26 feb. 2024 | 07:22

Astronomii, pe cale să afle unde stă ascunsă cea de-a noua planetă. Ce au descoperit

Astronomii au studiat din nou la locurile potențiale în care planeta ipotetică, cu numărul nouă, ar putea să se ascundă, dacă există într-adevăr.

Căutarea planetelor în orbită în jurul altor stele este o sarcină relativ ușoară, în comparație cu vânătoarea planetei a noua, cunoscută și sub numele de Planetă X.

Ce se știe despre această planetă

În esență, atunci când o planetă trece pe lângă o stea pe care o observăm, vedem o scădere a luminii. Mii de exoplanete au fost descoperite în ultimii ani în jurul altor stele folosind această metodă de tranzit.

Vezi și:

Din perspectiva noastră, numai Venus și Mercur tranzitează steaua noastră gazdă, făcând această metodă inutilă pentru găsirea planetelor (și a altor obiecte) în propriul nostru Sistem Solar, iar aceste două erau vizibile cu ochiul liber oricum.

Saturn, Jupiter și Marte au fost, de asemenea, descoperite folosind metoda „privitul în sus și observarea unui obiect strălucitor”.

Vezi și: Misterioasa planetă Marte: când vor oamenii de știință s-o colonizeze, cum vom trăi acolo

Motivul pentru care oamenii caută o a noua planetă misterioasă este că în 2015 doi astronomi de la Caltech au prezentat dovezi că șase obiecte dincolo de orbita lui Neptun erau grupate împreună într-un mod care sugera că erau dirijate de ceva cu o tracțiune gravitațională mare.

Cercetările au continuat

Acum, aceeași echipă a restrâns locul unde cred că se află obiectul pe care ei spun că are de două până la patru ori raza Pământului.

Într-un nou articol pre-print trimis la The Astronomical Journal, echipa a folosit datele din sondajul Pan-STARRS1 pentru a elimina 78% din locurile potențiale care fuseseră identificate de cercetările anterioare ca fiind locuri unde să căuteți planeta ipotetică.

Vezi și: NASA a descoperit o planetă care ar putea fi locuibilă și se află la „doar” 137 de ani-lumină distanță

„O posibilitate evidentă, desigur, este că planeta a noua a scris echipa în articol. „O astfel de explicație ar necesita noi explicații pentru multiple fenomene observate în Sistemul Solar exterior.

Până când astfel de explicații sunt disponibile, continuăm să considerăm planeta cu numărul nouă există”, au completat aceștia.

O altă opțiune este că planeta a noua este mai departe și mai masivă decât s-a crezut anterior, ceea ce face mai dificilă detectarea sa. Pentru moment, echipa crede că o astfel de planetă explică cel mai bine orbitele obiectelor observate în Sistemul Solar exterior.

Vezi și: Cum arată sfârșitul pentru planeta noastră: ce se va întâmpla cu Pământul