07 ian. 2018 | 19:05

Cât de importante sunt pentru tine testele prin care trec mașinile

FEATURE
Cât de importante sunt pentru tine testele prin care trec mașinile

Rezultatele de la testele de siguranță au devenit în ultimii ani un criteriu extrem de important în alegerea unui automobil. Totodată, crash-testele (testele de impact) sunt cea mai cunoscută formă de testare a mașinilor în ceea ce privește rezistența în cazul unui impact.

În acest moment există 10 organizații care operează crash teste în lume: NHTSA, IIHS, NCAP, EuroNCAP, ANCAP, ARCAP, ADAC, JNCAP, Latin NCAP şi C-NCAP. Pentru piața din Europa testele sunt făcute de EuroNCAP şi ADAC.

Crash-testele efectuate de specialiști sunt de mai multe tipuri: impact frontal, impact frontal decalat, impact lateral, de răsturnare, cu pietoni, mic versus mare etc.

Aceste accidente simulate sunt efectuate conform unor standarde riguroase. Pentru că testele sunt extrem de scumpe (în fond, în laboratoare se distrug anual sute de mașini noi) inginerii încearcă să obțină date complete înainte de a transforma în fiare vechi un automobil.

Computerele înregistrează tot felul de date, iar mașinile primesc punctaje pentru diferite criterii: protecția pentru pasagerii adulți, protecția copiilor, protecția pietonilor etc. De obicei, testele se fac la viteza legală admisă sau la o viteză mai mică, iar manechinii care înlocuiesc pasagerii au un rol esențial. Primul astfel de manechin a fost un bărbat botezat Sierra Sam și creat în 1949 în Statele Unite.

Totodată, în ultimii ani s-a dovedit că publicul ține la siguranța sa și ia în serios rezultatele acestor teste. De exemplu, în 2005, Daewoo Kalos a primit doar două stele în total la testele de impact. Vânzările mașinii au scăzut vertiginos, iar, în Australia, compania Daewoo a fost nevoită să răspundă unor valuri de atacuri din partea media.

Odată cu trecerea anilor, organizațiile de testare a siguranței mașinilor au devenit mult mai exigente. Producătorii susțin că unele mașini noi trec cu greu de 3 stele din 5 și chiar și automobile de 5 stele sunt criticate. Dar, e drept, siguranța nu este pusă pe primul plan de către toți producătorii de autoturisme, chiar dacă anumite modele sunt dotate cu airbaguri standard.

Cât de relevante sunt testele de siguranță

IIHS, institut finanțat și sprijinit de societățile de asigurări din Statele Unite ale Americii, a demonstrat în urmă cu aproape 10 ani că în viața reală stelele obținute de mașini la EuroNCAP nu mai contează. Pentru a demonstra acest lucru, inginerii IIHS au realizat mai multe accidente între modele din clase diferite. Energia cinetică a fost de partea acestora și s-a dovedit că mașina mai mare iese mai puțin șifonată din accident.

Inginerii spun că „nu există simularea accidentului perfect” întrucât când două sau mai multe forțe se lovesc impactul depinde de o serie de factori. Detaliile merg până într-acolo încât este importantă și greutatea corporală a șoferului.

Cifrele însă nu mint. Conform statisticilor, de la apariția acestor organizații rata de deces a scăzut de la 15,6 la 100 de milioane de vehicule la 1,8 milioane, deși numărul automobilelor din lume a crescut vertiginos, existând la această oră aproximativ un miliard de mașini în funcțiune. E drept că în SUA un pieton este rănit de o mașină la fiecare 8 minute, iar la nivel mondial anual peste un milion de oameni mor în accidente de mașină.

Cum s-a descurcat Duster la teste

Testat de EuroNCAP, noul model de Dacia Duster a obținut un calificativ similar cu cel acordat la testele efectuate cu prima generație, adică trei stele din cinci posibile. Conform criteriilor de testare, Duster a primit 71% din punctajul maxim în dreptul protecției pentru pasagerii adulți, 66% pentru protecția copiilor, 55% pentru protecția pietonilor și 37% în dreptul sistemelor de siguranță.

Modelul testat a fost o Dacia Duster cu motorizare 1,5 litri diesel, 110 CP și tracțiune față. Reprezentanții Renault au declarat ulterior că se așteptau la acest rezultat.

Inițial, la telstele EuroNcap, cu o vechime de 20 de ani, se folosea o singură mașină pentru un test. Astăzit sunt folosite (distruse) patru mașini pentru un rezultat elocvent.