Te uiți prea mult la televizor? Cum știi dacă obiceiurile tale reprezintă o problemă și ce să faci ca să remediezi asta

Te uiți prea mult la televizor? Cum știi dacă obiceiurile tale reprezintă o problemă și ce să faci ca să remediezi asta

Termenul „binge-watch” a fost un candidat pentru cuvântul anului 2013 al Oxford English Dictionary. Deși nu a câștigat („selfie” a luat, în cele din urmă, premiul), acest lucru a indicat creșterea a ceea ce a devenit o activitate populară de vizionare a mai multor episoade ale unui serial într-o singură seară. Tu crezi că te uiți prea mult la televizor?

Astăzi, milioane dintre noi consumăm în mod regulat serialele noastre preferate în acest fel. Proliferarea serviciilor de streaming în ultimii ani a făcut acest lucru foarte ușor de realizat. Deloc surprinzător, în timpul lockdownului cauzat de COVID, cercetările arată că mulți dintre noi am petrecut urmărind seriale în mod excesiv.

Dar binge-watching-ul poate deveni problematic? Și dacă nu te poți opri, ce poți face?

Vizionarea excesivă problematică nu este definită de numărul de episoade vizionate (deși majoritatea cercetătorilor sunt de acord că sunt cel puțin două la rând) sau de un anumit număr de ore petrecute în fața televizorului sau a ecranului computerului. Ca și în cazul altor comportamente care creează dependență, mai important este dacă binge-watching-ul are un impact negativ asupra altor aspecte ale vieții persoanei.

De-a lungul multor ani studiind dependența, cercetătorii au susținut că toate comportamentele care creează dependență cuprind șase componente de bază. În legătură cu binge-watching, aceasta ar însemna următoarele.

Binge-watching-ul este cel mai important lucru din viața unei persoane. Apoi, persoana se angajează în binge-watching ca o modalitate de a-și schimba în mod sigur starea de spirit: pentru a se simți mai bine pe termen scurt sau pentru a scăpa temporar de ceva negativ din viața sa.

De asemenea, binge-watching-ul compromite aspecte cheie ale vieții persoanei, cum ar fi relațiile și educația sau munca. Mai muklt, numărul de ore pe care persoana le petrece urmărind în fiecare zi a crescut semnificativ în timp.

Ce să faci ca să nu te mai uiți așa mult la televizor

Persoana se confruntă cu simptome psihologice și/sau fiziologice de sevraj dacă nu este capabilă să urmărească serialul, iar dacă persoana reușește să oprească temporar urmărirea excesivă, atunci când se angajează din nou în activitate, revine direct în ciclul în care se afla anterior.

În cel mai recent studiu pe această temă, o echipă de cercetare din Polonia a chestionat 645 de adulți tineri, care au raportat că au vizionat cel puțin două episoade dintr-un serial într-o singură seară. Cercetătorii au vrut să înțeleagă unii dintre factorii care stau la baza urmăririi excesive problematice.

Autorii au folosit un chestionar pe care l-au dezvoltat într-un studiu anterior pentru a evalua binge-watching-ul problematic în rândul participanților.

Cercetătorii au descoperit că dificultățile de control al impulsurilor, lipsa de premeditare (dificultăți în planificarea și evaluarea consecințelor unui anumit comportament), urmărirea pentru a scăpa și a uita de probleme și urmărirea pentru a evita să se simtă singuri au fost printre cele mai multe cause ale binge-watching-ului problematic.

Folosind aceleași date, cercetătorii au raportat într-un studiu anterior că binge-watching-ul problematic avea o asociere semnificativă cu sindromul de anxietate și depresie.

În ceea ce privește trăsăturile de personalitate, cercetările au arătat că binge-watching-ul problematic pare să fie asociat cu o conștiinciozitate scăzută (caracterizată prin a fi impulsiv, neglijent și dezorganizat) și cu un nevrotism ridicat (caracterizat prin a fi anxios și predispusă la emoții negative).

Dacă vrei să reduci numărul de episoade pe care le vizionezi odată la televizor, oprește-te la jumătatea unui episod. Este foarte greu să te oprești din vizionat la sfârșitul unui episod.

Citește și: