Industria auto suferă în România: ce se întâmplă cu vânzările de autoturisme

Industria auto suferă în România: ce se întâmplă cu vânzările de autoturisme

România va înregistra în acest an o creştere de doar 0,7% a vânzărilor de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi.

Raportul Autofacts al PwC, realizat în baza datelor IHS Markit, menționează o valoare de 142.000 de unităţi pentru piața de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi din România în 2021.

Analiștii PwC estimează însă că vânzările auto de pe piaţa locală vor avansa cu circa 46% până în 2024, comparativ cu acest an, reprezentând cea mai mare creştere dintre cele cinci state din regiune analizate în raport: Slovacia, Polonia, Cehia şi Ungaria.

„Criza semiconductorilor a afectat puternic întreaga industrie auto, iar asta se reflectă în lipsa maşinilor din stoc şi în termenele de livrare extinse chiar şi de până la un an de la data comenzii. După câteva luni de creştere care promiteau un an 2021 bun pentru piaţa auto, impulsionat şi de programul Rabla, în septembrie înmatriculările s-au redus cu aproape 18%, iar în octombrie scăderea s-a adâncit la peste 23%. Astfel că, în cel mai bun caz, finalul de an se va încheia cu un mic avans faţă de nivelul din 2020”, consideră Daniel Anghel, partener PwC România.

Industria auto are parte de creștere

România se plasează pe locul al treilea în Europa Centrală după nivelul producţiei auto din acest an, după Cehia şi Slovacia şi înaintea Poloniei şi Ungariei. Estimările până în 2028 arată o creştere a producţiei auto din România cu 30%, faţă de nivelul din acest an, la 602.000 unităţi, o rată similară fiind preconizată şi pentru Cehia şi Ungaria. Cel mai mare avans, de 47%, este aşteptat în Polonia, iar cel mai mic, de 10%, în Slovacia.

În ceea ce priveşte producţia de vehicule electrice şi hibrid în Europa Centrală, IHS Markit estimează că în România accentul va fi pe autoturisme FHEV sau full hybrid şi va fi dictat de Dacia.

În primele trei trimestre ale anului 2021, întreaga producţie auto din Europa s-a redus cu 1,9 milioane de unităţi, din care 16% reprezintă pierderile Cehiei, Poloniei, Slovaciei, României şi Ungariei.

Citește și: