Asus G51j: 3D iese la plimbare [Review]

de: Dan Serbanescu
07 06. 2010

Tot hype-ul 3D din ultima vreme imi aduce in memorie, in primul rand, una dintre cele mai fascinante experiente de gaming pe care am avut-o vreodata: Mafia in 3D. E drept ca se intampla pe vremea monitoarelor CRT, iar rezolutia standard din acele vremuri era de 1024×768, dar tehnologia 3D cu ochelari functiona foarte bine. Ochelarii aveau un fir care ii conecta la placa Nvidia, dar avand in vedere ca experienta 3D se intampla pe un monitor CRT fix, firul nu era o problema. De fapt, singura diferenta majora intre 3D-ul de atunci si cel de azi ar fi suportul pentru monitoare LCD si rezolutiile superioare in 3D posibile azi. Experienta in sine era la fel de imersiva si atunci dar grafica jocurilor nu prea, motiv pentru care un titlu revolutionar din punct de vedere vizual, cum era Mafia la acea vreme, a lasat amintiri profunde.

3D era mai mult o chestiune de drivere, in primul rand, dar acum componentele 3D ale driverelor sunt integrate in orice versiune noua lansata de Nvidia (mai demult era un pachet separat si nu tocmai sincron cu cea mai recenta versiune video, dar functionau). Asa ca, orice PC ai avea, cu o placa video Nvidia cat de cat decenta pentru jocuri, poate functiona oricand in 3D, cu un monitor CRT decent si o pereche de ochelari clasici, dar asta inseamna un compromis cu rezolutia si cu spatiul de pe birou. Marea noutate a actualului hype 3D o reprezinta adaptarea tehnologiei la cristalele lichide ale monitoarelor LCD. Dar daca vechii ochelari mergeau cu orice monitor cat de cat decent, noii ochelari au nevoie de un monitor LCD cu o frecventa de cel putin 120 Hz (cate 60 Hz pentru fiecare dintre imaginile care se compun in 3D), iar oferta este foarte limitata in acest moment. Desigur, exista si televizoare 3D ready, care ruleaza impecabil propriile lor demo-uri si vin cu proprii ochelari. In ce masura ruleaza OK un continut 3D provenit de la un computer (jocuri, mai pe romaneste) cu ochelarii Nvidia, sincer nu stiu, pentru ca nu am avut posibilitatea de a testa asa ceva.

Dar am avut posibilitatea de a testa noua experienta 3D pe un laptop, mai precis pe (relativ) micul „monstru” Asus din gama Republic of Gamers (ROG), Asus G51j 3D. Si cam merita. Spun „cam” pentru ca, vechea poveste, nu orice continut marcat drept compatibil cu 3D chiar se vede bine in 3D. Daca in cazul jocurilor nu apar prea multe probleme, decat daca ai activate diverse filtre care se suprapun pe imaginile poligonale, dar de cele mai multe ori se pot dezactiva din setarile jocului, cu totul altfel stau lucrurile in cazul filmelor 3D. Care inca nu au aparut, cu toate ca tehnologia 3D nu mai este demult o noutate. Te-ai astepta sa existe o gama, fie ea si limitata, de filme adaptate pentru 3D, dar nici macar varful de lance al noului hype 3D, blockbusterul lui James Cameron, Avatar, nu a fost inca lansat 3D. Deci pe partea de filme poti vedea diverse clipuri, demonstrative sau nu, dar chiar si aici experientele pot fi foarte diferite, in functie de modul in care a fost facut clipul si de playerul folosit. Poti da peste clipuri care arata superb sau peste chestii care iti dau dureri de cap din cauza imaginilor atat de separate incat se vad duble. Cu destula rabdare, iti poti aduna un portofoliu de continut video 3D de pe web sau poti incerca sa vezi filme normale in playere care pretind conversie 3D live. Nu le-am incercat acum, dar acum cativa ani imi amintesc ca erau cam vrajeala, iar efectul 3D nu era deloc convingator.

Separatia imaginilor este cheia tehnologiei 3D, care, pentru a exploata abilitatea ochilor umani de a vedea in profunzime, trebuie sa replice cat mai fidel functionalitatea naturala a acestora, mai precis sa capteze aceeasi imagine dintr-un unghi usor diferit, iar creierul va combina cele doua imagini, dand profunzimea campului vizual. Playerul video 3D de la Nvidia nu are posibilitatea de a regla gradul de separatie a imaginilor asa cum este posibil in jocuri, cu ajutorul unei rotite de pe emitatorul ochelarilor, asa ca un clip creat cu o separatie prea mare a imaginilor, va aparea cu imaginea dublata sau cu contururi foarte neclare, asa ca vizionarea de clipuri 3D este, pentru moment, un fel de loterie. In timp, crearea continutului 3D probabil se va standardiza si aceste probleme initiale vor disparea, dar pana cand Hollywood-ului ii va pica fisa cu tot cu cutie, cea mai mare atractie 3D a momentului raman tot jocurile. Intrucat efectul 3D se aplica foarte bine obiectelor poligonale programate separat (adica nu imagini fixe de tip bitmap, compuse din pixeli distincti, ci imagini dinamice, compuse din poligoane), jocurile video sunt candidati naturali pentru redare in 3D, majoritatea fiind programate din start pe obiecte distincte. Poti regla, asadar, adancimea efectului 3D cu ajutorul rotitei de care va ziceam, care se afla pe emitatorul ochelarilor (mica semi-piramida care se conecteaza la PC) si ai toate sansele sa obtii un reglaj perfect. Si e bine sa faci asta intrucat nu e doar o chestiune de preferinte, ci chiar si o caracteristica anatomica precum distanta dintre ochi poate sa dea un efect diferit pentru persoane diferite.

Primul joc pe care l-am testat in 3D pe Asus G51j a fost, desigur, Avatar, iar experienta a fost chiar mai OK ca la Imax, intrucat am stat unde am vrut eu in fata monitorului. Toate obiectele din joc sunt redate foarte distinct si luptele devin absolut impresionante atunci cand esti atacat de lupi din toate partile, literalmente. Tot jocul pare o prelungire, chiar mai bogata in detalii a filmului si daca nu l-as fi jucat deja, ambele campanii, ar fi putut foarte bine sa fie si singurul joc testat. Dar am reusit sa ma desprind de el, pentru a da de alte experiente adictive, intre care Metro (excelent in 3D, dar noroc cu configuratia robusta a laptopului care a permis un frame rate decent), Battlefield Bad Company 2 (si mai fun decat il stiam) si Tomb Raider: Underworld (o revelatie, dovedindu-se perfect in 3D). Per ansamblu, experienta 3D a fost exact cea la care ma asteptam si pe alocuri chiar mult mai buna, grafica jocurilor evoluand destul de mult fata de ultima mea experienta memorabila in 3D, Mafia (mai tineti minte mainile personajelor, care pareau sa fi fost desenate cu rigla?).

Dar intr-un tarziu imi dau seama ca am tot batut campii despre 3D fara a ma referi prea mult si la amabila gazda care a permis toata aceasta experienta, Asus G51j, care a jucat un rol crucial. Daca in gama ROG Asus G73 este cel care tine in aceste zile capul de afis, in aceeasi gama G51j este sinonim cu 3D, gratie puternicului panel LCD care face posibil acest lucru, pe de-o parte, si configuratiei robuste de care va ziceam, pe de alta parte. O simpla lectura a specificatiilor de mai jos, vorbeste de la sine despre aceasta masinarie de jocuri, construita in jurul unui procesor Intel Core i7-720QM si placii video Nvidia GeForce GTX 260M cu 1GB DDR3 VRAM. Dar ce nu va spun specificatiile (desi greutatea de peste 3 Kg e un hint) este faptul ca avem de-a face mai degraba cu un desktop replacement dedicat gamingului, asa ca mobilitatea se va manifesta mai degraba sub forma transportului facil catre un LAN party, altfel sa-l cari dupa tine tine zi de zi este mai degraba fitnes decat computing.

Designul este atractiv si mult mai vioi decat decat liniile sobre de antracit ale unui laptop pentru business sau uz general. Dar asta se termina la nivelul capacului, cu un model albastru si trei LED-uri de aceeasi culoare. La interior, intalnim un design sobru si elegant, dominat de displayul glossy si tastatura mata. Tastele chiclet sunt bine separate si raspund bine la atingere si ai chiar si un pad pentru cifre (desi tastatele sunt ingustate). Dar cea mai atractiva caracteristica a tastaturii este iluminarea simbolurilor, fara de care ar fi fost destul de greu de identificat o tasta prin ochelarii 3D care intuneca un pic ambientul.

Sunetul 3D surround este asigurat de Altec Lansing, cu tehnologie EAX 4.0, si se aude foarte bine in casti, desi si difuzoare incorporate isi fac treaba cu succes, mai putin pe partea de basi, pe care niciun difuzor incorporat intr-un laptop nu i-ar putea reda cu profunzime.

„The business end” pentru Asus 51j il reprezinta ecranul LED de numai 15 inci, care pare disproportionat de mic la o configuratie atat de puternica. Este capabil sa afiseze cele doua imagini in regim 3D gratie frecventei de 120 Hz la care lucreaza, dar rezolutia maxima de care este capabil este aceeasi 1366 x 768. In regim de vizionare 3D se comporta absolut remarcabil, dar va trebui sa maresti un pic luminozitatea, pentru a compensa intunecarea indusa de ochelarii 3D, iar jocurile ruleaza la frame rate-uri decente, placa video Nvidia GeForce GTX 260M dovedindu-se suficient de capabila. Dar daca vei vrea sa folosesti la maximum tot ce poate placa video fara 3D vei simti limitarile dimensiunilor si rezolutiei. Este o poveste mai veche, despre care am mai vorbit, si chiar daca nu obtii maximum posibil, vei avea un compromis grafic mai mult decat acceptabil, bine echilibrat cam pentru orice joc de pe piata la setari medii/maxime.

Autonomia bateriei este insa mult prea modesta. Daca in utilizare normala este comparabila cu alte masinarii de gaming, in 3D vei avea undeva putin peste o jumatate de ora de gameplay, asa ca, fara o priza la indemana, 3D-ul va fi o experienta foarta scurta. Din punct de vedere termic, ar fi recomandabila o masa sau un birou, ceva, nu va luati dupa titulatura „laptop”, pentru ca in 3D lucrurile se incing destul de repede. Ventilatoarele supraturate se aud destul de tare, dar cu ochelarii pe nas nu prea vei remarca acest lucru. Un tip: nu-ti uita inghetata sau paharul de cola pe partea stanga a laptopului. Ceaiul sau cafeaua da.

Cum spuneam, G51j este sinonim cu 3G si este cel mai bun (si singurul) laptop 3D disponibil in acest moment. Si chiar daca puterea sa pare un pic overkill, comparata cu displayul, mai bine sa ai rezerve decat sa-ti „gafaie” vreun joc prezent sau din viitorul previzibil. In afara de 3D insa exista oferte pentru gaming mai satisfacatoare, cu ecrane mai mari si mai detaliate. Dar pana cand 3D va deveni o specificatie ca oricare alta in lumea laptopurilor, G51j ramane referinta de baza.

Marea intrebare este daca merita sau nu. Dar marele raspuns ma tem ca nu exista, intrucat 3D este o experienta foarte personala. Pentru unii poate da dependenta, pe altii ii poate dezamagi crunt. Iar cum lucrurile sunt inca in faza de pionierat in materie de 3D, si preturile sunt destul de piperate. Daca iti permiti o investitie de vreo 60 si ceva de milioane si trebuie neaparat sa ai 3D in jocuri ACUM, G51j va fi fericit sa te rezolve si il recomand fara ezitare, pentru ca deschide orizontul gamingului 3D in conditii de mobilitate. Dar si consolele de jocuri anunta capabilitati 3D iminente, iar tot mai multe televizoare incorporeaza tehnologia cu fiecare noua lansare. La tot hype-ul de pana acum, mi-e greu sa cred ca 3D va esua, desi fara aportul marilor case de filme americane tehnologia va ramane doar una de nisa, pentru gaming (cum era, de atlfel, si pana acum). Daca si televiziunea va „musca” la 3D, si se pare ca o va face, va veni o zi cand entertainment-ul si 3D-ul vor deveni concepte indisolubil legate. Si, prin extensie, gamingul si 3D-ul la fel. Pentru cei cu dare de mana, ziua aceea poate fi chiar… maine.

Specificatii Asus G51j
Procesor: Intel CoreTM i7-720QM la 1600 Mhz si 6144 KB cache
Display: LED 15.6 inch la rezolutia de 1366 x 768
Memorie: 4 GB DDR3
Hard disc: SATA 500 GB, 7200 rpm
Drive optic: DVD Super Multi, Blu-ray DVD Combo
Placa video: Nvidia GeForce GTX 260M cu 1GB DDR3 VRAM
Camera Web: 2.0MP
Audio: Altec Lansing EAX Advanced HD 4.0
Porturi: USB 2.0 – 4, HDMI – 1, Firewire – 1, VGA – 1, RJ-45 (retea) – 1, intrare audio – 2, eSATA – 1, microfon – 1
Wireless: 802.11Draft-N
Baterie: Li Ion 9 Celule
Greutate: 3.30 Kg
Dimensiuni (W x D x H): 375 x 265 x 34,3 – 40,6 mm
Accesorii: Ochelari nVIDIA 3D
Sistem de operare: Microsoft Windows 7 Home Premium