20 iun. 2019 | 16:08

Descoperire NASA: cum au fuzionat două galaxii acum miliarde de ani

Descoperire NASA: cum au fuzionat două galaxii acum miliarde de ani
ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), NASA/ESA Hubble Space Telescope, Hashimoto et al

De multe ori, descoperirile științifice din spațiu te pot face să te simți micuț și insignifiant în imensitatea universului.

Cel mai recent, astronomii au observat două galaxii care se contopesc – dar datorită distanței dintre ele și a evenimentului în sine, cel mai probabil contopirea a avut loc în urmă cu 13 miliarde de ani.

Cândva, așa numita formațiune B14-65666 era considerată a fi o adunătură de stele și nimic mai mult. Dar cercetătorii de la Universitatea Waseda din Tokyo au descoperit dovezi care arată că B14-65666 este de fapt rezultatul a două galaxii care s-au contopit.

Echipa a fost condusă de Takuya Hashimoto și a adunat date de la Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din Deșertul Atacama din Chile. Cercetătorii au descoperit ceea ce se crede că ar fi cel mai timpuriu exemplu de galaxii contopite una într-alta. Masa lor totală ar putea fi de 770 de milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui, potrivit CNET.

„Cu datele bogate de la ALMA și HST, combinate cu analizele avansate de date, am putut aranja piesele laolaltă și să arătăm că B14-65666 este o pereche de galaxii contopite în cea mai timpurie eră a universului”, a explicat Hashimoto într-un comunicat de presă. „Detectarea undelor radio din cele trei componente ale unui obiect atât de îndepărtat într-un obiect atât de distant demonstrează capacitatea imensă de investigare a universului distant pe care o are ALMA”.

Toate cifrele implicate în descoperire sunt imense, ceea ce face greu de înțeles totul. Cele două galaxii s-au unit pentru a forma ceva complet nou. Pe măsură ce gazele și praful din galaxii s-au adunat laolaltă, au apărut noi generații de stele. Lumina lor a început să traverseze cosmosul până când s-a lovit de cele 66 de telescoape care comun ALMA.

Datorită amestecului de materiale din cele două galaxii, noua galaxie care se formează produce foarte multe stele noi – practic, creează sori mici la o rată de 100 de ori mai mare decât a Căii Lactee, după cum arată Astronomy.