Șeful eMAG, despre România: dacă punem oameni slabi, nu iese nimic

Șeful eMAG, despre România: dacă punem oameni slabi, nu iese nimic
Sursa foto: Răzvan Băltărețu/PLAYTECH - (de la stânga la dreapta) Ionuț Simion, Iulian Stanciu, Elisabeta Moraru, Olga Grygier-Siddons și Sergiu Manea
12:24 16.03.2018

Iulian Stanciu, director executiv eMAG, a vorbit despre poziția României în Europa și lume. A și trasat câteva direcții pe care încă mai e loc de creștere.

Un noroc cu Brexit. România urcă în loc în clasamentul DESI: de pe 28 pe 27. E o glumă, desigur, România încă e pe ultimul loc (sau se bate acerb pentru ultimele două) când vine vorba de competențe digitale. N-ai zice asta într-o țară cu un internet foarte rapid și cu un domeniu IT în dezvoltare. În jurul acestei idei, dar nu numai, șeful eMAG s-a referit la ce putem să facem ca să schimbăm lucrurile.

Dincolo de-a fi un magazin online, eMAG este și un dezvoltator IT, dar și un angajator important pentru acest sector. Aplicația, site-ul, optimizarea și infrastructura pe care eMAG o are online este un exemplu similar celui al Amazon în Statele Unite ale Americii și al Alibaba în China. De unde și interesul pentru cum reușește eMAG să se pregătească pentru viitor, dar și ce ar trebui să facă România pentru asta.

PricewaterhouseCoopers și-a prezentat pe 13 martie raportul CEO Survey despre cum văd directori din România (Europa și lume) mediul digital și situațiile politică și economică. Prezentarea raportului a fost urmată de-o dezbatere la care au participat: Iulian Stanciu, CEO eMAG, Sergiu Manea, CEO și Chairman of Management Board BCR, Elisabeta Moraru, Country Manager Google România, Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România, și Olga Grygier-Siddons, CEO PwC Europa Centrală și de Est.

Iulian Stanciu, eMAG: dacă punem oameni slabi să pregătească viitorul s-ar putea să nu iasă nimic

Toți participanții la dezbatere au căzut de acord: educația e foarte importantă. Ba chiar Elisabeta Moraru a spus că depinde de noi dacă se schimbă ceva sau nu. „Aș zice că asta e diferența între responsabilitate și populism. Dacă ne interesează ceva trivial, e interesul imediat, dar trebuie să ne educăm”, a explicat aceasta.

Șeful eMAG a spus că, dacă vorbim de schimbare, schimbarea se întâmplă în fiecare zi, România avansează, nu e blocată. „[E esențială] pregătirea generației tinere, cu competențe digitale pentru economia, educația viitorului. E și treaba noastră să venim să ajutăm profesorii să se specializeze. Firesc, trebuie să fie bine plătiți, că [acum] e o discrepanță mare între ei și programatori. [Totuși] dacă punem oameni slabi să pregătească viitorul s-ar putea să nu iasă nimic”, a detaliat Stanciu.

Iulian Stanciu a mai explicat că până acum am crescut cu entuziasm, iar pentru România dezvoltarea digitală e un pariu ușor de câștigat. Chiar și în cazul în care vorbim mai mult de locuri de muncă ocupate de mașinării, de roboți, oamenii se vor reconverti rapid.

„În țările dezvoltate, revoluția digitală a venit [deja]”, a declarat șeful eMAG. El a făcut referire la topul companiilor. În 2011, erau Microsoft și Apple în top. În 2017, în top au rămas Apple și Microsoft, dar sunt și: Google, Amazon, Facebook și Tencent cu Alibaba din China. Șapte din 10 sunt companii de tehnologie.

Șeful eMAG: societatea, România, se schimbă în fiecare zi

Raportat la această tehnologie în creștere, Iulian Stanciu a spus că acum aceasta vine din America și, mai nou, din China (vezi Tencent și Alibaba). „[Asta ne arată că] societatea se schimbă în fiecare zi. [Acum] România nu mai este o țară care își ia lumină doar de la politicieni. Ei au un fragment în decizie din ce în ce mai mic. România e legată la mecanisme gloabale și asta schimbă [țara]”, a spus directorul eMAG.

În ceea ce privește dezvoltarea, adaptarea la lumea digitală, Iulian Stanciu a spus că, dacă vrem să accelerăm – din poziția României e un pariu pe termen lung – avem nevoie de câteva lucruri. Iar deasupra tuturor este informatizarea structurilor publice. Șeful eMAG a dat exemplul Indiei, unde a fost introdusă identificarea biometrică a populației. Aproximativ un miliard de oameni identificați, știuți, iar lucrurile pot deveni mai predictibile.

Interacțiunea cu statul, a explicat directorul eMAG, poate deveni predictibilă (prin digitalizare). Iar dacă se face asta, atunci se va ajunge și la economie de tim și de bani. „Schimbarea vine și de jos în sus. [Dacă aștepți] de sus în jos schimbarea e destul de lentă. Avem nevoie de câteva teme pe care politicienii să le asume împreună”, a mai spus Iulian Stanciu.

[readmore]

Pentru politicieni, el a afirmat că trebuie să aibă niște teme care nu sunt limitate la patru ani (cât un mandat). Educația, infrastructura rutieră, digitală și creșterea companiilor românești sunt câteva dintre cele propuse de directorul eMAG.

Ce este România acum? În termeni destul de duri, dar realiști, România este o platformă de asamblare și suport: în IT, în fabricare componente auto sau chiar mașini etc., și primordial exportăm forță de muncă. Iar asta ar trebui să se schimbe, în primul rând.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI