10 iul. 2022 | 16:36

Motivul pentru care ferestrele avioanelor sunt rotunde. Detaliul pe care mulți călători nu-l știu

TEHNOLOGIE
Motivul pentru care ferestrele avioanelor sunt rotunde. Detaliul pe care mulți călători nu-l știu

Industria constructoare de aeronave este o altă industrie care trebuie să ia în calcul fiecare detaliu, unele chiar la care inginerii nu s-ar fi gândit, având în vedere că sute de călători utilizează acest mijloc de transport. Află motivul pentru care ferestrele avioanelor sunt rotunde, fiind necesare două accidente aviatice ca inginerii să ia această decizie.

Foarte mulți oameni din întreaga lume preferă să circule cu avionul, fiind cea mai rapida modalitate de transport, mai ales când vine vorba despre o destinație aflată la mii de kilometri. De asemenea, avionul reprezintă cel mai sigur mijloc de transport, accidentele fiind foarte rare în acest caz.

Cu siguranță și tu te-ai întrebat la un moment dat de ce ferestrele avioanelor sunt rotunde, fiind un lucru aparte față de ceea ce ne-am obișnuit deja. Explicația nu are nimic de-a face cu latura estetică, în spate fiind un motiv care are la bază siguranța pasagerilor în timpul călătoriei.

De asemenea, și alte lucruri din componența cabinei avionului au margini rotunjite, cum ar fi cotierele sau colțurile scaunelor. Toate aceste lucruri care aparent țin de design, au în spate un motiv foarte bine întemeiat, fiind nevoie de două accidente pentru ca inginerii să își dea seama de acest lucru.

„O margine ascuțită poate provoca răni la nivelul coatelor, genunchilor, șoldurilor sau oricăror alte părți ale corpului pasagerilor care intră în contact cu ele”, după cum a explicat directorul Anthony Harcup al Teague, compania de design care lucrează cu Boeing de 75 de ani.

Acesta a mai explicat că rotunjirea marginilor din avion sunt efectuate pentru „deletalizare”, un principiu de proiectare ce „asigură că, atunci când este supus legii lui Murphy, un pasager nu se poate răni pe nicio parte a scaunului aeronavei”.

Citește și: De ce avioanele comerciale nu au parașute pentru pasageri

Motivul pentru care ferestrele avioanelor sunt rotunde

Harcup mai adaugă că acest principiu nu se aplică doar în scopul de a proteja călătorii și echipajul avionului, dar și avionul în sine.

„Fie că o piesă este turnată, prelucrată și vopsită sau acoperită cu laminat, este mult mai probabil ca finisajul să aibă fracturi de tensiune sau ca finisajul să se uzeze la punctul culminant atunci când este fabricat cu margini ascuțite”, a mai adăugat acesta.

Geamurile cu marginile rotunjite au rolul de a ne menține în siguranță în timpul călătoriei, lucru contrar în cazul geamurilor cu muchiile ascuțite. În anii ’50, popularitatea transportului cu acest mijloc de transport a crescut cosniderabil.

Companiile aeriene au început să achiziționeze aeronave capabile să zboare la altitudini tot mai mari, lucru care le-a permis să economisească într-un mod considerabil datorită aerului mai subțire ce creează mai puțină rezistență precum și crearea unei călătorii mai confortabile.

La acele vremuri, companiile aeriene nu țineau cont de toate detaliile de design pentru a asigura o călătorie în deplină siguranță pasagerilor. Anterior, ferestrele avioanelor erau pătrate, lucru care a lăsat să ia naștere punctele de stres la diferența de presiune dintre exteriorul și interiorul aeronavei, iar materialul să cedeze. Acest lucru s-a întâmplat în anul 1954, atunci când două aeronave s-au dezintegrat din cauza gemurilor pătrate. Aceste accidente aviatice au determinat inginerii să adopte geamurile cu marginile rotunjite, potrivit celor de la impact.ro.

Citește și: De ce toate avioanele au găuri în geamuri și de ce să nu te sperii