Black Friday din China și legendele din spatele celor mai mari reduceri din lume

Black Friday din China și legendele din spatele celor mai mari reduceri din lume
20:15 07.11.2018

Black Friday din China va fi celebrat, ca în fiecare an, pe 11 noiembrie și va fi un bun prilej pentru chinezi, dar și pentru restul lumii să cumpere produsele dorite direct din China. Dar, la origine, sărbătoarea a început complet diferit sau, cel puțin așa spun două legende.

Așa cum Statele Unite și multe alte țări, inclusiv România, sărbătoresc în fiecare noiembrie Black Friday, Vinerea Neagră a reducerilor uriașe, China are propria sărbătoare destinată cumpărăturilor cu prețuri mici.

Spre deosebire de Black Friday, care poate fi mutat în orice zi din penultima lună a anului, cea din China se celebrează încă din 1990, de la înființare, pe 11.

Chinezii îi spun Guanggun Jie, care în limba engleză, sărbătoarea s-ar traduce Single’s Day, pentru că la origine era destinată tuturor persoanelor singure. Noi i-am spune Sărbătoarea Burlacilor și, aparent, n-are nicio legătură cu “spargerea” salariului prin magazine pentru că sunt reduceri masive la tot ce-ți dorești.

Toți cei care știu câte ceva despre Single’s Day sunt de acord cu faptul că a fost fondată de niște tineri chinezi de la Universitatea din Nanjing, prin 1990, ca un contra răspuns la Valentine’s Day din Occident. Prea multe cupluri se lăudau cu o aparentă fericire, era și timpul burlacilor să aibă un cuvânt de spus.

Totuși, la originea sărbătorii există două legende interesante.

Legendele care stau la baza Black Friday din China

Prima legendă se referă la un grup de patru bărbați chinezi din Nanjing care jucau într-o seară de 11 noiembrie mahjong. În timpul jocului, băieții discutau și făceau glume despre planurile lor de viitor. Printre subiectele discutate se pusese și problema că ar fi fost cazul să-și facă fiecare câte o iubită.

La finalul serii, au observat că jocul a adus câștiguri tuturor, în egală măsură, așa că au luat acest rezultat de bun augur datorată vieții lor de burlaci. Coincidența a fost transformată într-un prilej de celebrare a Guanggun Jie.

Cea de-a doua legendă este mai interesantă, mai puțin plictisitoare, dar presărată cu dramatism.

Tot prin anii ‘90, ar fi existat un băiat căruia i se spunea Guang Gun. Atunci când era student la Universitatea din Nanjing, s-a îndrăgostit de o fată. Au fost împreună un an de zile, până când fata a fost diagnosticată cu cancer. Guang Gun a fost alături de ea până în ultima clipă când fata a murit pe 11 noiembrie, ziua de naștere a lui Guang.

Când a ieșit din depresie, băiatul a început să aprindă periodic pe acoperișul dormitorului său candele în memoria iubitei decedate. Ulterior, prietenii i-au urmat exemplul și își manifestau în același mod respectul și condoleanțele pentru iubita lui Guang. Așa s-ar fi născut conceptul Single’s Day, pe care tot mai mulți tineri chinezi au celebrat-o în fiecare an pe 11 noiembrie.

Sărbătoarea cumpărăturilor din China care face din Black Friday o glumă

Indiferent cum a apărut această sărbătoare, cert este că statul chinez a văzut oportunitatea perfectă de a profita din asta și să crească economia națională.

În acest context, comerțul electronic din China a luat un avânt excepțional, poate chiar mai mare decât în Statele Unite. Alibaba de exemplu, considerat Amazon al SUA sau eMAG de la noi, dacă vrei, încasează în fiecare an peste zece miliarde de dolari numai din comenzile online făcute pe 11 noiembrie.

Anul trecut, de exemplu, site-ul Alibaba a încasat în doar 24 de ore nu mai puțin de 25,4 miliarde de dolari, un record până în acest moment. În cealaltă parte a lumii, în SUA, Black Friday a înregistrat “doar” cinci miliarde de dolari.

Black Friday din China aduce mai multe încasări pentru retaileri și pentru că vorbim de cea mai populată țară din lume. În plus, Alibaba, la fel ca Amazon, este un site global, deci oricine, din orice colț al lumii poate să-și comande un produs. Există și versiunea în limba engleză, iar prețurile sunt afișate în dolari.

Singura problemă e că trebuie să aștepți mai mult pentru produsele dorite, pentru că sunt aduse tocmai din China.

La fel ca Black Friday în SUA, și în China Single’s Day a devenit o sărbătoare națională, chiar dacă este celebrată mai mult de tineri, cupluri și burlaci deopotrivă. Chinezii au și un anumit desert tradițional pe care-l prepară în ziua de 11 noiembrie. Dacă vrei să vezi cum arată isteria reducerilor masive în China, cel mai bine o poți observa în marile orașe precum Beijing, Hong Kong și Shanghai.

loading...