29 mart. 2022 | 12:06

Cercetătorii au descoperit care e viteza sunetului pe Marte: cum ar suna un dialog pe Planeta Roșie

Cercetătorii au descoperit sunetul din altă lume. Iată care e viteza sunetului pe planeta Marte.

Într-un nou studiu, o echipă internațională de cercetători a analizat sunetele surprinse de roverul Perseverance și a aflat care este viteza sunetului pe planeta Marte. Astfel, Baptiste Chide, de la Laboratorul Național Los Alamos din SUA, a susținut o prezentare în cadrul Conferinței de Știință Planetară și Lunară, ediția 53, în care a explicat descoperirile echipei.

Datorită roverului Perseverance, care a amartizat cu succes pe suprafața Planetei Roșii în urmă cu mai bine de un an, s-a făcut această descoperire. Roverul a explorat și studiat peisajul cu ajutorul camerelor și senzorilor aflați la bordul său, iar Perseverance a fost echipat și cu un microfon, fapt care i-a permis să trimită înapoi pe Pământ primele sunete auzite dintr-o lume îndepărtată, conform Phys.org.

Așadar, cercetătorii au estimat că sunetul are o viteză de aproximativ 240 m/s pe Marte. Chide a dezvăluit că echipa a folosit date de la microfonul roverului pentru a măsura viteza sunetului pe Marte. Oamenii de știință au măsurat timpul necesar pentru ca sunetele emanate de laserele roverului să se reîntoarcă la microfonul său. Laserele au fost folosite pentru a vaporiza rocile din apropiere și pentru a le studia compoziția.

Sunetul are o viteză de aproximativ 240 m/s pe Marte

Mai mult, echipa a aflat că diferite frecvențe de sunet au diferite viteze pe Planeta Roșie. Viteza crește cu aproximativ 10 m/s peste 400 Hz. Deci, dacă te-ntrebi cum ai comunica pe Marte, comunicațiile ar fi extrem de dificile pe Marte, ceea ce ar însemna că diferite părți din dialog ar ajunge la ascultători în diferite intervale de timp. În acest mod, convorbirile ar fi distorsionate.

Microfonul de pe rover a permis măsurarea temperaturii de pe suprafața marțiană în jurul său. Acest lucru a fost posibil pentru că sunetul se deplasează la diferite viteze în funcție de temperatură. Prin măsurarea vitezei sunetului de fiecare dată când Perseverance a folosit un laser, cercetătorii au reușit să calculeze schimbările bruște de temperatură.

Dacă vrei să auzi cum “sună” planeta Marte, toate sunetele înregistrate de roverul Perseverance pe Marte sunt disponibile și pot fi ascultate pe site-ul NASA. Cercetătorii au descris ce reprezintă fiecare zgomot, de la roțile vehiculului care se deplasează prin Craterul Jezero și până la vântul marțian.