Ce faci dacă ai o factură mare la curent sau gaz: unde te plângi, unde faci contestație

Ce faci dacă ai o factură mare la curent sau gaz: unde te plângi, unde faci contestație

În contextul creșterii accelerate a prețurilor la energie, dar și a abuzului mai multor furnizori de energie electrică și gaze naturale, foarte mulți români au primit facturi foarte mari la utilități. Din fericire, pentru ei există o soluție.

Prețurile la utilități au crescut în toată Europa, aceasta nu este o problemă locală. Spre deosebire de unele țări, însă, în România au fost introduse mai multe mecanisme de compensare și plafonare a facturilor. Acestea sunt în vigoare între 1 noiembrie 2021 și 1 aprilie 2022, sezonul rece. Din păcate, mai mulți furnizori importanți au ales să ignore măsurile impuse de autorități. Din fericire, există câteva soluții la care poți apela în cazul în care consideri că ai o factură foarte mare la curent.

Soluția pentru facturile mari la utilități, în România

În primul rând, în momentul în care ai primit o factură exagerat de mare la energie electrică sau gaze naturale, ar trebui să le contești la ANPC, la Consiliul Concurenței și, nu în ultimul rând, în instanță. Este foarte important să nu aștepți ca statul român să-ți rezolve problema, pentru că este improbabil să se întâmple acest lucru, mai ales în timp util. Acest sfat a venit de la Gheorghe Piperea, președintele Asociației Parakletos privind protecția consumatorilor.

„Faceţi plângeri, cât mai multe posibil, la ANPC şi la Consiliul Concurenţei, pentru că ceea ce se întâmplă sunt practici anticoncurenţiale, monopoliste, vi se impun nişte preţuri excesive, care vă ruinează. Acest lucru este un fapt anticoncurenţial, conform legislaţiei în materie de concurenţă. Nu vă răspunde ANPC în timp util, nu vă răspunde Consiliul Concurenţei, bombardaţi-i cu zeci de mii de astfel de petiţii şi la un moment dat cineva în Parlament va sesiza acest lucru şi va lua măsuri, va putea spre exemplu să decidă demiterea întregului Consiliu al Concurenţei pentru inacţiune. Pentru că, dacă e vorba de o masă mare de oameni nemulţumită, nu ai cum să ignori acest lucru. Şi factorul politic, dacă va vedea că este un fluviu de astfel de reclamaţii, va sesiza în sfârşit că este o problemă şi că se poate reglementa situaţia în baza legii actuale”, a spus Piperea, scrie Agerpres.

Oficialul a atras atenția și asupra faptului că deși există acele măsuri de compensare a facturilor la utilități din partea bugetului de stat, în practică, efectul lor este nesemnificativ. ”Aceasta este soluţia la care trebuie să apelaţi, nu ceea ce spune ministrul Energiei, nu să refuzaţi pur şi simplu să plătiţi. Puteţi refuza să plătiţi, dar să obţineţi o astfel de îngheţare a facturilor, în baza unor acţiuni pe care să le faceţi în justiţie sau în faţa ANPC”, a continuat Piperea.

Citește și: