S-a dat legea, este oficial, se întâmplă până la 31 decembrie: cu cât scade prețul la carburant, benzină și motorină

S-a dat legea, este oficial, se întâmplă până la 31 decembrie: cu cât scade prețul la carburant, benzină și motorină

Prețul carburantului din România continuă să fie o sursă semnificativă de stres pentru români, nu doar pentru șoferi, dar și pentru toți ceilalți. Nu de alta, dar scumpirile la motorină și benzină se reflectă imediat în prețul serviciilor, costul alimentelor și nu numai. Din acest motiv, proaspăta reducere a prețului este o veste foarte bună.

Cu 157 de voturi pentru, 91 de voturi împotrivă și cinci abțineri, tocmai s-a aprobat reducerea prețului la carburanți cu 50 de bani până la 31 decembrie 2022. Vorbim practic de o prelungire a perioadei de valabilitate a unui proiect mai vechi până la finele acestui an. Și de această dată, ca la început, aplicarea ieftinirii este complet opțională și ține de benzinari, de companiile din industrie.

Ce spune legea, ce trebuie să știe toți șoferii români

A fost adoptată în Parlament posibilitatea acordării unei reduceri de preţ în cuantum de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, de către operatorii economici care comercializează benzină şi motorină către clienţii finali – persoane fizice şi juridice care achiziţionează carburanţii pentru consumul propriu, precum şi instituirea unui mecanism de sprijin de la bugetul de stat, de 0,25 lei/litru, inclusiv TVA, pentru operatorii economici care acordă această reducere. Practic, statul român nu-și asumă integral ieftinirea menționată de 50 de bani, ci doar jumătate din ea.

Ca o notă de subsol foarte importantă, deputaţii au admis, cu majoritate de voturi (210) şi o abţinere, un amendament al PSD, respins iniţial, potrivit căruia în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2022 şi data intrării în vigoare a legii de aprobare a OUG nr. 131/2022, operatorii economici care comercializează benzină şi motorină către clienţii finali – persoane fizice şi juridice, precum şi către operatorii economici autorizaţi care achiziţionează carburanţii din depozite şi/sau staţii de distribuţie pentru consumul propriu sau pentru revânzare şi care acordă o reducere de preţ de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, la preţul de vânzare, beneficiază de la bugetul de stat de o compensare de 0,25 lei/litru, inclusiv TVA, aferentă reducerii acordate, conform Economica.net.

Încercând să explice efectul real al acestui efort legislativ, deputatul neafiliat Ion Ștefan a venit cu câteva mențiuni prin care a criticat proiectul de lege.

„Stimaţi colegi, aţi reuşit în acest an să majoraţi preţul la energie, preţul la carburanţi. Aţi venit cu această OUG care nu a oferit românilor decât o frecţie la un picior de lemn. Ceea ce a propus Partidul Forţa Dreptei prin iniţiativa legislativă înregistrată în Parlament de reducere a accizelor la carburanţi cu 50 % şi a TVA-ului de la 19 % la 5 % pentru o perioadă limitată, ar fi fost o soluţie corectă pentru menţinerea unui preţ redus la carburanţi. Faptul că dumneavoastră menţineţi un preţ ridicat la carburanţi, pentru România înseamnă numai probleme”, a susţinut Ion Ștefan.

„Soluţia, dacă voiam să nu mai inflamăm această creştere de preţuri şi să nu mai alimentăm nici inflaţia pe care am văzut-o în piaţă era să reducem aceste taxe. În schimb Guvernul vine şi ne zice că face o compensare şi reduce preţul cu 50 de bani. (…) Soluţia era să reducem aceste taxe care sunt foarte mari în preţul benzinei, să nu mai folosim benzina şi motorina pe post de „ANAF, ca să mai scoatem un ban din mediul privat şi din economie”, a adăugat deputatul USR Claudiu Năsui, care a clasificat măsura adoptată în Parlament ca fiind una alambicată.