Copiii pierd timp cu vloguri, dar alte lucruri trebuie să te îngrijoreze

Copiii pierd timp cu vloguri, dar alte lucruri trebuie să te îngrijoreze

Colegii mei au analizat ce s-a întâmplat vara aceasta în cadrul soluțiilor noastre de control parental și au publicat recent un raport. Tendințele reliefate în el mi se par lectură obligatorie pentru toți cei care au copii ce accesează frecvent site-uri pe Internet.

În cele ce urmează, voi face un rezumat al concluziilor din raport, ca să știi despre ce să vorbești cu un copil/adolescent sau cum să-ți protejezi propriul copil, dacă e cazul.

Vloggerii sunt cei mai populari

Una dintre tendințe – un pic surprinzătoare, poate – este că muzica și conținutul video au primat pe parcursul verii, în detrimentul rețelelor de socializare. Raportul acoperă perioada iunie –  jumătatea lunii august, interval în care copiii au petrecut cel mai mult timp pe Youtube.

Momentan, este în vogă un vlogger pe nume PewDiePie – ce a depășit impresionata cifră de 66.000.000 de abonați. Suedezul Felix Arvid Ulf Kjellberg și-a lansat canalul de Youtube în 2009 și a început să crească din 2012, când a atins primul milion de abonați interesați de jocuri.

Copiii petrec timp vizionând numeroase seriale pe Netflix. Cei mai mici preferă Nickelodeon, Cartoon Network și Canalul Disney, precum și desenele SpongeBob SquarePants.

La capitolul muzică, cele mai folosite au fost servicii ca Spotify, Soundcloud și iTunes, iar cea mai populară categorie muzicală a fost reprezentată de rap.

Știi de știri? Știu și cei mici

Un lucru care mi se pare îngrijorător ca tendință, dacă nu este dublat de o educație solidă în privința știrilor false și a dezinformării, este faptul că cei mici au început să viziteze site-uri de știri mai frecvent. Printre cele mai accesate au fost trusturi de presă renumite, cum ar fi BBC, CNN și BuzzFeed, dar dacă ajung pe site-uri care răspândesc știri distorsionate sau complet false? Este foarte greu și pentru adulți să distingă elementele false dintr-o știre, cu atât mai mult pentru copii.

Un alt subiect de interes a fost cel al rezultatelor meciurilor de la Campionatul Mondial de Fotbal, derulat în vară. Cât despre jocurile online, Fortnite este cel mai popular joc din lume, detronându-l pe PUBG.

Gama de interese a copiilor este completată de magazinele online de haine și de dispozitive mobile, magazinele lor preferate fiind Ebay, Amazon, Aliexpress, ASOS și H&M.

În afară de video, muzică și jocuri, copiii au căutat și site-uri pentru adulți, numai că acestea nu au putut fi accesate, în cazul în care părinții lor au blocat categoria respectivă.

Confidențialitatea devine importantă

Interesant de remarcat, în vară sistemele noastre au înregistrat, pentru prima dată, un interes legat de privacy: de exemplu, motorul de căutare DuckDuckgo sau soluții VPN. Mi se pare un semn bun că cei mici au început să conștientizeze pericolele de pe Internet și vreau să cred că este meritul părinților, care au început să acorde atenție și educației digitale a copiilor.

Despre pericolele Internetului și sfaturi pentru protecția celor mici, am mai vorbit și aici. Cel mai important lucru, din punctul meu de vedere, este ca o soluție de control parental să fie dublată de o informare pe măsură, altfel efectele vor fi limitate: cel mai probabil, vor căuta modalități de a încălca regulile și le vor găsi.

Dan Demeter
Articol scris de
Dan Demeter
Dan este Security Researcher în cadrul echipei globale de cercetare a Kaspersky, GReAT (Global Research and Analysis Team). Principalele lui domenii de interes sunt sistemele distribuite și atacurile informatice asupra sistemelor IoT.
Comentarii
16:00 / 12.10.2018