Dacia pe GPL: ce trebuie să știi înainte să treci la cel mai ieftin carburant

Dacia pe GPL: ce trebuie să știi înainte să treci la cel mai ieftin carburant
18:17 18.02.2019

Dacia pe GPL este o opțiune viabilă dacă te-ai săturat să golești portofelul de fiecare dată când realimentezi cu benzină sau motorină. Dacă și tu vrei să treci Dacia sau altă mașină pe GPL, trebuie să iei în considerare câteva aspecte.

În urmă cu câteva săptămâni, spuneam într-un articol precedent că GPL-ul este cel mai ieftin carburant și cel mai prietenos cu mediul dintre cele care produc emisii prin ardere. În ciuda numeroaselor avantaje pe care ți le oferă, trebuie să fim realiști și să vedem toate variantele acestuia.

Cum variază consumul de GPL

La noi, Dacia este cea mai convertită mașină pe gaz petrolier lichefiat, dar aproape pe orice autoturism se poate pune instalație pentru GPL.

În acest moment, gazul petrolier lichefiat este mult mai ieftin decât benzina sau motorină, dar nu înseamnă neapărat că te vei îmbogăți din economiile făcute la carburant.

Se spune că GPL-ul are tendința să se consume mai repede decât celelalte tipuri de carburant (consumi GPL cam cu 1 – 2 litri mai mult), dar depinde foarte mult și de capacitatea motorului, de sarcinile pe care le face automobilul și de stilul tău de condus.

Dacă folosești mașina doar pentru a te duce la serviciu, s-ar putea să fie un avantaj real. Dacă însă folosești Dacia la diverse munci (cărat marfă și ambalarea mașinii pe drumuri accidentate și/sau forestiere), GPL-ul n-o aducă o diferență semnificativă.

Fii atent la tipul de instalație GPL

O instalație pentru GPL este formată din următoarele componente: dispozitiv de alimentare, rezervor, reductor vaporizator, dispozitiv de injecție și calculator. Acesta din urmă controlează alimentarea.

Evident, diferențele de preț se pot traduce și în diferențe de calitate. Dar, și o instalație GPL ieftină poate fi bună dacă este aplicată pe mașină într-un service autorizat, unde mecanicii chiar știu ce fac și nu improvizează și nu te fură.

Este preferabil să alegi o instalație secvențială, adică una care funcționează în paralel cu cea inițială de alimentare a mașinii pe benzină sau motorină.

Instalația GPL secvențială facilitează admisia gazului prin injectoare independente pe fiecare piston, fluxul de gaz fiind optimizat de către calculator în funcție de nevoile motorului.

GPL pe diesel

Chiar dacă ai o Dacia sau orice altă marcă cu motor diesel, tot o poți converti pe GPL, dar tot secvențial. Motivul pentru care vezi atât de puțini șoferi cu mașini diesel care trec la GPL este prețul foarte mare al instalațiilor.

De asemenea, nu uita că aceasta trebuie omologată la Registrul Auto Român (R.A.R).

În plus, chiar dacă vei avea o mașină cu GPL nu înseamnă că vor fi necesare măsuri speciale de mentenanță. Continuă să folosești piesele, uleiurile și alte lichide recomandate de producătorul Dacia sau altul, în funcție de automobil.