18 nov. 2022 | 07:35

Un meteorit rar care a căzut pe Pământ dezvăluie de unde ar putea proveni apa pe Terra: ce au descoperit cercetătorii

Analiza meteoritului Winchcombe care a aterizat în Marea Britanie, anul trecut, a găsit materie organică, inclusiv elementele de bază ale proteinelor. Iată posibilele origini ale apei pe Pământ.

Pe 28 februarie 2021, o minge de foc a traversat cerul Regatului Unit, lăsând în urmă fragmente de meteorit în apropierea orașului Winchcombe, Gloucestershire. A fost primul meteorit care a aterizat în Marea Britanie în ultimii 30 de ani.

Oamenii de știință au găsit foarte repede aceste fragmente cerești, eliminându-le imediat de contaminarea Pământului. Aceasta însemna că puteau fi analizate aproape ca și cum ar fi mostre colectate direct de la un asteroid. Acum, oferă noi perspective asupra sistemului solar timpuriu.

Cum ar fi apărut apa pe Pământ

Meteoritul este deja clasificat drept unul dintre cele mai rare tipuri. Într-o nouă lucrare, o echipă de la Muzeul de Istorie Naturală din Londra și de la Universitatea din Glasgow a efectuat primele analize de laborator ale meteoritului și a descoperit că roca spațială conține aproximativ 10% apă în greutate și este remarcabil de asemănătoare cu apa Pământului. Acest lucru sugerează că această clasă de meteoriți, cunoscută sub numele de condrite carbonice, trebuie să fi jucat un rol crucial în aducerea apei pe planeta noastră antică.

„Condritele carbonice sunt incredibil de reactive și se degradează rapid în atmosfera Pământului, schimbându-și mineralogia și compoziția inițială. Dar pentru Winchcombe, aproape că nu a avut timp să reacționeze cu mediul Pământului, așa că știm că totul în interiorul lui este 100% extraterestru, inclusiv 10% apă pe care o conține”, a declarat autorul studiului, Dr. Luke Daly de la Universitatea din Glasgow, pentru IFLScience.

Și nu este doar apă. Proba avea, de asemenea, dovezi ale unor molecule importante pe bază de carbon și azot. Printre acestea, au fost aminoacizi, blocurile de construcție ale proteinelor. Acestea, împreună cu apa, se crede că au jucat un rol cheie în evoluția vieții pe Pământ. Winchcombe este un tip rar de condrită carbonică.

„Viața așa cum o știm, are nevoie de două lucruri esențiale pentru a avea șansa să apară: apă și molecule organice precum aminoacizii – meteoritul Winchcombe le are pe amândouă”, a explicat Dr. Daly pentru IFLScience.