15 feb. 2019 | 07:29

Cum se întreține filtrul de particule la mașinile diesel

ACTUALITATE
Cum se întreține filtrul de particule la mașinile diesel

Filtrul de particule (DPF) la mașinile diesel poate fi o problemă dacă nu îi asiguri o mentenanță adecvată. Asta demonstrează încă o dată că mașinile pe motorină nu sunt pentru oricine, întrucât eficiența filtrului de particule e condiționată de cum și cât mergi cu mașina.

Toate mașinile diesel mai noi au montate câte un filtru de particule care depozitează cele mai nocive substanțe din emisiile poluante, pentru a le împiedica să ajungă în atmosferă.

Filtrele de particule actuale pentru diesel au fost introduse de producătorii auto din 2009, odată cu intrarea în vigoare a normelor de poluare Euro 5. Totuși, ele sunt prezente pe anumite mașini încă din 1985. Mercedes a fost primul producător care a montat un filtru de particule pe un autoturism, pe modelul 300D, mai exact, vândut în California.

Dar, pe cât sunt de eficiente și necesare, pe atât sunt de „sensibile”. Filtrul de particule este proiectat astfel încât să se „regenereze” după un anumit număr de kilometri, întrucât se acumulează prea multe reziduuri. După ce se depășește un anumit număr de kilometri parcurși sau atunci când senzorul detectează o presiune de evacuare sporită, sistemul de injecție comandat de calculatorul de bord intră într-un mod special de funcționare.

În mod normal, ești avertizat de necesitatea acestui proces printr-un indicator luminos de la bord. Pentru a menține mentenanța filtrului de particule, trebuie să ții cont de acel indicator și să respecți sfaturile care sunt menționate în manualul mașinii.

Dacă ai mașină diesel de mulți ani, știi despre ce e vorba. Dacă abia ți-ai cumpărat una pe motorină, e bine să citești în continuare.

Cum se face regenerarea filtrelor de particule

În principiu, sunt două tipuri de filtre de particule: cele cu regenerare pasivă și cele cu regenerare activă.

Prima categorie de filtre realizează acest proces la temperaturi normale de evacuare și utilizează oxidul de azot drept catalizator pentru oxidarea particulelor din DPF.

În acest caz, regenerarea se produce doar la viteză mare, de aceea este recomandat să conduci pe o autostradă. Și e indicat să faci asta cam 30 de minute.

Filtrul de particule cu regenerare activă utilizează calculatorul de bord pentru a detecta când DPF-ul s-a înfundat cu particule și injectează combustibil suplimentar în motor pentru a crește temperatura evacuării. Blocajul poate să apară chiar și după vreo 50 de kilometri parcurși. În mod normal, problemele apar atunci când procesul de regenerare este întrerupt. Celei active îi trebuie doar 10 – 15 minute ca să remedieze blocajul.

Prin urmare, în ambele cazuri, nu trebuie să oprești motorul, atunci când la bord vezi indicatorul luminos cu privire la filtrul de particule. Fie ca unul cu regenerare pasivă ori activă, se recomandă turații ridicate.

Cel mai indicat este să conduci automobilul 30 de minute sau mai mult, în treapta a treia, cu o turație de 1.800 – 2.000 de rotații pe minut.

Dacă ignori procesul de regenerare, acumularea de particule duce la colmatarea filtrului și la funcționarea defectuoasă a mașinii. În cele din urmă, filtrul se defectează și nu e deloc o piesă ieftină.

Preșul unui filtru de particule pentru diesel poate varia între 200 și 4.000 de euro, în funcție de marcă.

Mașinile diesel nu sunt pentru dus la piață sau pentru plimbatul iubitei prin oraș. Un motor pe motorină are nevoie de funcționare periodică. Dacă tu folosești mașina doar de câteva ori pe săptămână, mai bine îți iei una pe benzină care e mult mai ușor de întreținut.