Cercetătorii „cresc de mic” un robot AI: cât de mult seamănă cu un bebeluș și ce înseamnă asta pentru omenire

Cercetătorii „cresc de mic” un robot AI: cât de mult seamănă cu un bebeluș și ce înseamnă asta pentru omenire

Sistemele de inteligență artificială (AI) sunt deja cu mult înaintea noastră în anumite domenii, iar acest lucru nu mai reprezintă un secret pentru nimeni.

Un nou studiu introduce un sistem AI, numit PLATO, care este inspirat de cercetările despre procesul de învățare al bebelușilor.

„Din fericire pentru noi, psihologii de dezvoltare au petrecut decenii studiind ceea ce știu sugarii despre lumea fizică și catalogând diferitele ingrediente sau concepte care intră în înțelegerea fizică”, spune neurologul Luis Piloto, de la laboratorul de cercetare AI DeepMind din Marea Britanie.

Practic, conform cercetătorilor, există trei concepte cheie pe care le înțelegem cu toții de la o vârstă foarte fragedă: permanență (obiectele nu vor dispărea brusc); soliditate (obiectele solide nu pot trece unele prin altele); şi continuitate (obiectele se deplasează într-un mod consistent prin spaţiu şi timp).

PLATO, sistemul AI cu ajutorul căruia oamenii învață despre roboți, dar și despre propria lor natură

Aceste concepte au fost transmise prin clipuri cu bile care cădeau la pământ, săreau una de alta, dispăreau în spatele altor obiecte și apoi reapareau. După ce l-au instruit pe PLATO cu privire la aceste videoclipuri, următorul pas a fost testarea AI-ului.

Așadar, i s-au arătat videoclipuri cu scenarii „imposibile” care au sfidat fizica pe care a învățat-o. PLATO a părut surprins, dar a fost suficient de inteligent pentru a recunoaște că s-a întâmplat ceva care a încălcat legile fizicii.

Echipa a efectuat teste suplimentare, de data aceasta folosind obiecte diferite de cele din datele de antrenament. Din nou, PLATO a arătat o înțelegere plană a ceea ce ar trebui și nu ar trebui să se întâmple, demonstrând că ar putea învăța și să-și extindă cunoștințele în acest fel. Cu toate acestea, PLATO nu este încă la nivelul unui copil de trei luni.

În acest mod, intervine următoarea întrebare: Ce este mai important? Natura sau învățarea? Cercetarea ar putea oferi o mai bună înțelegere a minții umane, dar ar putea, de asemenea, să ne învețe să construim un AI mult mai apropiat de natura noastră, cea umană.

„Lucrul nostru de modelare oferă o demonstrație a conceptului că cel puțin unele concepte centrale din fizica intuitivă pot fi dobândite prin învățare vizuală”, scriu cercetătorii.