21 mai 2025 | 21:46

Prima autostradă inaugurată în 2025: legătură directă de 140 km între București și Curtea de Argeș

Știri social
Prima autostradă inaugurată în 2025: legătură directă de 140 km între București și Curtea de Argeș

România marchează un moment important în infrastructura rutieră: prima autostradă inaugurată în 2025 este tronsonul Curtea de Argeș – Pitești, parte din Autostrada Sibiu – Pitești (A1). Deschiderea oficială este programată pentru începutul lunii iunie și vine cu o surpriză plăcută: lucrările la acest segment s-au finalizat cu trei luni mai devreme decât termenul contractual.

Autostradă până la Curtea de Argeș

Secțiunea 5, ce leagă orașul Curtea de Argeș de Pitești, are o lungime de aproximativ 15 kilometri și reprezintă o piesă esențială în completarea coridorului de transport între capitală și zona montană a Argeșului. Odată cu inaugurarea acestui segment, șoferii vor putea circula neîntrerupt pe autostradă pe o distanță de 140 de kilometri, de la București până la Curtea de Argeș.

Informația a fost confirmată de Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care a precizat că procedurile de pre-recepție sunt deja în desfășurare. Se finalizează marcajele rutiere și se verifică în detaliu toate elementele de siguranță rutieră, astfel încât circulația să se poată desfășura în cele mai bune condiții.

Autostrada este aproape complet semnalizată, atât pe corpul principal, cât și pe bretelele nodului rutier de la Curtea de Argeș. Ultimele lucrări se concentrează în zona sensului giratoriu de la intersecția cu DN73C, unde se toarnă asfalt pe bretelele de descărcare și se montează parapetele de protecție – pe mediană, laterale și pe rampe.

Această deschidere este a doua etapă majoră din construcția tronsonului Pitești – Curtea de Argeș. Primul lot, între Bascov și Băiculești, a fost inaugurat cu opt luni mai devreme, în 2024, oferind circulație pe primii 16 kilometri din totalul de 30. Acum, odată cu finalizarea Secțiunii 5, toți cei 30 de kilometri ai segmentului sunt complet operaționali.

Această evoluție rapidă a lucrărilor este cu atât mai importantă cu cât Autostrada Sibiu – Pitești este considerată proiectul rutier strategic al României, parte esențială din Coridorul IV Pan-European. Finalizarea completă a autostrăzii va asigura un flux continuu de transport între vestul și sudul țării și va avea un impact semnificativ asupra economiei locale, transportului de mărfuri și mobilității generale.

Cine sunt constructorii

Construcția Autostrăzii A1, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din România, este împărțită între mai multe companii de renume internațional, fiecare responsabilă pentru o secțiune distinctă a traseului.

Primul tronson, care leagă Sibiul de Boița, este deja finalizat și deschis traficului. Acesta a fost construit de compania austriacă Porr, care are în continuare un rol important în proiect, fiind și executantul Secțiunii 4, dintre Tigveni și Curtea de Argeș. Această porțiune va include primul tunel autentic de autostradă construit vreodată în România – un element spectaculos și esențial pentru conectivitatea regiunii montane.

În ceea ce privește Secțiunea 2, care se întinde între Boița și Cornetu, lucrările sunt în desfășurare și sunt gestionate de consorțiul turc Mapa – Cengiz. Aceștia se ocupă de o porțiune complexă, aflată într-o zonă cu relief dificil, ce necesită soluții tehnice avansate și o bună coordonare logistică.

Pe de altă parte, cele mai solicitante segmente ale autostrăzii, atât din punct de vedere al terenului, cât și al execuției, au fost atribuite companiei italiene WeBuild, cunoscută anterior sub numele de Astaldi. Aceștia lucrează simultan la două secțiuni extrem de importante: Secțiunea 3, între Cornetu și Tigveni, și Secțiunea 5, între Pitești și Curtea de Argeș – ultima dintre acestea urmând să fie dată în folosință chiar în iunie 2025.