23 iun. 2025 | 10:35

Revoluția bateriilor cu stare solidă: cursele tehnologice dintre giganții chinezi și viitorul mașinilor electrice

AUTO
Revoluția bateriilor cu stare solidă: cursele tehnologice dintre giganții chinezi și viitorul mașinilor electrice
BYD răspunde provocării: autonomie de 1.875 km și încărcare de 1.500 km în 12 minute

În ultimii ani, industria auto și cea a tehnologiei bateriilor s-au aflat într-o continuă căutare a formulei perfecte pentru stocarea energiei: o baterie mai sigură, mai densă energetic, cu autonomie uriașă și timp de încărcare infim. Iar dacă până recent acest vis părea departe, în vara anului 2025 a devenit clar că giganții chinezi — Xiaomi, Huawei și BYD — sunt în plină competiție pentru a transforma acest vis în realitate, cu ajutorul bateriilor cu stare solidă.

Aceste baterii, care folosesc un electrolit solid în locul lichidului inflamabil tradițional, promit nu doar o creștere semnificativă a autonomiei, ci și o durabilitate mult mai mare și siguranță termică sporită. În acest context, anunțurile recente făcute de cele trei mari companii din China ridică ștacheta la un nivel fără precedent: autonomie de până la 3.000 km și încărcare în 5 minute.

Să analizăm în detaliu cine, ce a anunțat, care sunt diferențele dintre promisiuni și realitate și ce înseamnă toate acestea pentru viitorul mobilității electrice globale.

Xiaomi și Huawei dau tonul inovației: baterii pentru mii de kilometri și timpi de încărcare-record

Pe 18 iunie 2025, Xiaomi a captat atenția presei globale odată cu patentarea oficială a unei baterii cu stare solidă care promite o autonomie de până la 1.200 km. Este un pas important pentru compania cunoscută mai ales pentru telefoane și gadgeturi inteligente, dar care, în ultimii ani, a intrat agresiv și pe piața auto prin brandul său Xiaomi EV.

La doar o zi distanță, Huawei a ieșit cu un anunț chiar mai ambițios: progresul semnificativ în dezvoltarea unei baterii cu autonomie de până la 3.000 km, încărcabilă în doar 5 minute. Anunțul vine la șase luni după ce compania lansase un teaser al acestei tehnologii, iar acum pare să aibă deja un prototip funcțional.

Ce au în comun aceste două inițiative? Ele nu doar că vin din partea unor companii IT care s-au reinventat ca jucători auto, dar demonstrează și viteza fulgerătoare a inovației chineze într-un domeniu dominat anterior de companii japoneze, sud-coreene sau americane. În doar câțiva ani, China a trecut de la „urmăritor” la lider în cursa bateriilor de ultimă generație.

La câteva zile după Xiaomi și Huawei, un alt titan chinez, BYD, a ieșit la rampă cu propriul anunț: testarea unor baterii cu stare solidă care oferă până la 1.875 km autonomie pe modelul electric BYD Seal, considerat rival direct al Tesla Model 3.

Ceea ce face acest anunț și mai interesant este că vine pe fondul unei așteptări îndelungate. Încă din noiembrie 2023, BYD anunțase construcția unei fabrici uriașe pentru producția acestor baterii, promițând că în 6 luni va începe producția. Iată însă că a trecut peste un an, iar fabrica nu este finalizată și nici producția de serie nu a început. De abia acum, BYD anunță că a trecut la faza de testare reală.

Chiar și așa, cifrele anunțate sunt spectaculoase:

  • Densitate energetică: 400 Wh/kg
  • Autonomie estimată (CLTC): 1.875 km (aprox. 1.500 km în standard WLTP)
  • Încărcare rapidă: 1.500 km în 12 minute (echivalentul a 85% din capacitate)

În plus, BYD este precaută și nu oferă un termen imediat pentru lansarea comercială. Producția în serie este planificată pentru 2027, perioadă în care bateriile vor fi supuse unor testări minuțioase. Este o mișcare strategică: compania vrea să păstreze credibilitatea și să evite promisiunile premature.

Realitate vs. marketing: cât de aproape suntem cu adevărat de revoluția cu stare solidă?

Toate aceste anunțuri, oricât de impresionante, trebuie privite și printr-o lentilă critică. De ce?

Pentru că bateriile cu stare solidă sunt, în teorie, următorul pas logic al evoluției tehnologice, dar până acum, în practică, nimeni nu a reușit să le producă la scară largă. Northvolt, Toyota, QuantumScape sau Solid Power sunt doar câțiva dintre jucătorii globali care lucrează la acest tip de baterie, dar nicio companie nu a livrat încă un model de serie complet echipat cu ele.

De aceea, anunțurile companiilor chineze trebuie înțelese și ca un joc de imagine, menit să:

  • Atrage investitori
  • Descurajeze concurența internațională
  • Păstreze statutul de lideri inovatori

Totodată, există dubii serioase privind:

  • Costurile reale ale producției acestor baterii
  • Sustenabilitatea materiilor prime necesare
  • Siguranța pe termen lung, la temperaturi extreme
  • Durabilitatea reală la cicluri repetate de încărcare/descărcare

Cu toate acestea, există un semn clar: China accelerează, și o face atât prin tehnologie, cât și prin comunicare strategică. Dacă BYD, Xiaomi și Huawei își îndeplinesc măcar o parte din promisiuni până în 2027, ar putea apărea pe piață prima generație de vehicule electrice cu adevărat fără compromisuri.

Concluzie: Suntem la granița unei noi ere energetice?

Anul 2025 pare să fie momentul în care bateriile cu stare solidă au trecut de la stadiul de laborator la primii pași concreți spre realitate. Dacă promisiunile de autonomie uriașă și timpi de încărcare ultrarapizi se vor confirma, întreaga industrie auto va fi obligată să se reinventeze.

Pentru consumatori, asta înseamnă:

  • Mașini electrice fără „anxietate de autonomie”
  • Încărcare rapidă, aproape echivalentă cu alimentarea unui rezervor clasic
  • Costuri de întreținere reduse și durată de viață mai mare

Pentru restul industriei globale, înseamnă că trebuie să accelereze, pentru a nu fi depășită de inovația din Asia.

Așadar, în loc să ne întrebăm „dacă”, a venit momentul să ne întrebăm „când” — și cât de pregătiți suntem pentru viitorul electrificat care se conturează sub ochii noștri.