – sunt pregătite să intre în competiție cu avantajele aduse de Flash.
Bruce Lawson, Web standards evangelist în cadrul companiei producătoare a browser-ului Opera, consideră că HTML-ul și celelalte tehnologii vor înlocui în mod inevitabil Flash-ul, mai ales că împreună sunt foarte aproape de a-i reproduce toate abilitățile. Oficialul este conștient de faptul că această înlocuire va dura ceva timp, luând în calcul nivelul cantitativ de utilizare a Flash-ului.
„Web-ul (video, jocuri, animații) este o platformă dinamică pentru afaceri, comunicare și societate, mult prea importantă pentru a fi lăsat în mâinile unui sigur vânzător”, spune Lawson.
Dușmanii Flash
După ani întregi în care standardizarea HTML a avut o dezvoltare dezorganizată, producătorii de browsere Apple, Opera, Mozilla, iar mai nou și Google, dictează noi direcții pentru standardele Web. Cel mai vizibil aspect este suportul integrat în HTML pentru audio și video, asta pe lângă alte facilități puse la dispoziție.
În acest timp, acești aliați care merg sub sloganul „Open Web” creează noi standarde, precum accelerare grafică 3D pe Web prin WebGL, dezvoltarea CSS (Cascading Style Sheets) și a fonturilor Web, dar și îmbunătățirea puterii JavaScript pentru scrierea de programe online. Chiar și Microsoft se implică, în condițiile în care trebuie să promoveze Silverlight – concurentul principal al Flash. Compania se arată interesată de noile standarde Web.
Argumentul concret al companiilor declarate „anti flash” constă în multitudinea de crash-uri. Pentru a preveni ca întregul browser să fie tras în jos, Mozilla a început să ruleze o nouă versiune de Firefox, „Lorentz”, care izolează plug-in-urile în procese separate.
Flash se ține pe poziții
Planurile Open Web sunt haotice. Flash este deocamdată singurul plug-in pentru browsere care aduce consistență de la un calculator la altul. Trebuie luat în considerare și faptul că majoritatea posesorilor de calculatoare trec la noi versiuni Flash.
De asemenea, standardizarea formală evoluează încet. Ian Hickson, editor HTML5 și angajat Google, a lansat ultimele comentarii în favoarea HTML5 în octombrie, în legătura cu WHATWG (Web Hypertext Application Technology Working Group), aplicație ce rulează pe HTML5 de câțiva ani. Dar grupul lucrează împreună cu W3C (World Wide Web Consortium) pentru a lansa un standard. Astfel, Flash rămâne în prezent alegerea evidentă.
Dificultățile de implementare video pe HTML5 sunt un exemplu bun pentru a ilustra problema egalării aptitudinilor Flash, asta deoarece filmulețele produse în flash pot folosi diferite „codec-uri” pentru a coda sau decoda videoclipul, pentru a fi afișat așa cum a fost trimis de pe server spre utilizatorul de Internet. Nu e necesar ca acești utilizatori să știe altceva decât să dea clic pe butonul „play”. În cazul HTML5, există două codec-uri predominante în prezent: H.264, suportat de browserul Safari de la Apple și de Google Chrome, al doliea fiind Ogg Theora, suportat de Firefox, Chrome și, în curând, de Opera. IE nu suportă niciun film video în HTML5.
Ce va face în această situație un video streamer? Avem cazul YouTube, care a început să experimenteze noua tehnologie Web, și care, dacă un site Web suportă HTML5 video, include Flash-ul pentru a oferi serviciul acelor utilizatori ale căror browsere nu pot deocamdată suporta HTML5.
Un alt element pro Flash constă în uneltele de programare oferite, în condițiile în care HTML5 și tehnologiile aferente nu sunt finalizate.
Oricum, ca o concluzie, aliații Open Web se apropie de ceea ce oferă Flash în prezent, neluând în calcul faptul că Adobe își va dezvolta aplicația. Deși războiul dintre Flash și HTML5 se poate amplifica, Adobe consideră că pe piață există loc pentru amândouă și nu crede că va veni ziua în care Web-ul se va debarasa de Flash.
Sursa: Cnet