Oamenii de știință au inventat un senzor cuantic care poate “privi” în pământ

O descoperire majoră în tehnologia de detectare cuantică este descrisă ca un „moment Edison” care, speră oamenii de știință, ar putea avea implicații de anvergură. Iată la ce va ajuta acest senzor cuantic.

Un nou studiu din Nature descrie una dintre primele aplicații practice ale detecției cuantice, o tehnologie până acum în mare măsură teoretică, ce îmbină fizica cuantică și studiul gravitației Pământului pentru a “privi” în pământ. Oamenii de știință implicați în această cercetare cred că proiectul va fi uriaș.

Acest senzor cuantic poate ajuta la prezicerea cutremurelor

Cunoscut ca un gradiometru gravitațional cuantic, acest nou senzor cuantic dezvoltat de Universitatea din Birmingham, sub contract cu Ministerul Apărării din Regatul Unit, este prima astfel de tehnologie folosită în afara unui laborator. Oamenii de știință spun că le va permite să exploreze substructuri subterane complexe mult mai ieftin și mai eficient decât înainte.

În timp ce senzorii gravitaționali există deja, diferența dintre echipamentul tradițional și acest senzor cu putere cuantică este uriașă, deoarece, după cum explică Physics World, vechea tehnologie necesită mult timp pentru a detecta schimbările gravitației, trebuie recalibrată în timp și poate fi influențată de orice vibrații care apar în apropiere.

Acest nou tip de senzor cuantic extrem de sensibil, pe de altă parte, este capabil să măsoare schimbările minuscule ale câmpurilor gravitaționale de la obiecte de diferite dimensiuni și compoziții care există în subteran – cum ar fi structurile create de om îngropate de eoni – mult mai rapid și mai exact.

„Acesta este un „moment Edison” în percepție, care va transforma societatea, înțelegerea umană și economiile”, a declarat Kai Bongs de la Universitatea din Birmingham, care conduce Centrul Tehnologic Cuantic al Regatului Unit.

Alături de aplicațiile atât pentru arheologi, cât și pentru ingineri care doresc să afle ce se află sub suprafața Pământului, acest nou senzor cuantic va ajuta și, speră oamenii de știință, să prezică dezastre naturale precum erupțiile vulcanilor sau cutremurele.