De ce nu vrea Apple Flash

de: Daniela Pichiu
30 04. 2010

Seful Apple, Steve Jobs, a explicat intr-o scrisoare deschisa motivele pentru care compania pe care o reprezinta refuza sa implementeze pe iPad, iPhone si iPod suport pentru Adobe Flash. Dupa spusele acestuia, decizia are la baza probleme de tehnologie: Flash este predispus catre esec, reprezentand un risc major pentru securitatea dispozitivelor si nefiind deloc potrivit pentru ecranele tactile.

In loc de Flash, Apple a optat pentru utilizarea altor standarde, precum CSS, HTML5 si JavaScript, care nu numai ca sunt mult mai des intalnite, dar ruleaza mult mai bine pe produsele companiei.

”Desi produsele Adobe Flash sunt disponibile la scara larga, asta nu inseamna ca reprezinta un segment deschis, deoarece sunt controlate in totalitate de Adobe si disponibile doar prin Adobe. Astfel, prin aproape orice definitie, Flash este un sistem inchis”, a raspuns oficialul declaratiilor celor de la Adobe, care au sustinut ca 75% din videoclipurile online folosesc Flash.

Pentru a exemplifica faptul ca Apple nu este de acord cu nicio forma de monopol, Jobs a mentionat WebKitul creat de ei, un open-source disponibil nu doar pe Safari (browser-ul propriu), dar si pe browserele Google (Android, Chrome), Nokia sau Palm.

La capitolul functionalitati, criticile aduse se refera la plugin-uri, care duc platforma Apple la crash: ”daca am implementa Flash si am incerca sa rezolvam problemele, nu am cauza decat o instabilitatea a iPhone-ului si a iPad-ului. Adobe a intarziat in repetate randuri lansarea noului Flash 10.1 si nu poate demonstra ca va functiona bine”. Si la capitolul securitate, Jobs a acuzat Flash-ul ca ar avea probleme, spunand ca Symantec i-ar fi acordat unul dintre cele mai proaste note din ultimii ani.

O alta problema este legata de viata bateriei: in prezent, bateria unui iPhone rezista la o redare continua de videoclipuri timp de pana la 10 ore (H.264 video prin folosirea acceleratiei hardware) sau pana la cinci ore, daca se utilizeaza procesorul principal. Se pare ca majoritatea fisierelor video in flash nu sunt compatibile inca cu acceleratia hardware.

Concluzia oficialului a fost ca Apple nu isi permite sa fie la mila tertilor. Ar fi neplacut ca dezvoltarile companiei sa nu poata fi implementate deoarece nu exista compatibilitate cu platformele tertilor.

„Flash a fost creat in era tastaturii si a mouse-ului, fiind o afacere de succes pentru Adobe. Este de inteles ca se incearca introducerea tehnologiei si in era urmatoare, a touch-ului. Totusi, in prezent piata este dictata de dispozive cu un consum redus de energie, interfete touchscreen si standarde open web, segmente unde Flash are probleme mari. Noile standarde open web create in aceasta era mobila, precum HTML5, vor castiga teren pe dispozitivele mobile, ca si pe calculatoare. Poate Adobe ar trebui sa isi canalizeze eforturile pe crearea unor tool-uri HTML5 pentru viitor, si nu sa critice apple pentru ca lasat trecutul in spate.”

Sintetizand, Apple refuza implementarea Flash pe produsele proprii din cauza:

–        Monopolului Adobe

–        Disponibilitatii fisierelor video in flash si intr-un format mai modern, H.264, compatibil cu iPhone, iPod si iPad

–        Problemelor de securitate si performanta

–        Incompatibilitatii Flash cu tehnologia Touch

–        Consumului bateriei

O eventuala colaborare ar incetini anumite procese de dezvoltare Apple