Google și Facebook ”taie picioarele” propagandei rusești: ce măsuri au luat giganții americani

Google și Facebook ”taie picioarele” propagandei rusești: ce măsuri au luat giganții americani

Într-o perioadă în care tot mai multe organizații internaționale se dau peste cap pentru a impune restricții și penalități Rusiei, giganții din Silicon Valley au început și ei să-și ia mai în serios rolul pe care îl joacă în conflictul din Ucraina. Google și Facebook au făcut mai multe anunțuri importante pe marginea subiectului.

La începutul weekendului, Mark Zuckerberg a fost primul care a interzis tuturor platformelor media și agențiilor de presă rusești să difuzeze reclame sau să genereze venituri din reclamele afișate în conținutul său de pe Facebook și Instagram. Nu a durat mult până când și cei de la Google au adoptat o practică similară.

Google și Facebook penalizează finanțele presei din Rusia

Google a anunțat în weekend că presa rusească de stat nu mai are voie să-și monetizeze conținutul, să-l promoveze prin reclame sau să câștige bani din reclamele terților afișate pe parcursul clipurilor proprii de pe YouTube. În același timp, site-urile agențiilor de presă nu vor mai primi bani de la Google pentru reclamele afișate.

Evitând să ofere prea multe detalii legate de războiul care are loc în această perioadă în Ucraina, oficialii Google au citat ”circumstanțe extraordinare” ca pretext pentru a ”întrerupe capacitatea unui număr de canale de a genera bani pe YouTube”. Dincolo de popularul serviciu de streaming, gigantul din Mountain View a insistat asupra faptului că instituțiile media rusești finanțate de Kremlin, cel puțin momentan, nu mai pot să folosească publicitatea de la Google pentru a genera venituri în site-urile și aplicațiile pe care le controlează.

Mai mult decât atât, mass-media rusească nu mai are posibilitatea să cumpere reclame prin Google Ads și nici să afișeze reclame prin intermediul niciunui serviciu oferit de Google, a insistat purtătorul de cuvânt Michael Aciman. „Monitorizăm activ noile evoluții și vom face pași suplimentari dacă este necesar”, a spus Aciman. Nu în ultimul rând, videoclipurile din mass-media afectate vor apărea, de asemenea, mai rar în recomandări, a declarat purtătorul de cuvânt al YouTube Farshad Shadloo. El a adăugat că RT și alte câteva canale, precum Rusia 24, TASS sau RIA Novosti nu vor mai fi accesibile în Ucraina, după o solicitare primită de la guvernului ucrainean.

În ceea ce privește impactul financiar al acestor măsuri, merită avut în vedere că Rusia a primit până la 32 de milioane de dolari doar de la YouTube, de pe urma reclamelor afișate pe cele aproximativ 26 de canale pe care le deține.