Fix ce ne lipsea, înainte de perioada concediilor: biletele de avion, mai scumpe

Fix ce ne lipsea, înainte de perioada concediilor: biletele de avion, mai scumpe

După doi ani de pandemie în care foarte puțini români și-au mai făcut vacanțele în străinătate, 2022 era văzut ca momentul în care turismul global renaște.

Mulți dintre noi ne-am făcut planuri cu privire la unde ne vom petrece concediul de vară și majoritatea avem în plan destinații unde vom ajunge cu avionul. Doar că aici intervine vestea proastă pentru aceia dintre noi care nu și-au achiziționat încă biletele. Acestea ar urma să se scumpească.

Prețul petrolului e de vină pentru noile scumpiri

Într-o amplă analiză recent efectuată, experții de la XTB susțin că prețurile biletelor de avion riscă să crească, sub presiunea scumpirilor de pe piața țițeiului.

„Președintele IATA a declarat că redresarea traficului de pasageri accelerează și că, în medie, industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei în 2023, cu un an mai devreme decât se prognoza anterior.

Acesta a menționat că prețurile ridicate ale petrolului și întreruperile de călătorie cauzate de lipsa forței de muncă nu i-au descurajat până acum pe călători, chiar dacă prețul petrolului a determinat o creștere a tarifelor cu aproximativ 10%”, notează Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Expertul mai notează că măsura în care companiile aeriene sunt afectate depinde de strategiile de hedging a combustibilului.

„În general, transportatorii low-cost aplică rate de hedging într-o proporție mai mare decât transportatorii tradiționali, ceea ce înseamnă că impactul pentru 2022 va fi atenuat. Transportatorii tradiționali acceptă, de obicei, un risc mai mare în ceea ce privește combustibilul, prezentând rate mai mici de hedging. Aceasta înseamnă că prețurile mai mari ale kerosenului tind să le afecteze mai mult.

De asemenea, există o diferență între companiile aeriene europene și cele americane, cele din SUA tind să suporte riscul (companiile aeriene din sud-vest care folosesc hedgingul reprezintă o excepție).

Totuși, situația nu este pe deplin „roz”. Industria turismului se confruntă cu un deficit de personal, companiile care au concediat angajați sau i-au pierdut în fața altor sectoare în timpul pandemiei, întâmpinând dificultăți să compenseze decalajul pe măsură ce rezervările au început să crească”, explică specialistul.

Totuși, este destul de evident că prețurile ridicate ale petrolului reprezintă o altă amenințare. Directorul RyanAir Holdings a tras, de curând, un semnal de alarmă spunând că dacă vor rămâne la niveluri crescute, vor exista suprataxe la combustibil din partea companiilor aeriene de renume din Europa în acest an.

Citește și: