Adevărul despre GPL: cât poluează carburantul atât de iubit de români

Adevărul despre GPL: cât poluează carburantul atât de iubit de români
10:32 09.02.2019

GPL-ul a devenit foarte popular în ultimii ani datorită prețului foarte scăzut. GPL este cel mai ieftin carburant din România și-ți oferă mai multe avantaje decât credeai, dar cât de mult afectează mediul?

Adevărul este că în România, nu interesează aproape pe nimeni cât de mult poluează carburantul X sau Y. Tot ce contează este prețul, iar asta e valabil și-n alte țări. Odată ce te obișnuiești cu avantajele pe care ți le oferă o mașină, cu greu mai renunți la ea, dar combustibilul îți afectează serios bugetul.

De aceea, foarte mulți români (dar nu chiar atâția cât ar trebui) au ales să-și pună pe mașină instalație GPL. La momentul la care a fost scris acest articol, prețul unui litru de GPL este sub 2,80 de lei. Un preț semnificativ mai mic, față de benzină și motorină, care pot ajunge și la peste 6 lei (versiunile premium).

Cât de prietenos este GPL-ul cu mediul

În ceea ce privește gradul de poluare, mulți consideră că GPL-ul este la fel ca benzina și motorina, dar e o teorie falsă și aberantă. GPL înseamnă gaz petrolier lichefiat și procesul său de ardere este diferit, mult mai curat decât al celorlalți carburanți din combustibili fosili.

GPL-ul este un amestec egal sau inegal de butan și metan, gaze care nu contribuie la efectul de seră asupra mediului înconjurător. Gazul petrolier lichefiat nu conține substanțe poluante periculoase ca benzenul, sulful sau plumbul și arde complet.

În urma combustiei, automobilul tău va emite doar dioxid de carbon (CO2), un gaz necesar supraviețuirii plantelor. Prin urmare, GPL-ul este carburantul cel mai prietenos cu mediul, dintre cele de proveniență neregenerabilă. În cifre, gazul petrolier lichefiat poluează cu 15% mai puțin decât benzina.

Mituri stupide care te împiedică să-ți pui GPL

Încearcă să mai crezi în miturile care fac din GPL un monstru care-ți pune viața în pericol. Dacă ar fi un carburant periculos, nu ar mai fi comercializat pe scară largă, în întreaga lume și nu ar fi primit omologare din partea autorităților.

Nu e ca și cum ai umbla cu butelia în portbagaj. Acea „butelie” este de 20 de ori mai rezistentă decât rezervoarele de benzină ale mașinilor. Dar, doar dacă iei instalații de la producători avizați, nu rezervoare artizanale făcut prin cine știe ce atelier. Convertirea mașinii la instalația pe GPL trebuie, de asemenea, să se realizeze în service-uri specializate în aceste operațiuni și de către experți.

Totodată, instalația de GPL nu-ți distruge motorul, dimpotrivă, îi prelungește durata de viață tocmai datorită compușilor organici ai gazului lichefiat și ai arderii sale curate, în urma căreia nu rezultă acele reziduuri care se depun în motor. Asta înseamnă că și uleiul de motor se va păstra curat mult mai mult timp și va efectua o ungere mai corectă a motorului.

Performanțele mașinii tale rămân aceleași ca atunci când ai circula cu benzină sau motorină. În plus, există posibilitatea de a utiliza ambele tipuri de carburant.

Guvernele naționale ar trebui să promoveze mai mult acest tip de carburant atunci când vorbesc de protejarea mediului. În loc să-ți bage pe gât mașinile electrice, care-s foarte scumpe, cu autonomie redusă și extrem de puține stații de alimentare, mai bine s-ar stimula convertirea automobilelor deja existente. Și, evident, mai puține taxe, pentru că banii nu vor curăța aerul.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI