12 mai 2018 | 09:30

Atmosfera exoplanetelor ar putea fi cheia către viața extraterestră

Atmosfera exoplanetelor ar putea fi cheia către viața extraterestră

Cercetătorii studiază de ceva timp ipoteza că ar putea exista viață pe exoplanete. Acum, o cercetare susține că studierea anotimpurilor atmosferice ar putea să fie cheia pentru detectarea vieții extraterestre de pe planetele imense.

Astronomii au descoperit aproape 4.000 de exoplanete până în prezent și cel puțin 50 dintre acestea ar putea să fie locuibile. Acestea nu sunt nici extrem de fierbinți, nici extrem de calde pentru a susține apa lichidă pe suprafața lor – ceea ce, din câte știm, este necesar pentru toată viața organică.

Din păcate, detectarea sau infirmarea vieții de pe o exoplanetă nu este atât de ușoară. Cele mai multe telescoape ne dau doar informații de bază despre acestea, cum ar fi masa sau distanța față de steaua gazdă.

O nouă generație de telescoape Plato promite să dezvăluie detaliile subiecților, inclusiv compoziția atmosferei lor. Întrebarea este – ce fel de markeri atmosferici ar indica existența vieții extraterestre?

Într-o lucrare publicată recent în „Astrophysical Journal Letters”, Stephanie Olson de la Universitatea California-Riverside, a conturat un cadru dinamic pentru detectarea vieții extraterestre, bazat pe schimbarea compoziției atmosferelor în funcție de anotimpuri.

Modelul se bazează pe sezoanele atmosferice specifice Pământului, care se schimbă pe măsură ce Pământul se rotește pe axa sa. De exemplu, în timpul verii, compoziția atmosferei emisferei nordice arată o creștere semnificativă a oxigenului și o scădere a dioxidului de carbon, din cauza dezvoltării plantelor.

Olson susține că indicii similare ar putea să dezvăluie prezența vieții pe alte planete. În lucrare, Olson și colegii spun că spectroscopia – care măsoară modul în care chimicalele interacționează cu lumina – poate fi utilizată pentru a detecta fluctuația sezonieră a oxigenului atmosferic, a dioxidului de carbon și a metanului din exoplanetă.

Ei eu făcut, de asemenea, un model al unei planete cu niveluri scăzute de oxigen, similară cu Pământul de acum câteva miliarde de ani în urmă. Cercetătorii spun că este important ca aceste scenarii să fie modelate cu exactitate.

Totuși, sistemul nu este unul perfect. Deși metanul și oxigenul atmosferic sunt ambele semne promițătoare ale vieții, ele nu reprezintă o garanție a existenței acestora.

Cu toate acestea, având în vedere că sute de exoplanete noi sunt descoperite în fiecare an, șansele de a găsi viață în alte părți ale Universului par mai mari decât oricând.