Mașină electrică sau pe combustibil? Ce alegere are mai mult sens pentru viitor?
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/masina-electrica-800x450.jpg)
Alegerea dintre o mașină electrică și una clasică devine tot mai importantă pentru șoferii din România, pe măsură ce piața auto se schimbă. Deși înmatriculările de vehicule electrice au scăzut anul trecut din cauza reducerii subvențiilor, specialiștii din industrie estimează că aceste mașini vor deveni mult mai atractive în anii următori. Radu Căprău, director OMV Petrom, explică de ce autovehiculele electrice vor avea avantaje clare în viitor și cum evoluează infrastructura de încărcare.
Viitorul mașinilor electrice: taxe mai mari pentru vehiculele clasice
În cadrul unei conferințe de presă, Radu Căprău a subliniat că, pe termen lung, mașinile electrice vor deveni o alegere mai bună pentru șoferi. Motivul principal este legat de taxele estimate pentru perioada 2027-2028, care vor afecta direct proprietarii de mașini pe benzină și motorină.
Totuși, anul trecut s-a înregistrat o scădere a înmatriculărilor de mașini electrice în România, din cauza diminuării subvențiilor oferite de stat. În schimb, vehiculele hibride au devenit mai populare, ceea ce demonstrează că românii sunt în continuare interesați de soluții mai ecologice.
Pe lângă avantajele fiscale viitoare, OMV Petrom estimează că, până în 2030, aproximativ 10% din mașinile din România vor fi electrice, ceea ce va crea o cerere semnificativă pentru infrastructura de încărcare.
OMV Petrom extinde infrastructura pentru mașini electrice
Pentru a susține tranziția către mobilitatea electrică, OMV Petrom investește puternic în dezvoltarea unei rețele extinse de stații de încărcare. În prezent, compania are aproximativ 900 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice, ușor sub obiectivul de 1.000 de puncte planificat pentru finalul anului 2024.
Planurile de dezvoltare nu se opresc aici. Până la sfârșitul anului 2025, OMV Petrom își propune să ajungă la 1.500 de stații de încărcare, iar până în 2030, numărul acestora ar putea atinge 5.000. Această creștere este esențială pentru a încuraja șoferii să facă trecerea la mașini electrice, eliminând una dintre principalele probleme actuale: accesibilitatea infrastructurii de încărcare.
În ciuda scăderii recente a vânzărilor de mașini electrice, Căprău rămâne optimist și consideră că tranziția către mobilitatea electrică este inevitabilă:
„În orice tranziție se vede câte o stagnare sau o încetinire. Noi rămânem consecvenți planului pe care îl avem pe această piață”.
Această încredere vine și din creșterea profitului OMV Petrom, care a ajuns la 4,2 miliarde de lei anul trecut, în creștere cu 4% față de anul anterior.
Merită să cumperi o mașină electrică acum?
Pentru cei care analizează dacă să cumpere o mașină electrică sau să rămână la una clasică, există mai mulți factori de luat în considerare:
- Costurile inițiale – Deși mașinile electrice sunt mai scumpe la achiziție, viitoarele taxe pentru vehiculele clasice ar putea face ca trecerea la electric să fie o alegere mai economică.
- Infrastructura de încărcare – Deși România încă are de recuperat la acest capitol, rețeaua de stații de încărcare este în plină expansiune.
- Prețurile carburanților – În 2024, benzina s-a ieftinit cu 6%, iar motorina cu 8%, dar tendința pe termen lung ar putea fi diferită, în funcție de taxele impuse de autorități.
- Viitorul subvențiilor – Dacă statul român va reintroduce stimulente financiare pentru achiziția de vehicule electrice, acestea ar putea deveni mult mai atractive.
Cu toate acestea, trendul global arată clar că mașinile electrice vor domina piața în următorii ani, iar deciziile guvernelor privind taxele și infrastructura vor accelera această tranziție.