Problemele nu se mai termină pentru patronii români: e jale dacă ai firmă, ești mai liniștit ca simplu muncitor

Problemele nu se mai termină pentru patronii români: e jale dacă ai firmă, ești mai liniștit ca simplu muncitor

Nu-i ușor să fii patron în România anului 2022. A deține o firmă implică o responsabilitate uriașă, iar problemele și provocările sunt la ordinea zilei.

Mai nou, companiile de la noi din țară au parte de provocări în privința fiscalității, generată de strategia de digitalizare care se dorește a fi implementată la nivel național în instituțiile statului.

Așa s-a ajuns să avem un sistem de facturare electronică în vigoare, despre ale cărui beneficii oficialii noștri guvernamentali ne-au vorbit adesea, subliniind mai ales că reprezintă un instrument eficient împotriva evaziunii fiscale. Dar, oricât ar fi el de eficient, sistemul este văzut momentan ca o mare bătaie de cap pentru firmele românești.

Patronii se plâng de faptul că nu e simplu să folosești sistemul, că există unele probleme. Ca referință, un sondaj Pwc România a scos la iveală care sunt cele mai mari probleme întâmpinate de firmele de la noi din țară, atunci când vine vorba despre controversata RO e-factură.

Astfel, aflăm că deși 45% dintre respondenți afirmă că au transmis deja prima factură prin sistemul RO e-factura, majoritatea s-au confruntat cu cel puțin o problemă în cadrul procesului, cauzele fiind în principal neclarități legislative și lipsa unor explicații din partea autorităților. Prin urmare, ne mai arată analiza citată, 51% dintre respondenți cred în acest moment că nu pot renunța la modalitatea de emitere a facturilor pe hârtie, 41,5% nu au încă o opinie, fiind în curs de analiză și doar 7,5% consideră că sistemul RO e-factura este modalitatea optimă.

Ce îi nemulțumește, mai exact, pe patronii români

Iată ce reclamă, concret, patronii români cu privire la factura electronică:

– neclarități legislative, cum ar fi structura RO e-factura sau sfera de aplicare a RO e-factura (tipurile de operațiuni pentru care se emite RO e-factura), menționate de 28% dintre respondenți.
– emiterea facturii este dificilă (indiferent de modalitate, e.g. API / ERP / soluție separată), de 16,8%.
– lipsa de dialog în relația cu autoritățile fiscale, indicată de 15%.
– validarea facturii nu se efectuează facil din cauza erorilor greu de înțeles, de 14%.
– dificultăți în accesarea platformei în care sunt primite facturile, de 8,4%.
– primirea facturii de către beneficiar și a confuziilor apărute cu privire la factura de referință pentru plată / deducerea TVA, de 8,4%.

Amintim că acest sistem este deja obligatoriu de la , de la 1 iulie 2022, pentru operatorii economici stabiliți în România, în relația cu autorități contractate de stat, B2G (business to government), precum și în contractele încheiate în relația B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat. Pentru celelalte contracte de tipul B2B, utilizarea este opțională.