07 mai 2024 | 12:34

Le este femeilor mai frig decât bărbaților la aceeași temperatură? Concluziile cercetătorilor despre acest mit

Există un stereotip universal potrivit căruia femeilor le este mai frig decât bărbaților, la aceeași temperatură.

În afara câtorva observații superficiale, foarte puține studii controlate au investigat modul în care corpurile masculine și feminine rezistă la temperaturile scăzute.

Un nou studiu vrea să facă lumină

Un nou studiu a surprins cercetătorii de la Institutul Național al Sănătății din SUA (NIH), constatând că nu există diferențe de gen în percepția unei camere reci și foarte puține diferențe de gen în răspunsul fiziologic la aceasta.

În timpul experimentului, un grup de 28 de bărbați și femei au petrecut cinci ore într-o cameră cu temperatură controlată, purtând tricouri, pantaloni scurți sau fuste și șosete.

În fiecare zi, participanții au fost monitorizați fizic și chestionați cu privire la confortul lor în timp ce temperatura varia între 17 °C și 31 °C.

Contrar așteptărilor cercetătorilor de la NIH, femeile din cadrul acestui studiu au avut o temperatură corporală centrală ușor mai mare.

Nu au existat diferențe de gen în absorbția glucozei, activitatea electrică musculară, temperatura pielii sau termogeneza indusă de frig.

Se pare că, chiar dacă participantele de sex feminin erau fizic mai mici decât cei de sex masculin, producând în total mai puțină căldură corporală, cantitatea relativ mai mare de grăsime corporală le-a ajutat să echilibreze balanța.

Le este femeilor mai frig, până la urmă?

Pe baza rezultatelor, cercetătorii de la NIH au tras concluzia că zona de confort termic al corpului feminin se stabilizează la aproximativ 22 °C, cu un grad mai jos decât media pentru participanții de sex masculin.

Acest lucru sugerează că, pe măsură ce temperaturile scad, corpul feminin nu trebuie să consume energie pentru căldură la fel de repede ca și corpul masculin, oferind femeilor un profil termic mai „arctic”.

Dar această diferență de gen, deși semnificativă, oferă puțin avantaj. Pe măsură ce temperatura scade la 17 °C, cercetătorii nu au găsit diferențe de gen în debutul tremurului sau în modul în care participanții au spus că s-au simțit confortabil sau nu în cameră.

În trecut, oamenii de știință sugerau că femeile simt mai mult frigul la temperaturi mai ridicate decât bărbații din cauza diferențelor fiziologice de gen, cum ar fi o producție mai scăzută de căldură, pierderi mai mari de căldură sau cerințe mai mari de căldură. Dar niciuna dintre aceste ipoteze nu corespunde cu rezultatele recente.

Acest mic studiu probabil nu va încheia dezbaterea, dar cu siguranță va inclina balanța spre concluzii diferite în viitorul apropiat.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele