Tot ce trebuie să știi despre turbulențele din avion ca să nu te mai sperii

Tot ce trebuie să știi despre turbulențele din avion ca să nu te mai sperii
Sursa foto: Air Craft Nut
12:16 02.05.2018

Turbulențele sunt un coșmar pentru majoritatea pasagerilor, iar faptul că – de cele mai multe ori – sunt inofensive devine inutil când vine vorba de a-i calma pe oamenii panicați dintr-un avion care se zgâlțâie.

De obicei, turbulențele sunt cauzate de vânt, furtuni sau apropierea de munți. Când se întâmplă, pot varia în intensitate și durată. Un caz deosebit de neplăcut de turbulențe s-a petrecut în decembrie 2015, când pasagerii unui zbor Air Canada din Shangai în Toronto au suportat 40 de minute de turbulențe, timp în care 21 de oameni au fost răniți, conform CBC.

Avionul a aterizat cu bine în Calgary.

Deși poveștile horror cu turbulențe sunt rare, ele sunt suficiente pentru a planta sămânța temerii și chiar a fobiei în oameni. Totuși, piloții și experții în aviație spun că turbulențele nu sunt monstrul mare și rău pe care și-l închipuie oamenii.

Turbulențele din avion sunt inofensive de obicei

Turbulențele sunt incomfortabile când apar, dar totuși nu sunt periculoase. Nu sunt cu mult diferite față de atunci când mergi cu mașina și lovești o groapă. Ele variază în funcție de mai mulți factori – curenții ascendenți sau descendenți ai norilor de furtună, curenții termali sau schimbarea direcției și vitezei vântului.

Rar oamenii ajung să fie răniți în timpul turbulențelor

Rareori se întâmplă ca oamenii să fie răniți în timpul turbulențelor – iar când se întâmplă, este din cauză că nu aveau centura pusă. În SUA, 58 de oameni sunt răniți anual de turbulențe – din care două treimi sunt însoțitori de zbor sau pasageri care nu au centura pusă când încep turbulențele. Când privim în ansamblu și comparăm acest număr cu cei 800 de milioane de oameni care zboară anual în SUA, parcă nu este atât de rău.

Piloții știu când vor fi turbulențe de cele mai multe ori

Piloții știu dinainte când vor urma turbulențele, mulțumită raporturilor de vreme, radarelor și a raporturilor de la alte avioane din zonă. Astfel, ei pot activa în avans semnul de punere a centurilor pentru pasageri, pentru a evita riscul de rănire a acestora.

Lucrurile deveni dificile în cazul turbulențelor care apar în condiții optime de zbor, când cerul este fără de nori. Acestea nu pot fi detectate de radare, motiv pentru care echipajul nu are timp să avertizeze pasagerii să își pună centurile la timp.

Frecvența turbuențelor va crește

Conform unui studiu din jurnalul Geiphysical Research Letters, frecvența turbulențelor la nivel global va crește între 2050 și 2080. Motivul? Schimbările climatice. „Turbulențele devin mai puternice pe întreaga planetă și la mai multe altitudini”, a spus Paul Williams, profesor de științe atmosferice la University of Reading, în Marea Britanie, și autor principal al studiului. „Problema nu va face decât să se agraveze odată cu schimbările climatice”.

Turbulențele nu înseamnă că avionul se va prăbuși

Când ești în aer și avionul se zgâlțâie, este ușor să îți imaginezi că în curând se va prăbuși. Realitatea este că siguranța aeronavei nu este periclitată de turbulențe. „Avioanele sunt construite pentru a primi o  cantitate semnificativă de «pedeapsă»”, a explicat Patrick Amith, omul din spatele Ask the Pilot și autorul cărții „Cockpit Confidential”.

[readmore]

Turbulențele ar putea deveni istorie mulțumită tehnologiei

Mai multe companii aeriene testează tehnologii care ar putea elimina complet turbulențele. Aceste tehnologii implică lasere ultraviolete care transmit pulsații în aer.

Sursa: CN Traveler