Digi RCS RDS, Vodafone și Orange, toți trebuie să facă asta. Așa eviți facturile fabuloase la telefon și internet, când ieși din țară

Digi RCS RDS, Vodafone și Orange, toți trebuie să facă asta. Așa eviți facturile fabuloase la telefon și internet, când ieși din țară

Regulile referitoare la tarifele de roaming au devenit semnificativ mai flexibile în ultimii ani și, din acest motiv, nici facturile la telefonie sau internet nu mai explodează la fel de ușor atunci când ieși din țară. Pe de altă parte, dacă nu-ți dai seama și pășești în afara UE și SEE, ar fi bine să-ți cunoști drepturile.

Conform prevederilor Comisiei Europene, operatorii de telefonie care activează în Spațiul Economic European (UE + Norvegia, Islanda și Liechtenstein) au mai multe obligații legate de interacțiunea cu abonații. În primul rând, trebuie să asigure o experiență de roaming în acest teritoriu fără costuri și taxe suplimentare. Practic, profiți de toate beneficiile incluse în abonament (minute și trafic de date) pe care le ai în țară oriunde în SEE.

Ce se întâmplă când ieși din Europa, ce fac Digi RCS RDS, Vodafone și Orange

Dacă nu ești atent, când ai ieșit din Spațiul Economic European sau UE, factura ta la telefonie mobilă poate exploda rapid. Există totuși niște normative legislative în vigoare menite să te scape de facturi enorme, iar Digi RCS RDS, Vodafone și Orange, cu toții trebuie să se conformeze acestor prevederi. Ideea este să existe niște plafoane care, odată atinse, se reflectă în restricționarea accesului la internet sau telefonie.

Prevederile pentru operatorii care activează în piața din România au fost stabilite de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Referitor la călătoriile în afara țării, ANCOM a decis ca toți furnizorii au obligația să aplice cel puțin un plafon. De cele mai multe ori, este vorba de un plafon de 50 de euro într-o perioadă de facturare, de obicei, o lună.

În final, orice furnizor de telefonie din România are următoarele obligații referitoare la notificări pe marginea costurilor realizate în roaming, când călătorești în afara țării:

  • când consumul cumulat de date în roaming internațional în perioada de facturare aplicabilă a atins 80% din plafon (de exemplu, când a ajuns la 40 euro, în cazul plafonului implicit de 50 euro);
  • când plafonul ar urma să fie depășit, indicând procedura ce trebuie urmată pentru a obține acordul utilizatorului cu privire la continuarea furnizării datelor în roaming internațional, precum și tarifele aplicabile în acest sens.
  • dacă a fost aleasă continuarea utilizării serviciilor, la atingerea a 100 de euro într-o perioadă lunară de facturare.

După a doua sau a treia notificare, furnizorul trebuie să oprească furnizarea serviciilor de telefonie și internet, dacă nu are acordul tău expres să continue, pentru a evita facturi mai mari decât pragurile menționate. Pentru plângeri referitoare la practicile Digi RCS RDS, Vodafone și Orange, poți folosi această adresă.