15 feb. 2025 | 00:59

Companiile revin „convinse” să se promoveze pe X-ul lui Elon Musk, dar veniturile platformei rămân departe de redresare

TEHNOLOGIE
Companiile revin „convinse” să se promoveze pe X-ul lui Elon Musk, dar veniturile platformei rămân departe de redresare
Tot mai mulți advertiseri revin pe X, dar veniturile din publicitate rămân în declin. (Foto: Playtech)

După ani de incertitudine și un exod masiv al marilor branduri, platforma X pare să atragă din nou advertiseri. Potrivit unor date recente analizate de Business Insider, un număr semnificativ de companii au revenit sau au început să investească în reclame pe rețeaua lui Elon Musk. Printre acestea se numără și Apple, unul dintre giganții care renunțaseră la X în 2023.

Totuși, revenirea unor companii nu înseamnă automat și redresarea financiară a platformei. Veniturile din publicitate ale X sunt în continuare mult sub nivelul de dinaintea preluării de către Musk, iar mulți advertiseri încă privesc cu reticență platforma, având în vedere politicile sale controversate și influența tot mai mare a miliardarului în administrația Trump.

Mai mulți advertiseri, dar mai puțini bani

Conform datelor furnizate de Sensor Tower, în ianuarie 2025, 46 dintre cei mai mari 100 de advertiseri din SUA care au cheltuit bani pe X nu erau prezenți pe platformă în 2022. Asta sugerează că X a reușit să atragă o bază nouă de agenți de publicitate, însă fără a recupera complet pierderile suferite după preluarea platformei de către Musk.

Analiza realizată de MediaRadar arată o tendință similară: numărul companiilor care fac publicitate pe X a crescut cu 15% în 2024 față de anul anterior, dar veniturile din reclame au scăzut cu 28% față de 2023, ajungând la 1,4 miliarde de dolari – departe de cele aproape 2 miliarde de dolari cheltuite în 2023.

O explicație posibilă este că X a semnat mai multe contracte cu platforme de adtech, precum Magnite, Google și PubMatic, pentru a vinde reclame prin rețele externe. Însă, aceste reclame vândute prin terți aduc venituri mai mici, deoarece X trebuie să împartă câștigurile cu intermediarii.

Musk, publicitatea și politica

O altă posibilă explicație pentru revenirea unor advertiseri este influența politică a lui Elon Musk, în contextul în care acesta a devenit o figură puternică în administrația Donald Trump. Analiștii din industria publicității spun că alegerea lui Trump în noiembrie 2024 ar putea explica de ce unele companii au decis să revină pe X, în încercarea de a rămâne în grațiile noii administrații.

„Vedem mai multe bugete publicitare care iau în calcul riscurile politice,” a declarat un expert media anonim, citat de Business Insider. „În mod normal, directorii generali nu se implică în deciziile de publicitate. Acum, în acest climat politic, CEO-ii încep să aibă un cuvânt greu de spus.”

Musk însuși a sugerat că X este într-un moment de revenire financiară, dar într-un stil ironic caracteristic. După ce Wall Street Journal a raportat că veniturile X au scăzut comparativ cu 2021, dar că platforma și-a îmbunătățit profitabilitatea, Musk a postat un comentariu sarcastic: „E aproape ca și cum mă pricep la bani”.

Cine sunt marii advertiseri care au revenit?

Potrivit Sensor Tower, cele mai mari 10 companii care au cheltuit bani pe X în ianuarie 2025 sunt:

  1. Temu
  2. Robinhood
  3. Solar Heavy
  4. NFL
  5. DraftKings
  6. Shein
  7. Restaurant Brands International
  8. Amazon
  9. Dell
  10. RedDeerGames

Interesant este faptul că Apple, una dintre primele companii care și-au retras publicitatea de pe X în 2023, a revenit recent pe platformă, potrivit MacRumors și Business Insider.

Totuși, analiza firmei de consultanță Ebiquity, care monitorizează cheltuielile a 70 dintre cei mai mari 100 de advertiseri globali, arată că doar unul dintre clienții săi a cumpărat reclame pe X în decembrie 2024, față de 13 clienți în aceeași lună a anului precedent.

Viitorul X: revenire reală sau iluzie?

Deși unele date indică o creștere a numărului de advertiseri, revenirea financiară a X este încă departe de realitate. Platforma a pierdut un număr uriaș de branduri mari după preluarea de către Musk, iar o parte dintre advertiserii care au revenit o fac într-un context politic tensionat, mai degrabă decât din convingere.

În plus, veniturile din reclame continuă să scadă, iar reclamele vândute prin terți nu compensează pierderile suferite de X în ultimii doi ani. Deși Musk pare să fie încrezător, publicitatea pe X rămâne un teren nesigur, iar viitorul platformei este încă incert.