09 feb. 2022 | 10:55

Ce e mai puternic decât oțelul și mai ușor decât plasticul? Oamenii de știință au descoperit materialul perfect

Oamenii de știință de la MIT au inventat un material care este la fel de ușor ca plasticul, dar mai puternic decât oțelul. Ei cred că noua invenție ar putea revoluționa industria auto, a telefoanelor mobile, dar și pe cea a construcțiilor.

Conform savanților, substanța ar fi extrem de ușor de fabricat, fiind, de asemenea, de până la șase ori mai puternică decât sticla antiglonț. Vorbim, în acest caz, despre rezultatul unei operațiuni inginerești care se credea a fi imposibilă până acum.

Oamenii de știință aseamănă noul polimer cu „spaghetele”

Oamenii de știință au descoperit un polimer bidimensional, din foi, care, spre deosebire de toți ceilalți polimeri, formează lanțuri unidimensionale, asemănătoare spaghetelor.

Până acum, oamenii de știință credeau că este imposibil să creeze polimeri care să formeze foi 2D. Acum, ei speră că materialul să poată fi folosit pentru piesele auto sau chiar pentru telefoanele mobile. De asemenea, ar putea servi ca un candidat demn pentru construcția de clădiri de birouri, poduri sau alte structuri. Din câte se poate observa, posibilitățile ar putea fi infinite.

„De obicei nu ne gândim la plastic ca fiind ceva pe care l-ați putea folosi pentru a susține o clădire, dar cu acest material se poate”, a declarat autorul studiului, Michael Strano, profesor de inginerie chimică la MIT, într-o declarație de presă. „Are proprietăți neobișnuite și suntem foarte încântați de asta”, a continuat el.

Cercetătorii au depus deja două brevete privind procesul de pionierat, pe care l-au folosit pentru a genera materialul.

Polimerii, care includ toate materialele plastice, constau din lanțuri de blocuri de construcție numite monomeri. Lanțurile au particularitate de creștere prin adăugarea de noi molecule la capete. Odată formați, polimerii pot fi modelați în obiecte tridimensionale, cum ar fi bidoanele de apă, folosind metoda „turnării” prin injecție. Cercetătorii au crezut mult timp că, dacă polimerii ar putea fi „convinși” să dezvolte într-o foaie bidimensională, aceștia ar putea să formeze materiale extrem de puternice, totodată ușoare.

În mod evident, vorbim despre una dintre cele mai mari invenții ale ultimei perioade.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele