Mozilla Firefox te protejează de „ochii indiscreți”: cum îți face viața mai ușoară, de ce îl va supăra pe Mark Zuckerberg

Mozilla Firefox te protejează de „ochii indiscreți”: cum îți face viața mai ușoară, de ce îl va supăra pe Mark Zuckerberg

Cea mai recentă versiune a browserului Mozilla Firefox are o nouă caracteristică care împiedică site-uri precum Facebook să te supravegheze.

Mai exact, dacă până acum erai spionat de Facebook, spre exemplu, mai ales atunci când navigai pe diverse site-uri web, acum problema pare rezolvată, dacă folosești Mozilla Firefox, însă.

Denumită Query Parameter Stripping (Eliminarea Parametrilor de Interogare), funcția elimină automat șirurile de caractere adăugate la sfârșitul unei adrese URL care permit Facebook, Hubspot, Olytics și altor companii să urmărească clickurile tale, astfel încât, mai apoi, să te inunde cu reclame „relevante”.

Probabil că ai observat deja că atunci când dai click pe un link de pe Facebook, la sfârșitul adresei ai un șir lung de caractere care arată cam așa: „https://playtech.ro/2022/schimbarea-furnizorului-de-energie-capcane-proceduri-si-informatii-utile-care-ti-pot-aduce-bani-in-buzunar/?fbclid=IwAR3tzBntAUgklKzxv9i9OTm9sDBUnugRCcaKNjEKf7DIAW9Civlw9cOn_0U”, de vreme ce link-ul este structurat inițial să arate cam așa (adică simplu și curat): „https://playtech.ro/2022/schimbarea-furnizorului-de-energie-capcane-proceduri-si-informatii-utile-care-ti-pot-aduce-bani-in-buzunar/”.

Acel amestec de caractere, imediat după semnul întrebării, este un parametru de interogare care poate spune unei companii că ai dat click pe un link, ajutând-o să te profileze pentru direcționarea anunțurilor.

Mozilla Firefox îți „curăță” link-urile și te protejează de reclamele enervante de pe Facebook

Dacă activezi funcția de eliminare, în cea mai recentă versiune de Firefox, acele caractere vor fi eliminate înainte de a încărca adresa URL, astfel încât Facebook (sau alt site) îți va piede urma, iar tu vei scăpa măcar de unele dintre reclamele nepotrivite. Noua opțiune acoperă Olytics, Drip, Vero, HubSpot, Marketo și Facebook.

Pentru a activa funcția, trebuie doar să selectezi Strict, apoi Enhanced Tracking Protection (Protecție Îmbunătățită de Urmărire), în setările de confidențialitate și securitate.

Acest lucru nu funcționează în modul privat, dar îl poți activa și dacă tastezi „about:config”, ca mai apoi să setezi opțiunea „privacy.query_stripping.enabled.pbmode”.

În mod evident, aceasta este o opțiune mai mult decât utilă care va atrage mulți utilizatori spre Firefox, în detrimentul altor browsere care nu au implementat-o – nu încă, cel puțin.

Cu siguranță, această veste nu-l va bucura deloc pe Mark Zuckerberg.