20 iun. 2025 | 21:49

Noutăţi despre Autostrada A1 Lugoj – Deva. Când va fi străpunsă prima galerie de tunel

Știri social
Noutăţi despre Autostrada A1 Lugoj – Deva. Când va fi străpunsă prima galerie de tunel
Lucrări la autostrada A1 Lugoj - Deva

Proiectul autostrăzii A1 Lugoj – Deva, unul dintre cele mai complexe și așteptate din infrastructura rutieră a României, se apropie de un pas simbolic major: străpungerea primei galerii de tunel. Potrivit Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara, lucrările la tuneluri avansează rapid, iar constructorii sunt pe cale să întâlnească „luminița de la capătul tunelului” – la propriu.

Moment istoric pe Autostrada A1 Lugoj – Deva: Prima galerie de tunel este aproape de străpungere

Tunelurile, construite în parteneriat de compania românească UMB și un constructor din Bosnia, vor avea o lungime totală de 782 de metri. Galeria stângă a primului tunel este aproape de a fi străpunsă din ambele capete, eveniment care marchează o etapă crucială în execuția acestui lot lipsă, între Margina și Holdea.

Lucrările de pe secțiunile E și D ale lotului 2 (Margina – Holdea) implică un efort logistic și uman impresionant. Potrivit informațiilor transmise de DRDP Timișoara, pe șantier sunt mobilizați aproximativ 800 de muncitori și 200 de utilaje, lucrând în trei schimburi pentru a respecta calendarul de execuție.

UMB a ajuns deja la un stadiu fizic de 20% din lucrări, potrivit ministrului interimar al Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a precizat pe 7 iunie, printr-o postare pe TikTok, că progresul este constant, iar echipele acționează pe mai multe fronturi simultan: la tuneluri, viaducte, pasaje și terasamente.

Detalii tehnice inedite despre tuneluri: Lucrări realizate cu „umbrele de țevi”

Un aspect care diferențiază aceste tuneluri de alte structuri similare din România este tehnologia avansată utilizată la săpături. DRDP Timișoara a explicat că forarea tunelurilor se face în pași de 75 de centimetri până la maximum 1 metru, la adăpostul unor așa-numite „umbrele de țevi” – structuri metalice înclinate, de 15 metri lungime, cu o suprapunere de 4 metri. După fiecare pas de forare, se instalează plase, se introduc ancore și se injectează beton special cu mașini de torcret.

Tunelurile sunt proiectate astfel încât să asigure acces direct de pe autostradă, cu două benzi și bandă de urgență pe fiecare sens, având o lățime impresionantă de 11,35 metri pe sens, ceea ce le face unice în România. În plus, structura superioară va permite și trecerea nestingherită a faunei mari, un element esențial în conformitate cu cerințele de mediu impuse prin PNRR.

Finalizarea lucrărilor va lega complet traseul Sibiu – Nădlac

După terminarea lucrărilor pe cei 9,13 kilometri ai secțiunii lipsă dintre Margina și Holdea, șoferii vor putea circula neîntrerupt pe autostrada A1, de la Sibiu până la granița cu Ungaria, la Nădlac. Această continuitate este esențială pentru transportul de mărfuri și pasageri, reducând timpii de deplasare și crescând siguranța rutieră pe un coridor european vital.

Contractul pentru execuție a fost semnat în octombrie 2022, cu o valoare de 1,83 miliarde de lei fără TVA, iar asocierea condusă de SPEDITION UMB are la dispoziție 45 de luni pentru finalizarea lucrărilor: 11 luni pentru proiectare și 34 pentru execuție. Garanția oferită pentru această lucrare este de 10 ani, un indiciu clar privind standardele înalte de calitate impuse.

Autostrada A1 Lugoj – Deva intră într-o nouă etapă importantă prin apropierea de străpungerea primei galerii de tunel. Ritmul accelerat al lucrărilor și mobilizarea exemplară de resurse umane și tehnice dau speranțe reale că termenul de finalizare va fi respectat. Odată închisă această verigă lipsă, România va face un pas mare către o rețea rutieră europeană modernă și funcțională.