03 apr. 2018 | 11:11

Telescopul Hubble a găsit cea mai îndepărtată stea din Univers

Telescopul Hubble a găsit cea mai îndepărtată stea din Univers
NASA

Hubble continuă să trimită surprize pe Pământ, chiar și după aproape trei decenii de muncă spațială. Telescopul a capturat imaginea celei mai îndepărtate stele, numită Icarus.

Hubble a obținut o fotografie uimitoare. Imaginea pe care a trimis-o acasă este cea a unei stea strălucitoare albastră, numită Icarus, care se află la nouă miliarde de ani-lumină de sistemul nostru solar. Icarus este cea mai îndepărtată stea din Univers văzută de noi vreodată.

Anterior, telescopul spațial Hublle a văzut câteva galaxii extrem de îndepărtate. În aprilie 2016 a găsit cea mai îndepărtată galaxie, Gn-Z11, aflată la 13,4 miliarde de ani-lumină, care s-a format la doar 400 de milioane de ani după Big Bang.

Desigur, galaxiile sunt mult mai mari și mai strălucitoare decât stelele individuale din interiorul lor. Totuși, Icarus este specială.

„Este pentru prima dată când vedem o stea atât de mare”, a spus liderul studiului Patrock Kelly. „Icarus este de cel puțin 100 de ori mai departe decât următoarea stea individuală pe care o putem studia, cu excepția supernovelor”, a adăugat profesorul.

Între Hubble și Icarus se află un grup de galaxii MACS J1149 + 2223, la aproximativ cinci miliarde de ani lumină distanță. Această masă masivă creează un câmp gravitațional puternic în spațiul din jurului lui.

Când lumina trece prin acest câmp gravitațional, se îndoaie. Asta face ca noi să vedem obiecte care, în mod normal, nu ar fi vizibile atât de detaliate . MACS J1149 + 2223 mărește steaua Icarus de aproximativ 600 de ori. Chiar și așa, vizibilitatea ar fi prea slabă ca Hubble să poată captura imaginea stelei.

Din fericire, efectul de mărire al galaxiilor a fost amplificat de un obiect din clusterul acestora, care a furnizat un al doilea efect. Astfel, noi am putut avea imaginea lui Icarus. Astronomii nu știu încă cu exactitate ce obiect este. Ceea ce știm e că este de aproximativ trei ori masa Soarelui – cel mai probabil este tot o stea.

În orice caz, Icarus este probabil un supergigant de tip B –  o stea extrem de luminoasă, cu o temperatură a suprafeței undeva între 11.000 și 14.000 grade Celsius. Este de două ori mai caldă decât Soarele.

Oamenii de știință spun că acest pixel de lumină din imaginea capturată de Hubble este cea mau îndepărtată stea individuală văzută vreodată, care nu este o supernova. Cercetătorii cred că Icarus va muri, formând fie o gaură neagră, fie o stea neutronică.