02 iul. 2021 | 16:35

Pot telefoanele să asculte? Care este limita dintre accesul la tehnologie și intimitatea pe care ți-o oferă

ACTUALITATE
Pot telefoanele să asculte? Care este limita dintre accesul la tehnologie și intimitatea pe care ți-o oferă

Sigur ai pățit ceva de genul, măcar o dată-n viață. Ai vorbit la telefon cu un prieten și când ai închis apelul, ai intrat pe Facebook și imediat ți-a apărut o reclamă exact cu ce îi spusesei prietenului tău. Puțin înfricoșător, nu? Iată ce sunt capabile să facă telefoanele noastre.

Dar, cu toate acestea, chiar te ascultă telefonul tău deștept, în timp ce pronunți nume de branduri, când vorbești cu un prieten? Sau deja i-ai oferit tu oricum toate informațiile necesare, astfel că nu mai e nevoie să te asculte?

Majoritatea dintre noi dezvăluim cu regularitate informațiile noastre unei game largi de site-uri web și aplicații. Facem asta când le acordăm anumite permisiuni sau permitem cookie-urilor să ne urmărească activitățile online. Așa numitele „first-party cookies” permit site-urilor să „țină minte” anumite detalii despre interacțiunile noastre cu un site. De exemplu, cookie-urile de logare te lasă să îți salvezi datele de intrare într-un cont ca să nu fie nevoie să le introduci de fiecare dată, notează The Conversation.

Telefoanele noastre știu totul despre noi

Cookie-urile „third party” (terțe părți), însă, sunt create de domenii care sunt externe site-urile pe care le vizitezi. Terțele părți sunt adesea companii de marketing care au un parteneriat cu site-ul pe care îl vizitezi sau o aplicație. Acestea din urmă găzduiesc reclamele vânzătorului și îi acordă acces la datele pe care le colectează de la tine (lucru pentru care tu ți-ai dat acordul – poate prin click-uirea pe o fereastră pop-up ce nu arăta deloc suspicios).

Prin urmare, firma de marketing poate construi un tablou al vieții tale: rutinele pe care le ai, ceea ce îți dorești sau ai nevoie. Aceste companii încearcă mereu să evalueze popularitatea produselor lor și modul în care aceasta variază în funcție de factori ca vârsta, sexul, înălțimea, greutatea, locul de muncă sau pasiunile clientului.

Prin clasificarea și gruparea acestor informații, vânzătorii își îmbunătățesc algoritmii, folosind ceva numit „sisteme de recomandare”, pentru a afișa consumatorilor potriviți reclamele potrivite.

Există mai multe tehnici de învățare automată cu ajutorul inteligenței artificiale (AI) care ajută sistemele să filtreze și analizeze datele tale, precum gruparea, clasificarea, asocierea și reinforcement learning.

Prin apăsarea butonului de „Like”, spre exemplu, la o postare de pe platformele social media trimiți automat un semnal de recompensă unui agent RL, confirmând că ești atras de postare – sau poate de persoana care a făcut-o. Oricare ar fi cazul, un mesaj este trimis agentului RL despre interesele și preferințele tale personale. Și așa apar reclamele. Așa că, data viitoare, ai grijă la ce mai dai like, dacă nu vrei să primești tot felul de reclame și lasă paranoia deoparte. Telefoanele nu ne ascultă (poate în alte cazuri), ci le dăm noi tot ce au nevoie.