19 apr. 2021 | 15:30

Metavers, un univers fictiv ce fuzionează lumea fizică cu cea virtuală, e mai aproape decât crezi

ACTUALITATE
Metavers, un univers fictiv ce fuzionează lumea fizică cu cea virtuală, e mai aproape decât crezi

Nu este deloc surprinzător faptul că o companie care câștigă miliarde de dolari pe an producând cipurile care alimentează jocurile video hiperrealiste de astăzi are un plan de afaceri inspirat dintr-un roman de science-fiction. Iată teoria conform căreia lumea fizică va fuziona cu cea virtuală.

Astfel, Jensen Huang, CEO Nvidia, una dintre cele mai valoroase companie de semiconductori, cu o cotă de piață de 400 de miliarde de dolari, a început să creeze metaversul, ceea ce Huang îl descrie ca fiind „o lume virtuală care este un geamăn digital al nostru”.

Huang explică faptul că, practic, metaversul este o extensie a internetului. Acest lucru se desfășoară deja cu jocurile online foarte populare precum Fortnite și Minecraft, unde utilizatorii creează lumi virtuale imaginare. Acum, conceptul este pus în funcțiune de Nvidia și alții. În parteneriat cu Nvidia, BMW folosește un geamăn digital virtual al unei fabrici din Regensburg, Germania, pentru a planifica practic noi fluxuri de lucru înainte de a implementa modificările în timp real în fabrica lor fizică.

Metaversul, spune Huang, „este locul în care vom crea viitorul” și vom transforma modul în care operează cele mai mari industrii din lume.

Din rădăcinile lor din industria jocurilor, cipurile Nvidia sunt acum o componentă importantă a multora dintre cele mai puternice computere din lume, alimentând inteligența artificială, descoperirea de medicamente și generația viitoare de vehicule autonome.

Lumea fizică va fuziona cu cea virtuală mai repede decât crezi

Huang a oferit un interviu pentru Time, pentru a vorbi despre lipsa de cipuri, viitorul industriei auto și credința sa în bunătatea naturii umane.

El a subliniat că inteligența artificială este un “Big Bang” modern și că are un potențial transformator al lumii.

AI este un moment important pentru lume. Tehnologia fundamentală a oamenilor este inteligența. Suntem în proces de automatizare a informațiilor, astfel încât să le putem spori pe ale noastre. Lucrul care este foarte interesant este că AI este un software care se scrie singur, un software pe care niciun om nu îl poate scrie. Este incredibil de complex. Și putem automatiza inteligența pentru a opera cu viteza luminii și, datorită computerelor, o putem extinde instantaneu la nivel global”, spune CEO-ul Nvidia.

El adaugă că fiecare dintre marile industrii va fi revoluționată datorită inteligenței artificiale. Când vorbim despre smartphone-uri, a revoluționat complet industria telefoniei. Urmează să vedem același lucru cu agricultura, cu producția de alimente, cu îngrijirea sănătății, cu producția, cu logistica, cu asistența pentru clienți, cu transportul etc. Aceste industrii sunt atât de complexe, încât niciun om nu ar putea scrie software-ul pentru a le îmbunătăți.

Inteligența artificială, în următorii zece ani, va „automatiza automatizarea

Întrebat dacă nu e ironic că o companie care își are rădăcinile în industria gamingului oferă acum o putere de calcul vitală pentru descoperirea medicamentelor, cercetarea de bază și reinventarea producției, Huang a spus că e, de fapt, opusul.

Am început ca o companie de calculatoare. La acea vreme, jocurile video erau o piață de zero miliarde de dolari și am postulat că această nouă industrie numită jocuri video, cu grafică 3D care este cu adevărat bogată și frumoasă, va fi una dintre cele mai mari industrii de tehnologie din lume. Jocurile video au fost una dintre cele mai bune decizii strategice pe care le-am luat vreodată, a cotinuat Huang.

Sistemele de recomandare sunt cel mai important sistem AI din timpul nostru, cea mai importantă componentă de învățare automată din lume. Sunt motorul pentru căutare, reclame, cumpărături online, muzică, cărți, filme, conținut generat de utilizatori, știri. Procesează o grămadă și îți prezic nevoile, preferințele, din interacțiunile pe care le ai.

Una dintre dinamicele expuse de Covid este o slăbiciune în lanțul de aprovizionare al industriei auto, care are prea multe componente încorporate în mașini. Când s-a oprit brusc din cauza Covid, procesul de recuperare a fost mult mai complicat decât și-a imaginat oricine. Este foarte clar că acest domeniu trebuie resuscitat, conform lui Huang.

AI va schimba total lumea în care trăim

Industria auto ar putea începe să se gândească la mașinile lor nu doar ca vehicule pe care le vând. Aceștia ar putea furniza servicii software în decursul celor 15, 20 de ani în care aceste mașini sunt pe drum. Deci, modelul de afaceri este transformat”, explică CEO-ul.

Tot de la Huang aflăm că, în viitor, lumea digitală sau lumea virtuală va fi de mii de ori mai mare decât lumea fizică. Va fi un nou oraș New York. Va fi un nou Shanghai. Fiecare fabrică și fiecare clădire va avea un geamăn digital care va simula și urmări versiunea fizică a acesteia.

Procedând astfel, inginerii și programatorii de software ar putea simula un nou software care va rula în versiunea fizică a mașinii, versiunea fizică a robotului, versiunea fizică a aeroportului, versiunea fizică a clădirii etc. Toate software-urile care vor rula în aceste lucruri fizice vor fi simulate mai întâi în geamănul digital, apoi vor fi descărcate în versiunea fizică. Și, ca rezultat, produsul continuă să se îmbunătățească la un ritm exponențial.

„Cel mai interesant este că vei putea intra și ieși din cele două lumi prin găuri negre. Vom intra în lumea virtuală, iar obiectele din lumea virtuală vor intra în lumea fizică, folosind realitatea augmentată. Deci, ceea ce se va întâmpla este că bucăți din lumea digitală vor spori temporar sau chiar semipermanent, mărind lumea noastră fizică. În cele din urmă, este vorba despre fuziunea dintre lumea virtuală și lumea fizică”, conchide Huang.

Cea mai bună modalitate este de a democratiza tehnologia pentru a permite întregii societăți să aibă acces la această tehnologie care, spun experții, va schimba lumea în care trăim în mai bine.