Soluția ce va salva bateriile uzate ale autovehiculelor electrice. Ce înseamnă „a doua viață”, când poate fi utilizată
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2023/09/Solutia-ce-va-salva-bateriile-uzate-ale-autovehiculelor-electrice.-Ce-inseamna-a-doua-viata-cand-poate-fi-utilizata-800x450.jpg)
Ascensiunea fulminantă a autovehiculelor electrice a stârnit îngrijorare, atât în privința găsirii materiei prime necesare fabricării unui număr tot mai mare de baterii, cât și în ceea ce privește soarta acestora la finalul perioadei de funcționare. Soluția ar putea fi procesul care a fost denumit „a doua viață”, prin care destinul bateriilor electrice uzate este prelungit.
Soluția optimă pentru bateriile uzate ale autovehiculelor electrice
Dacă în ceea ce privește rezervele necesare de litiu, cel mai ușor metal din lume, folosit pentru fabricarea bateriilor electrice, s-ar putea să fie o problemă, cea a reciclării lor este posibil să-și găsească o soluție viabilă și foarte practică.
Până în 2030, Uniunea Europeană speră că vor fi deja 30 de milioane de mașini electrice pe șoselele din Europa. Mulți își pun deja problema ce se va întâmpla cu bateriile uzate ale mașinilor electrice ajunse la capăt de viață. Și va fin vorba de sute de milioane de pachete de baterii.
Reciclarea acestora poate că este dificilă, dar reutilizarea în scopuri mai puțin solicitante – un proces cunoscut drept „a doua viață” – ar putea rezolva multe dintre problemele din acest domeniu.
Nu există niciun dubiu că volumul de baterii pentru mașinile electrice va fi, în cele din urmă, unul enorm. Mașinile electrice reprezintă, la ora actuală, 16% din piața mondială auto, procentul fiind mult mai mare în Europa și China.
Dacă adăugăm la numărul acestora, pe cele folosite de autobuzele, camioanele și motocicletele electrice, producția de baterii mondială a ajuns deja la un nivel incredibil. Dar, eventual, în cele din urmă, trebuie să ne ocupă de problema celor care-și termină ciclul de viață.
În ce constă „a doua viață”
Oricum, prima prejudecată este legată de cât de rapid ne vom confrunta cu o problemă imensă în această privință. Durata de viață a unei baterii de mașină electrică este estimată, teoretic, la 5 ani.
Dar, în practică, se dovedește că multe dintre ele funcționează mult mai mult, așa că înlocuirea lor la 8-10 ani este o variantă mai realistă, scrie iflscience.com. Și, probabil, viitoarele noi tehnologii vor extinde și mai mult această durată de viață pentru noile generații de autovehicule electrice.
Oricum, acest lucru doar va întârzia apariția problemei soartei acestora. Dacă va fi aplicată soluția evidentă – reciclarea bateriilor în sens invers, către materiile ei prime – atunci vom mai avea de așteptat.
Recordul mondial pentru bateriile mici ale telefoanelor și laptopurilor nu este încurajator. În 2021, BBC a anunțat că doar 5% dintre acestea sunt reciclate în mod curent. Majoriatea bateriilor nu sunt făcute pentru a face reciclarea ușoară prin facilitarea dezmembrării lor.
Totuși, bateriile unei mașini electrice trebuie să funcționeze cât mai aproape de capacitatea lor inițială. Dacă o baterie stochează doar 70% din capacitatea inițială de încărcare cu energie, distanța ce poate fi parcursă înainte de reîncărcare se reduce proporțional. Nu este deloc practic să adaugi baterii adiționale, pentru a restabili distanța inițială ce poate fi parcursă.
Dar, acest lucru nu este valabil și în cazul stocării en-gros a electricității. Bateriile cu „a doua viață” folosite pentru stocarea în rețea pot colecta energia solară din timpul zilei, pentru a fi utilizate în timpul serii sau al nopții, după dorință.
Dacă și-au pierdut o treime din capacitatea lor prin utilizarea la o mașină electrică, există o soluție simplu: folosește trei baterii acolo unde, altfel, foloseai doar două.
Sigur, există și aici obstacole: rețelele de baterii funcționează mai bine atunci când sunt cât mai asemănătoare posibil, atât în compoziția lor, cât și în privința gradului de uzură. Companiile ce explorează „a doua viață” a acestor baterii, analizează modurile de testare și combinare cât mai eficientă a acestora.
Este așteptat un tip nou de tehnologii pentru a obține rețele 100% nepoluante. Însă, aproape sigur, bateriile cu „a doua viață” pot și vor înlocui tradiționalele stații de combustibili clasici, reducând major consumul acestora.
Bateriile cu „a doua viață” nu pot rezolva problema stocării pe termen lung a energiei regenerabile, dacă, de exemplu, razele soarelui sau vântul nu sunt prezente timp de câteva săptămâni la rând.