Criza microcipurilor începe să treacă: ce spun producătorii auto, ce se întâmplă cu producția

Criza microcipurilor începe să treacă: ce spun producătorii auto, ce se întâmplă cu producția

După aproape doi ani de lipsă de cipuri, producătorii auto obțin destui semiconductori pentru a produce la capacitate maximă.

Penuria globală de semiconductori care a tulburat industria auto de aproape doi ani dă semne de atenuare, cel puțin pentru moment.

Mercedes Benz, Daimler Truck Holding și BMW se numără printre producătorii de automobile care acum obțin suficiente componente de înaltă tehnologie pentru a produce la capacitate maximă, după ce s-au confruntat cu întreruperi paralizante de luni de zile.

Descoperirea vine mai devreme decât au prezis companiile și marchează un punct luminos pentru o industrie care se confruntă cu o economie în deteriorare și inflație, în timp ce gestionează o tranziție istorică la producția de vehicule electrice.

Producătorii aplaudă îmbunătățirea furnizării de cipuri, dar nu își declară încă victoria.

Producătorii nu se hazardează

„Încă o monitorizăm săptămânal, dar până în prezent, practic, la nivel mondial, nu am avut probleme cu producția”, a declarat Joerg Burzer, șeful de producție și management al lanțului de aprovizionare al Mercedes. Problemele de aprovizionare apar „ici și colo”, a spus el, „dar nimic în comparație cu ceea ce a fost anul trecut”.

Chiar dacă cererea de mașini a crescut, producătorii de automobile au fost nevoiți să reducă producția, deoarece fabricile la nivel global nu și-au putut procura suficiente cipuri esențiale pentru vehiculele din ce în ce mai computerizate.

Întreruperile au fost atât de grave încât producția globală de mașini de pasageri abia a dat semne de revenire la nivelurile de dinaintea pandemiei.

Pe măsură ce oferta de cipuri se îmbunătățește, producătorii de automobile își reduc comenzile restante și preocupările se îndreaptă asupra modului în care cererea consumatorilor va rezista pe fondul accelerarii inflației și a ratelor dobânzilor mai mari.

CEO-ul Tesla, Elon Musk, a spus că producătorul auto trebuie să reducă personalul cu 10 la sută și că are un „sentiment foarte prost” despre economie, potrivit Reuters, care a citat o notă internă.

Nu toți sunt la fel de pesimiști ca Musk

Sentimentul producătorilor auto germani s-a îmbunătățit semnificativ în mai, potrivit unui sondaj al Institutului Ifo. Sondajul a arătat încrederea crescândă în rândul producătorilor de automobile că vor putea crește prețurile pentru a face față creșterii costurilor materiilor prime.

O parte din noua disponibilitate a cipurilor provine din slăbirea perspectivelor economice și a inflației, care a redus cererea de electronice de larg consum care folosesc și componente.

Karin Radstrom, șeful mărcii Mercedes a Daimler Truck, a declarat că firma primește acum cipurile de care are nevoie pentru a reduce numărul de comenzi întârziate.

„Nu este perfect, dar este mai bine decât anul trecut”, a spus Radstrom într-un interviu. „Încerc să nu sărbătoresc prea devreme. În continuare monitorizăm situația îndeaproape.”

BMW și-a exprimat un optimism rezervat similar, spunând că toate fabricile sunt în funcțiune și că firma nu se confruntă cu nicio oprire din cauza furnizării de cipuri.

„În prezent, situația este puțin mai stabilă”, a spus un purtător de cuvânt, adăugând că BMW încă monitorizează zilnic furnizarea de cipuri și nu exclude posibilitatea unor noi întreruperi în săptămânile și lunile următoare.

Industria auto începe să-și revină

Grupul Volkswagen, care, la fel ca alții, a estimat că blocajul va începe să se atenueze în a doua jumătate a anului 2022, înregistrează, de asemenea, livrări constante, potrivit unui purtător de cuvânt, care a subliniat că există încă o incertitudine semnificativă cu privire la lunile următoare.

Harry Wolters, președintele unității DAF Trucks a Paccar, a văzut aceeași tendință.

„Am văzut o aprovizionare mai bună de componente decât am anticipat probabil acum cinci, șase săptămâni”, a spus Wolters. „Așadar, în SUA și Europa, am reușit să creștem ratele de construcție.”

Dar nu toate companiile se bucură de aceeași ușurare. Volvo Trucks a declarat că înregistrează încă o disponibilitate limitată a cipurilor și se așteaptă la un impact asupra producției din trimestrul II.

Iar conform cercetării Susquehanna Financial Group, timpii de livrare pentru cipuri — utilizate într-o gamă de produse electronice — au rămas neschimbați în luna mai, un semn că decalajele persistă.

CEO-ul Mercedes, Ola Kallenius, a declarat că anul trecut compania sa va recurge la utilizarea unui semiconductor mai scump pentru a evita deficitul. CEO-ul Ford Motor, Jim Farley, a declarat luna trecută că compania va cumpăra cipuri oriunde ar putea pe piața liberă.

Citește și: