30 iun. 2024 | 09:00

Returo SGR în cifre exacte – câți români returnează ambalajele cu garanție, cât de des. Realitatea românească în materie de reciclare

ACTUALITATE
Returo SGR în cifre exacte - câți români returnează ambalajele cu garanție, cât de des. Realitatea românească în materie de reciclare

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalajele băuturilor îmbuteliate a fost implementat în România la sfârșitul anului trecut, iar impactul său asupra comportamentului consumatorilor este deja vizibil. Un studiu realizat de Reveal Marketing Research arată care sunt atitudinile și comportamentele românilor în ceea ce privește acest sistem, evidențiind o adaptare rapidă și câteva provocări notabile.

Adaptarea rapidă la Sistemul de Garanție-Returnare

Conform studiului, 70% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR. Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de noiembrie 2023, când doar 36% dintre români intenționau să returneze parțial ambalajele. În prezent, doar 19% au adoptat acest comportament ocazional.

Un alt aspect interesant este diferența dintre mediul urban și cel rural. În mediul urban, 75% dintre locuitori returnează toate ambalajele cu garanție, comparativ cu 63% în mediul rural. Această discrepanță poate fi atribuită numărului redus sau chiar absenței punctelor de returnare în zonele rurale.

Frecvența returnării ambalajelor

Românii returnează ambalajele cu garanție cu o frecvență variată. Conform studiului, 42% dintre respondenți aduc ambalajele la punctele de colectare o dată pe săptămână, 29% de 2-3 ori pe săptămână, iar 15% o dată pe lună. Frecvența vizitelor la punctele de colectare crește odată cu înaintarea în vârstă. De exemplu, 51% dintre persoanele peste 55 de ani returnează ambalajele săptămânal, comparativ cu 42% din totalul eșantionului.

Principalul motiv pentru care românii returnează ambalajele este recuperarea banilor plătiți pe garanție. Această motivație a crescut de la 31% în noiembrie 2023 la 39% în iunie 2024. Tinerii între 25-34 de ani sunt cei mai motivați de acest aspect, cu 44% dintre ei declarând că recuperarea garanției este principalul motiv.

Nivelul de satisfacție și soluțiile pentru îmbunătățirea sistemului

Doar 45% dintre români sunt mulțumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare. Principala soluție pentru îmbunătățirea acestuia, indicată de 55% dintre respondenți, este creșterea numărului de puncte de returnare. Alte soluții includ campaniile de informare și educare, susținute de 24% dintre respondenți.

În noiembrie 2023, 44% dintre români considerau că nu își vor modifica comportamentul de cumpărare și consum al băuturilor îmbuteliate odată cu implementarea SGR. În prezent, 59% declară că nu și-au schimbat obiceiurile, indicând o adaptare mai bună decât se așteptau la noul sistem.

Cu toate acestea, o treime dintre români (34%) au observat schimbări în modul în care cumpără băuturi îmbuteliate. Dintre aceștia, 15% optează pentru ambalaje mai mari pentru a plăti mai puține garanții, 10% cumpără mai rar, iar 9% aleg produse mai ieftine.

Sistemul de Garanție-Returnare a avut un impact semnificativ asupra comportamentului de reciclare al românilor. Deși există provocări, precum numărul insuficient de puncte de returnare în mediul rural și necesitatea unei mai bune informări a publicului, majoritatea românilor s-au adaptat rapid la noul sistem.

Studiul Reveal Marketing Research arată că există o conștientizare tot mai mare a importanței reciclării și a recuperării garanției, iar frecvența vizitelor la punctele de colectare este în creștere. Cu investiții suplimentare și campanii de educare, Sistemul de Garanție-Returnare poate deveni și mai eficient, contribuind la o gestionare mai bună a deșeurilor și la protejarea mediului în România.

returo sgr

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele