28 nov. 2022 | 14:43

Cum ar arăta astăzi dinozaurii, dacă nu ar fi dispărut niciodată

Cum ar arăta astăzi dinozaurii, dacă nu ar fi dispărut niciodată

În urmă cu 66 de milioane de ani, un asteroid a lovit Pământul cu forța a zece miliarde de bombe atomice și a schimbat cursul evoluției. Așa au dispărut dinozaurii.

Cerul s-a întunecat și plantele au încetat să mai facă fotosinteza. Apoi, au murit animalele care se hrăneau cu plante. Lanțul trofic s-a prăbușit. Peste 90% din toate speciile au dispărut. Când praful s-a așezat, toți dinozaurii, cu excepția câtorva păsări, dispăruseră. Dar acest eveniment catastrofal a făcut posibilă evoluția umană. Mamiferele supraviețuitoare au evoluat, inclusiv micile proto-primate.

Model de dinozaurid (Dale Russell și Ron Séguin/Muzeul Naturii din Canada prin Naish & Tattersdill, Jurnalul Canadian de Științe Pământului, 2021)

Imaginează-ți că asteroidul a ratat și dinozaurii au supraviețuit. Imaginează-ți răpitori foarte evoluați care își duc steagul pe Lună. Oameni de știință dinozauri descoperind relativitatea sau discutând despre o lume ipotetică în care, în mod incredibil, mamiferele au preluat Pământul. Acest lucru ar putea suna ca o ficțiune științifico-fantastică proastă, dar abordează câteva întrebări profunde și filozofice, despre evoluție. Este omenirea aici din întâmplare sau este inevitabilă evoluția utilizatorilor inteligenți de instrumente?

Creierul, instrumentele, limbajul și marile grupuri sociale ne fac specia dominantă a planetei. Există opt miliarde de Homo sapiens pe șapte continente. După greutate, există mai mulți oameni decât toate animalele sălbatice.

Am modificat jumătate din pământul planetei noastre pentru a ne hrăni. Ai putea argumenta că creaturi precum oamenii ar trebui să evolueze. În anii 1980, paleontologul Dale Russell a propus un experiment în care un dinozaur carnivor a evoluat într-un utilizator inteligent de instrumente. Acest „dinozauroid” avea un creier mare, degetele mari opozabile și mergea drept.

Cum ar arăta dinozaurii azi

Nu este imposibil, dar este puțin probabil. Biologia unui animal constrânge direcția evoluției sale. Dacă renunți la facultate, probabil că nu vei fi un chirurg, un avocat sau un expert în rachete NASA. Dar ai putea fi un agent imobiliar sau antreprenor. Drumurile pe care le parcurgem în viață deschid unele uși și le închid altele. Acest lucru este valabil și în evoluție.

Ia în considerare dimensiunea dinozaurilor. Începând cu Jurasic, dinozaurii sauropode, Brontosaurus și rudele sale au evoluat în giganți de 30-50 de tone, cu o lungime de până la 30 de metri – de zece ori greutatea unui elefant și la fel de lung ca o balenă albastră. Acest lucru s-a întâmplat în mai multe grupuri, inclusiv Diplodocidae, Brachiosauridae, Turiasauridae, Mamenchisauridae și Titanosauria.

Dinozauri și mamifere de-a lungul timpului (Nick Longrich)

Acest lucru s-a întâmplat pe diferite continente, în momente diferite și în diverse climate, de la deșerturi la păduri tropicale. Dar alți dinozauri care trăiesc în aceste medii nu au devenit supergiganți.

Firul comun care leagă aceste animale era că erau sauropode. Ceva despre anatomia sauropodului – plămâni, oase goale cu un raport mare rezistență-greutate – toate acestea le-au deblocat potențialul evolutiv. Le-a permis să crească într-un mod pe care niciun animal terestreu nu l-a mai avut vreodată sau nu l-a mai avut de atunci.

De asemenea, dinozaurii carnivori au evoluat în mod repetat în prădători uriași, de zece metri, de mai multe tone. Cu toate astea, dinozaurii au arătat o tendință slabă spre creșterea dimensiunii creierului în timp. Dinozaurii jurasici precum Allosaurus, Stegosaurus și Brachiosaurus aveau creier mic.

Dimensiunea creierului față de masa corporală pentru dinozauri, mamifere și păsări (Nick Longrich)

Până la sfârșitul Cretacicului, 80 de milioane de ani mai târziu, tiranozaurii au dezvoltat creiere mai mari. Dar, în ciuda dimensiunii sale, creierul lui T. rex încă cântărea doar 400 de grame. Un creier de Velociraptor cântărea 15 grame. Ca o referință, creierul uman mediu cântărește 1,3 kilograme.