17 nov. 2018 | 09:14

NASA explică ce-i cu asteroidul care ar fi fost trimis de extratereștri

NASA explică ce-i cu asteroidul care ar fi fost trimis de extratereștri
ESO/M. Kornmesser

Oumuamua este un obiect spațial misterios, care a stârnit controverse după ce cercetătorii de la Universitatea Harvard au spus că acesta ar putea veni de la extratereștri.

Studiul celor de la Harvard sugerează că Oumuamua ar putea fi o sondă perfect funcțională care a fost trimisă în vecinătatea Pământului de către o civilizație extraterestră. Deși teoria lor a prins bine la mass media și la public, aceasta ar putea să nu fie tocmai adevărată, din cauza lipsei de dovezi.

Cei de la NASA au vrut să vadă dacă există vreun motiv să credem că Oumuamua vine de la extratereștri, iar descoperirea lor a pus capăt entuziasmului colectiv propagat de mass media. Obiectul misterios a ajuns cel mai aproape de Pământ în 2017, în septembrie, iar astronomii au observat că a început să se îndepărteze o lună mai târziu, în octombrie.

NASA a antrenat telescopul Spitzer Space să analizeze zona unde ar putea fi Oumuamua, doar că acesta nu a găsit ceva. După două luni de observații realizate în spectru infraroșu, telescopul nu a găsit nimic. „Oumuamua a fost plin de surprize din prima zi, așa că eram nerăbdători să vedem ce ar putea arăta Spitzer”, a explicat David Trilling, profesor de astronomie la Northern Arizona University și autor al unui studiu care analizează descoperirile telescopului NASA. „Faptul că ‘Oumuamua a fost prea mic pentru a fi observat de Spitzer este, de fapt, un rezultat foarte valoros”.

Deși inițial se credea că obiectul Oumuamua ar avea forma unei țigarete lungi, subțiri, modelele folosite de cei de la NASA au estimat mai degrabă o formă sferică. Limita diametrului său ar fi fost undeva între 100 și 440 de metri.

Dimensiunile mici ale obiectului ar putea explica de ce acesta a trecut atât de rapid pe lângă Soare – mai rapid decât ar putea explica gravitația. Concret, gazele înghețate ale obiectului s-au încălzit când acesta s-a apropiat de Soare și au acționat precum niște propulsoare. Așadar, probabil nu am fost vizitați de o sondă extraterestră – dezamăgitor, dar și liniștitor în același timp.