De la Digi Mobil la Orange, cum ești pus la plată pentru roaming gratuit

De la Digi Mobil la Orange, cum ești pus la plată pentru roaming gratuit
Sursa foto: Răzvan Băltărețu/PLAYTECH

Din 15 iunie 2017, roamingul în UE e aproape gratuit. Chiar și așa, de la Digi Mobil la Orange, operatorii au găsit căi de-a taxa folosirea telefonului în alte țări din Europa.

Încă din iunie 2017, PLAYTECH anunța că vor fi căi pentru operatori să aplice suprataxe. Și, într-adevăr, România are tarife excelente, fie că vorbim de telefonie clasică, fie că e vorba de internet. Digi Mobil a fost cel mai vizibil operator care a dorit să îi fie permisă taxa asta și pentru că are cele mai mici tarife.

„Există câteva portițe în cadrul legal instituit de Comisia Europeană, prin intermediul cărora operatorii își pot tarifa clienții preferențial. Avem deja un prim exemplu pe piața locală, care vine chiar de la RCS-RDS”, scria PLAYTECH în urmă în 2017. „Aceste portițe legislative le permit acestora să discute la nivel național cu organismele de reglementare”. La noi e vorba de ANCOM.

Ultima decizie în cazul Digi Mobil a venit în iulie 2018.

Digi Mobil, Telekom, Vodafone și Orange, vizați de o anchetă ANCOM

ANCOM urmează să investigheze această practică a operatorilor din România de-a aplica tarife sau de-a elimina opțiuni de roaming din oferte. Operatorii au fost acuzaţi că au găsit un tertip pentru a taxa din nou roamingul, deşi UE a hotărât să elimine tarifele suplimentare, se arată într-un articol publicat de Adevărul.

Cei mai afectați utilizatori au fost cei de cartele preplătite. Din opţiunile cartelelor prepay de anumite preţuri a fost scos roamingul. Serviciul poate fi activat doar contra-cost şi pe durate limitate de timp. În funcţie de taxă, clienţii pot opta pentru simpla activare a serviciului, dar şi pentru minute şi date incluse.

E un demers care putea fi intuit încă din 2017. În octombrie, Orange a schimbat regulile și a început să aplice diverse tarife. Schimbarea a intrat în vigoare din 23 octombrie.

N-a fost primul operator, Vodafone i-o luase înainte. În octombrie 2017, Vodafone oferea patru opțiuni, cu prețuri între un euro și opt euro, iar pentru cea mai scumpă primeai 200 de minute sau SMS-uri și 1 GB de internet. Cumva, ambii operatori ofereau cea mai bună opțiune la circa 10 euro.

Inițiativa autorităților UE a fost însă bine primită și de români, cum era de așteptat. Astfel, în primul an de roaming gratuit sau mai ieftin, utilizarea serviciilor de roaming a înregistrat creșteri exponențiale. Traficul de apeluri efectuate s-a triplat (de la 0,5 miliarde minute în 2016 la 1,5 miliarde în 2017), cel de apeluri primite a crescut cu +81% (până la două miliarde minute), iar traficul de date a crescut de șase ori până la 5.811 TB în 2017.

Oferte de la operatori ca Digi Mobil, Vodafone sau Orange poți consulta în articolul dedicat.

Ce urmează pentru Digi Mobil, Orange, Vodafone și Telekom

Practicile operatorilor din România au atras atenția comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaţilor. Comisia a declanşat o anchetă și a cerut ANCOM să stabilească dacă operatorii de telefonie mobilă au încălcat Directiva Europeană care a eliminat taxele de roaming.

„Operatorii au împărţit abonamentele şi cartelele în două clase, de valori diferite: cu roaming şi fără roaming. Unii consumatori s-au trezit în străinătate că nu pot folosi telefonul mobil, ceea ce este o situaţie mai rea decât cea în care erau obligaţi să suporte tarife suplimentare. Schimbarea s-a făcut pe tăcute. […] se maschează taxarea roamingului prin separarea în clase tarifare”, a explicat Cătălin Drulă, deputat USR şi preşedinte al Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaţilor, pentru Adevărul.

În egală măsură, și destul de previzibil, au fost înregistrate numeroase plângeri din partea clienților. „Din păcate, companiile de telefonie mobilă, e adevărat, ţinând cont şi de o anumită particularitate – suntem ţara din UE cu cea mai mare diaspora, au găsit o serie de tertipuri, prin care cetăţenii români au ajuns să plătească în plus faţă de alţi cetăţeni europeni. Nu este nici legal, şi nici moral“, a declarat Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (Info Cons), pentru sursa citată mai sus.

Ce ar trebui avut în vedere aici e că ANCOM știa despre aceste practici. Așa cum clienții au descoperit pe propria piele, nu în cel mai plăcut mod, și autoritatea știa. Lipsa de măsuri e la fel de gravă ca politica operatorilor.

În egală măsură, fiecare operator a avut propriul interes. Digi Mobil a atras clienți prin prețuri mici, în timp ce Vodafone i-a atras prin oferte bune la cartele prepay. Tacticile de luptă pe preț au dus la câștig, dar limitează opțiunile în roaming. N-ar strica, în primul rând, transparență.

Citește și: