De ce crezi că unele companii, ca Facebook, îți ascultă telefonul

De ce crezi că unele companii, ca Facebook, îți ascultă telefonul

Există momente în care îți apar reclame care au legătură cu ceva ce-ai discutat la telefon sau în preajma telefonului. Implicit, ești tentat să crezi că telefonul ți-a fost ascultat. Cât adevăr e însă în așa ceva?

HBO cu Brexit și Netflix cu The Great Hack au oferit două producții care să explice cum s-a ajuns la manipularea votanților în alegerile pentru Brexit și președintele Statelor Unite ale Americii. Concluzia din cele două, pe scurt, e că oricât te-ai crede de diferit de alți oameni poți oricând să fii asociat unei categorii. Conceptul big data are și latura asta a identificării preferințelor, mai ales când ai acces la foarte multe date.

Așa ajungem la telefon și impresia că ți-e ascultat. Înainte de cele două producții, Tristan Harris, un fost angajat Google, a explicat ce se întâmplă, de fapt, când primești acele reclame fix pe subiectul discuției. El susține că nu există nicio înregistrare secretă. Dar există o tehnică prin care companiile pot face asta, mai ales cele care știu multe despre tine.

Companiile nici n-au nevoie să-ți asculte telefonul

„Știu sigur, iar datele arată asta, că aplicațiile nu-ți înregistrează conversațiile. Cum este, totuși, posibil să știe ce discuții ai avut? [Companiile care au acces la datele tale] au creat un avatar pe baza elementelor care te definesc. O replică a ta. Astfel, aplicația nu trebuie să-ți asculte conversația. A acumulat deja atâtea date despre tine [din surse diverse], încât nu este nevoie, și face ca acel avatar să se comporte ca tine”, a explicat Harris.

El a mai spus că o companie care știe multe despre tine mai trebuie doar să simuleze o conversație pe baza acelui avatar. Iar elementele importante ale conversației pot fi intuite. E însă și o veste proastă: companiile te știu prea bine.

Dincolo de ceea ce vorbești, companiile care vor să-ți livreze reclame pot ști locația ta, pe unde treci, de unde cumperi și cât cheltui pe cumpărături, dacă ți-ai conectat cardul cu vreunul dintre serviciile tale.

Citește și:
Sursa: Quartz
Etichete: