De ce prea mult optimism ne afectează și asta s-a văzut cel mai bine în pandemie

De ce prea mult optimism ne afectează și asta s-a văzut cel mai bine în pandemie

După valul de îngrijorare adus de începutul pandemiei, lucrurile au început să se calmeze și puteai vedea oriunde încurajări de tipul “Totul va fi bine”. Câți dintre prietenii sau cunoștințele tale nu au simțit nevoia să-ți spună “Hai că o să trecem și peste asta. Ar fi putut fi mult mai rău.” ?

În cazul în care nu te aflai într-o depresie gravă, replici de tipul “totul va fi bine” ți-au făcut mult mai mult rău, oricât de bine intenționate ar fi fost acele fraze. Așa zic experții. Iată de ce ar fi bine să-i ascultăm.

Prea multă pozitivitate forțată nu este doar inutilă, spun ei – este toxică. Tendința de optimism în perioade dificile este doar atât, o tendință, un trend, deorece ești văzut bine dacă emani numai “vibrații bune”.

“În timp ce cultivarea unei mentalități pozitive este un mecanism puternic pentru a face față perioadelor grele, pozitivitatea toxică provine din ideea că cel mai bun sau singurul mod de a face față unei situații proaste este de a-i da o conotație pozitivă și de a ignora negativul”, a spus Natalie Dattilo, psiholog clinic în sănătate la Brigham and Women’s Hospital din Boston.

“Rezultă din tendința noastră de a subestima experiențele emoționale negative și de a supraevalua experiențele pozitive.”

Cu date care indică faptul că anxietatea și depresia, printre alte probleme de sănătate mentală, au atins niveluri istorice în ultimele luni, adaosul de pozitivitate toxică la amestec poate exacerba valul acrescent al emoțiilor negative, relatează The Washington Post.

Imaginea fals pozitivă poate împiedica oamenii să treacă într-un mod sănătos prin problemele pe care le experimentează, spun experții.

“De departe, cea mai comună frază este “Este bine”, “Va fi bine”, a spus Stephanie Preston, profesor de psihologie la Universitatea din Michigan la Ann Arbor. “Afirmați că într-adevăr nu există o problemă care trebuie soluționată, punct. Oarecum, închideți posibilitatea unei contemplări ulterioare”.

Și atunci nu ar trebui să mai fim fericiți?

“Fericirea este un comportament atractiv la oameni care îi face să pară mai bine adaptați și mai populari printre colegii lor, deci există o mulțime de motive pentru care oamenii vor să pară sau să fie pozitivi”, explică Preston.

Dar persoanele cu adevărat efuzive și optimiste nu sunt problema.

“Este o problemă atunci când oamenii sunt obligați să pară sau să fie pozitivi în situații în care acest lucru nu este firesc sau când există o problemă care trebuie rezolvată în mod legitim și care nu poate fi abordată dacă nu se ia în considerare faptul că există suferința respectivă”, a spus ea.

Haideți să ne uităm la emoțiile negative care decurg din starea actuală a țării.

Negarea, minimizarea sau invalidarea acelor sentimente prin presiune externă sau prin propriile gânduri poate fi “contraproductivă și dăunătoare”, a spus Dattilo.

“A ne uita la partea frumoasă a lucrurilor” în fața unei tragedii sau a unor situații cumplite precum boala, lipsa de adăpost, insecuritatea alimentară, șomajul sau nedreptatea rasială este un privilegiu pe care nu îl avem cu toții ”, a adăugat ea. “Așadar, mesajele care instigă optimism neagă un sentiment foarte real de disperare și lipsă de speranță și servesc doar la înstrăinarea și izolarea celor care se luptă deja”.

Interiorizarea unor astfel de mesaje poate fi dăunătoare. Meta-emoțiile ne copleșesc.

“Ne judecăm pe noi înșine pentru că simțim durere, tristețe, frică, ceea ce produce sentimente de rușine și vinovăție. Ajungem să ne simțim rău când ne simțim rău. Pozitivitatea toxică elimină orice vindecare sau progres sau rezolvare de probleme”, explică Dattilo.

Cercetările au arătat că acceptarea emoțiilor negative, mai degrabă decât evitarea sau respingerea lor, poate fi mai benefică pe termen lung în ceea ce privește sănătatea mentală a unei persoane.

Un studiu din 2018 a testat legătura dintre acceptarea emoțională și sănătatea psihologică la peste 1.300 de adulți și a constatat că persoanele care evită în mod obișnuit să recunoască emoțiile provocatoare pot ajunge să se simtă mai rău.

“Oamenii care tind să nu-și judece sentimentele, să nu se gândească la emoțiile lor ca fiind bune sau rele, să nu încerce să evite sau să pună distanță între ei și emoțiile lor, tind să aibă o sănătate mentală mai bună” a spus Brett Ford, profesor asistent de psihologie la Universitatea din Toronto și autorul principal al studiului.

Dorința disperată de a se simți fericiți îi poate lăsa pe oameni să experimenteze ceea ce Ford numește o “meta-emoție” sau “o emoție despre o emoție”. Această meta-emoție este adesea dezamăgire, a spus ea, pentru că nu ești atât de fericit pe cât vrei să fii.

Cum poți fi de fapt fericit atunci când ești trist?

Există o serie de modalități de a aborda sentimentele negative fără a cădea în pozitivitate toxică, potrivit experților.

Este important ca oamenii să-și normalizeze și să-și eticheteze experiențele în timp ce elimină orice așteptări și obiective pentru a simți lucrurile mai bune decât sunt.

Jaime Zuckerman, psiholog clinic autorizat cu sediul în Philadelphia, a recomandat tehnici de atenție care permit oamenilor să trăiască cu emoțiile lor.

“Nu este nicio grabă să trebuiască să faci ceva pentru a ieși din momentul prezent”, a spus Zuckerman. “De fapt, cu cât faci mai mult, cu atât vei simți mai mult disconfort și anxietate. Este în regulă să nu te simți bine și e în regulă să nu știi ce să faci cu tine în acel moment”.

De asemenea, ea i-a încurajat pe oameni să își stabilească obiective personale axate pe comportamente în loc de sentimente.

Însă Zuckerman a avertizat împotriva presiunii de a aborda sarcini înalte, cum ar fi căutarea unui nou hobby sau învățarea unei limbi străine – activități care au fost promovate pe rețelele sociale în timpul pandemiei, deoarece oamenii s-au grăbit să reformuleze blocajele coronavirusului drept o experiență pozitivă.

“Să ne așteptăm ca acest moment să fie momentul pentru a ne face mai bine și pentru a ne schimba, aceasta este pozitivitatea toxică”.

Folosirea limbajului adecvat este la fel de importantă pentru a ne îndepărta de pozitivitatea toxică, mai ales atunci când se încearcă susținerea celorlalți, a spus Debra Kaysen, profesor de psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea Stanford.

“Este cu adevărat despre a păstra atenția asupra celeilalte persoane”, a spus Kaysen. „Îi oferi persoanei un loc în care să aibă efectiv emoțiile pe care le are și îi permiți să facă asta mai întâi înainte de a te arunca și de a încerca să le rezolvi.”

Cheia, a spus Dattilo, este găsirea “unei abordări mai echilibrate a modului în care înțelegem cum ne simțim și ce facem în legătură cu asta”.

“Este în regulă să ai o perspectivă pozitivă și optimistă și să te simți trist în același timp”, a spus ea. “Putem să ne simțim triști și să ne întristăm și cu toate acestea să așteptăm cu nerăbdare viitorul. Ambele sunt necesare pentru o perspectivă sănătoasă și un sentiment de bunăstare”.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Etichete: